MAN - Vaihtoautot


ProCab-ohjaamo, joka on tarjolla kolmena eri versiona - Stream, Big tai Giga Space - tarjoaa lukuisia mukavuusominaisuuksia, kuten optimoitu istuinlämmitys, uusi korkeatasoinen istuinverhoilu ja vuoteet, joissa on täysi sälekehys sekä uusi, paksu premium-tason patja. Uutta ovat myös makuutilan ohjauspaneelien laajentunut toimintovalikoima, Ambient-sisävalaistus ja ylimääräiset hanhenkaula-LED-lukuvalot.

Futuristisesti muotoiltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle. 80 millimetriä pidennetty ohjaamon etuosa ja veturin muut aerodynaamiset toimenpiteet säästävät polttoainetta jopa kolme prosenttia.

Aerodynaamisen ohjaamon rinnalla OM 471 -moottorin tuorein sukupolvi kasvattaa uuden Actros L:n tehokkuutta ja parantaa osaltaan polttoainetaloutta.

Veturiin sisäänrakennetut turvajärjestelmät, kuten Active Brake Assist 6 tai Active Sideguard Assist 2, ylittävät heinäkuussa voimaan astuvan yleisen turvallisuusmääräyksen vaatimukset.

Actros L on lanseerauksestaan alkaen määritellyt Mercedes-Benz Trucksin raskaiden dieselkäyttöisten kuorma-autojen premium-segmentin. Nyt valmistaja vie menestyksekkään lippulaivansa uudelle tasolle: Futuristinen muotoilu, optimoitu aerodynamiikka, lukuisat mukavuusominaisuudet, tehokkaat moottorit, korkeatasoinen ajodynamiikka ja uusimmat avustusjärjestelmät.

Uudesta Actros L:stä löytyy kaikki mitä tarvitaan vaikutuksen tekemiseksi niin kuljetusyrittäjiin kuin ammattikuljettajiinkin. Mercedes-Benzin perinteinen dieselkäyttöinen kuorma-auto jatkaa näin Actros-mallisarjan vuonna 1996 alkanutta menestystarinaa vahvistaen jälleen kerran Mercedes-Benz Trucksin sitoutumista vastata sekä asiakkaidensa ja heidän kuljettajiensa tarpeisiin. Valmistajan tavoitteena on jatkaa edelleenkin yhtenä alan perinteisten kuorma-autojen suunnannäyttäjistä.

Asiakkailla on huhtikuusta 2024 alkaen mahdollisuus tilata uutta ProCabin-ohjaamolla varustettua Actros L:ää. Tuotanto uutuuden osalta käynnistyy joulukuussa 2024.

Muotoilulla jopa 3 prosentin säästöt

Heti ensinäkemällä huomion vie Actros L:n täysin uusi ulkoasu. ProCabinin muotoilu, joka ensimmäisen kerran paljastettiin akkusähköisen eActros 600:n maailmanensi-illan yhteydessä lokakuussa 2023, on kehitetty erityisen tehokkaaseen aerodynamiikkaan. Ilmavirta kohtaa aerodynaamisesti edullisen 80 millimetrillä pidennetyn ohjaamon etuosan ja ohjautuu mahdollisimman optimaalisesti edelleen ajoneuvon ympäri.

Lopputuloksen varmistavat virtaviivainen sisäänkäynti, entistä taloudellisempi pyöräaukkojen muotoilu ja optimoitu sivusuojaus. Optimoimatonta ilmavirtaa varten ei jää käytännössä yhtään aukkoa tai tilaa. Ohjaamon takaosan pidennetyt sivuohjaimet on suunniteltu kuten purjeet, jotta varmistetaan ilmavirran pyörteetön siirtyminen vetoauton ja siihen liitetyn puoliperävaunun välillä. Erilaisten tiivisteiden käyttö moottoritilan irrottamiseksi ulkoisesta ilmavirrasta täydentää Actros L:n uutta aerodynaamista konseptia. Kaikki tämä johtaa jopa kolmen prosentin polttoainesäästöön Actros L:n kohdalla.


Aerodynaamisten optimointitoimenpiteiden rinnalla Mercedes-Benz Trucks kasvattaa samanaikaisesti uuden Actros L:n tehokkuutta  kolmannen sukupolven 12,8 litran OM 471 -dieselmoottorilla. Uusi moottori mahdollistaa entistä pehmeämmät liikkeellelähdöt sekä tarjoaa vahvempaa suorituskykyä kiihdytyksiin ja ylämäkiin.

Korkeantason mukavuutta

Uuden Actros L:n ja sen futuristisen ohjaamon muotoilun myötä Mercedes-Benz Trucks tunnustaa samanaikaisesti sen tosiasian, että tehokkuuden ja kustannustehokkuuden lisäksi houkutteleva ulkonäkö ja ohjaamon mukavuus ovat tärkeitä kriteereitä ajoneuvojen hankinnassa.

