Raskone – nopeasti takaisin tielle

Daimler esittelee 10.3.2015 Ruotsin Arvidsjaurissa Vuoden Linja-auton (IBOY) valitsevalle kansainväliselle tuomaristolle kaksi uutta teknistä turvallisuusratkaisua. 

AEBS (Advanced Emergency Brake System) on kehitelmä sen Active Brake Assist turvajarrujärjestelmästä. AEBS pyrkii varmistamaan bussissa seisovien matkustajien turvallisuuden hätäjarrutuksessa. Hätäjarrutuksessa jarrutus alkaa "pehmeällä" hidastuvuudella kiristyen siitä nopeasti täysjarrutyukseksi.

Uusi ATC-järjestelmä (Articulated Turnable Controller) ohjaa nivelbussissa nivelen toimintaa vakauttaen "perävaunun" sivuuttaisliikkeen äkkijarrutuksessa ja estäen linkkuunmenon.

IBOY-juryn jäsenillä on 10.3. testattavinaan Arvidsjaurin erilaisilla jää- ja liukasteluradoilla  AEBS:llä varustettuja MB Sprinter, Turismo ja Travego sekä Setra TopClass S 516 HDH busseja. Testattavina on myös kaksi 18,125 m pitkää MB Citaro G nivelbussia ja 21 m pitkä MB CapaCity L nivelbussi ATC-vakautusjärjestelmällä.

Päätoimittaja Klaus Bremer on IBOY-juryn jäsenä mukana testeissä Arvidsjaurissa. Testiraportti on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2015 lehdessä.