Renkaiden keskimääräinen kuluminen mg/km/t.
Renkaiden kuluminen on teknisesti väistämätöntä, mutta sen määrään voidaan vaikuttaa. ADAC paljastaa, mitkä rengasvalmistajat ovat edelläkävijöitä tässä ympäristöongelmassa.
Renkaiden kuluminen on merkittävä mikromuovien lähde ympäristössä ja siksi se on tulevaisuuden EU-säännösten keskipisteessä. Osana Euro 7 -päästöstandardia sitovat rajoitukset henkilöautojen renkaiden kulumiselle tulevat voimaan ensimmäistä kertaa vuonna 2028. Jokainen, joka haluaa valita ympäristöystävällisempiä malleja tänään, voi löytää ADAC:n ajantasaisen merkkiarvion, joka perustuu 160 vuodesta 2023 testatun renkaan tietoihin.
Tutkimuksen mukaan Michelinin renkaat kuluvat vähiten: keskimäärin 52 milligrammaa kilometriä ja ajoneuvon painotonnia kohden. Hankook (62 mg/km/t), Continental (63) ja Goodyear (65) seuraavat toisella sijalla. Saksan autoliitto listasi arvioinnissaan yhteensä 12 rengasvalmistajaa. Näihin kuuluu premium-valmistajia, kuten Pirelli ja Bridgestone, joiden renkaiden keskimääräiset kulumisarvot ovat huomattavasti korkeammat. ADAC:n rengastesteissä renkailla on ajettu yli 15 000 kilometriä todellisissa olosuhteissa ja niitä on lisäksi analysoitu testipenkeissä.
ADAC korostaa, että alhaiset kulumisarvot eivät tarkoita turvallisuuden heikentämistä – huippumallit suoriutuvat hyvin myös ajettavuuden ja jarrutusmatkan suhteen. Ne ovat kuitenkin ylemmässä hintaluokassa. Renkaiden kulumista koskevat sitovat rajat on määrä ottaa käyttöön osana Euro 7 -standardia vuoden 2028 puolivälistä alkaen.