Saksan autoliitto ADAC on testannut neljä tunnetuinta väistöavustinta, joilla kuorma- ja linja-autot onnistuvat väistämään nk. pimeässä kulmassa kulkevia pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.
Jokainen neljästä testatusta - MEKRA, Mobileye, LUIS Technology, EDEKA - täyttävät nykyiset vaatimukset. Huomattavasti vaativampiin suorituksiin, joita tullaan edellyttämään 2022 voimaan astuvissa vaatimuksissa, mikään neljästä ei yltänyt, ADAC toteaa ja vaatii valmistajia parantamaan tekniikkaa nopeasti.
ADAC:n mukaan Saksassa kuolee vuosittain 28 pyöräilijää, jotka jäävät kuoma-auton kuljettajilta havaitsematta nk kuolleessa kulmassa auton kyljen tuntumassa. Nykytunnistimet, jotka valvovat isojen autojen kuollutt kulmaa, eivät täytä EU:n vuodesta 2022 voimaan astuvaia vaatimuksia.
Uusiin vaatimuksiin tulee myös tekniikka, joka estää alkoholia nauttineelta kuljettajalta auton käynnistämisen. Uusista vaatimuksista sovittiin maaliskuun lopulla EU-Parlamentin ja jäsenmaiden neuvottelijoiden kesken.