Vuodenvaihteessa HCT-ajoneuvot sallittiin valikoiduilla Ruotsin teillä. Ahola Transport on ajanut pidempiä yhdistelmiä Suomessa vuodesta 2019 lähtien.
Hieman yli neljä kuukautta on kulunut siitä, kun Ruotsin liikennevirasto päällysti 450 kilometriä valtionteitä ja 140 kilometriä valtion yhdysteitä pidempien, 34,5 metrin pituisten kuorma-autojen ajettavaksi.
Ruotsin Trafikanalysin mukaan on vielä epäselvää, kuinka moni kuljetusyritys on aloittanut ajoneuvojunien käytön, mutta yksi yritys, joka niin tekee, on Ahola Transport.
Suomalaisella jättiläisellä on aikaisempaa kokemusta HCT-ajoneuvoista, koska yhdistelmä on ollut sallittu Suomessa vuodesta 2019. Ruotsin ja Suomen välillä Ahola Transport ajaa rajat ylittävää liikennettä, mikä merkitsi uudenlaista ajattelua kahden maan erilaisten sallittujen enimmäispainojen johdosta.
- Suomessa saa olla enintään 76 tonnia, kun Ruotsissa se on rajoitettu 64 tonniin. Tämä tarkoittaa, että sinulla on kolmanneksen enemmän tilaa kuin normaalisti. Sen tulee olla bulkkitavaraa, ei raskasta, sanoo Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom.
- Se rajoittaa tavaratyyppiä ja asiakasrakennetta. Jos sinulla on asiakkaita, joilla on erittäin raskaita tavaroita, heillä ei ole etuja. Rajat ylittävässä liikenteessä se tarkoittaa myös ylimääräisiä metrejä lautoilla.
Ruotsin tieverkoston avaamisen yhteydessä Elgiganten Logistik aloitti yhdessä Inquiren ja Ahola Transportin kanssa reitin Elgigantenin jakelukeskuksesta Jönköpingin eteläpuolella Turkuun ja Helsinkiin.
- Se vaatii enemmän tilaa asiakkaiden kanssa verrattuna perinteisiin kuljetuksiin, varsinkin jos joudut irroittamaan perävaunuja. Normaali infrastruktuuri, kuten moottoritiet, ei ole ongelma ja toimii hyvin, sanoo Åke Nyblom ja jatkaa:
- Tarvitaan omistettuja reittejä ja volyymit pitäisi olla sellaisia, ettei matkalla ole useita pysähdyksiä, muuten se on tehotonta.
Åke Nyblom huomauttaa useista pidempien kuorma-autojen eduista, mukaan lukien kustannustehokkuus ja ympäristöhyöty.
- Terminaalitoimintaa harjoittavilla on enemmän joustavuutta eri ajoneuvoversioiden käytössä. Siinä on selkeä etu. Asiakkailta on kysyntää ja laajennamme laivastoa kysynnän mukaan.
Lyövätkö pidemmät kuorma-autot läpi Ruotsissa kuten Suomessa?
- En ole varma siitä. Se on investointi ja Suomessa on suurempi mahdollisuus yhdistää erilaisia ajoneuvoyhdistelmiä, kun taas Ruotsissa se on hyvin rajallista. Niin kauan kuin noudatat kääntösäteeseen liittyviä määräyksiä, voit yhdistää ajoneuvot eri tavoin Suomessa. Tämä helpottaa olemassa olevien laitteiden muuntamista Suomessa, kun taas Ruotsissa saatat joutua tekemään lisäinvestointeja.
(Transportnet)