Ulkoisesti näkyviä yksityiskohtia tässä suhteessa ovat sellaiset ominaisuudet kuin koko ohjaamon kattava maalaus, mukaan lukien Mercedes-Benz-logot ja Dark Chrome -tekstit sekä alumiiniset askellevyt. Kaikissa ajoneuvon ja sen ympäristöä valaisevissa valaisimissa on jatkossa käytössä LED-tekniikka. Tämä koskee päävaloja ja suuntavilkkuja sekä sivu- ja takavaloja. Matrix LED -kaukovalot ovat lisävarusteena tarjolla maksimaalisen valaistustehon saavuttamiseksi.

Varustukseen on liitetty myös muita olennaisia ominaisuuksia, kuten USB-C lisäliitännät ohjaamon sivuseinissä, laadukas kaksivärinen verhoilu, toinen jääkaappi, 230 voltin pistorasia tai SoloStar-konsepti, joka on nyt saatavana kahdella uudella verhoiluvaihtoehtoehdolla.

Huhtikuusta 2025 alkaen Multimedia Cockpit Interactive 2 on tarjolla uudella valikkosuunnittelulla, puheohjauksella, aiempaa paremmalla liitettävyydellä ja uusilla sovelluksilla, kuten Connected Traffic Warnings.

Kolmas moottorisukupolvi varmistaa lisäsäästöt

Aerodynaamisten optimointitoimenpiteiden lisäksi Mercedes-Benz Trucks kohentaa uuden Actros L:n tehokkuutta 12,8 litran OM 471 -dieselmoottorin kolmannen sukupolven käyttöönotolla. OM 471, joka on saatavana hyväksi todettujen OM 470 ja OM 473 moottorien rinnalla, pyrkii johdonmukaisesti polttoainetta säästävän ajon, pienempien CO2-päästöjen, alhaisempien käyttökustannusten ja suuremman tuoton takaamiseksi jatkuvasti alentamaan kokonaiskustannuksia (TCO) suorituskyvystä, ajodynamiikasta tai ajomukavuudesta tinkimättä.

Kolmannen sukupolven OM 471:n myötä Mercedes-Benz Trucks on esitellyt kaksi uutta turboahdinta, jotka on räätälöity tarkasti asiakkaiden erilaisiin käyttötarpeisiin. Pitkän matkan kuljetuksiin tarkoitetussa versiossa painopiste on mahdollisimman matalassa polttoaineenkulutuksessa. Yhdessä päivitetyn pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän kanssa tämä turboahdin mahdollistaa jopa neljän prosentin polttoainesäästön edelliseen sukupolveen verrattuna.


Uusia varusteita tai ominaisuuksia ovat USB-C-lisäliitännät ohjaamon sivuseinissä, laadukas kaksisävyinen verhoilu, toinen jääkaappi, 230 voltin pistorasia tai SoloStar-konsepti, joka on nyt tarjolla kahdella uudella verhoiluvaihtoehdolla.

Kaikkia suojelevaa vahinkojen ehkäisyä

Mercedes-Benz Trucks korostaa myös asemaansa yhtenä alan edelläkävijöistä uudessa Actros L:ssä käytetyillä turvaominaisuuksilla. Järjestelmien kattavuus ylittää joiltakin osin merkittävästi heinäkuusta 2024 alkaen voimaan astuvat yleisen turvallisuusasetuksen (General Safety Regulation) tiukat standardit. GSR-standardi edellyttää ajoneuvoilta monenlaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotta kaikkien liikenteeseen osallisten liikenneturvallisuutta voidaan entisestään parantaa. Ajoneuvojen varustaminen kameroilla ja antureilla on keskeistä tällaisten järjestelmien tehokkuuden kannalta.

Voidakseen osallistua entistä paremmin onnettomuuksien ehkäisyyn Daimler Truck on kehittänyt uuden elektroniikka-alustan, joka mahdollistaa entistä suuremman näkymän ajoneuvon eteen ja sivulle niin sanotulla sensorifuusiolla eli tutka- ja kameratietojen yhdistämisellä.

Elektroniikka-alusta tarjoaa 20 kertaa nopeamman tiedonkäsittelyn ja yhteensä kuusi asennettua anturia – neljä sivuttaista lyhyen kantaman tutkaa edessä ja takana, sekä oikealla että vasemmalla, yhden pitkän kantaman tutkan edessä keskellä ja monitoimikamera tuulilasissa – kattaen nyt 270 asteen tarkastelukulman ajoneuvon ympärillä. Huomattavasti laajennetun katselukulman ansiosta apujärjestelmät kykenevät nyt hyödyntämään vahvuuksiaan entistä paremmin.

Digitaaliset ratkaisut tehokkaampaan käyttöön

Mercedes-Benz Trucks tarjoaa kattavan valikoiman digitaalisia ratkaisuja ja palveluita uuden Actros L:n ympärille yksinkertaistaakseen kuljetus- ja logistiikkayritysten prosesseja ja työnkulkuja.

TruckLive tarjoaa ilmaisen pääsyn Mercedes-Benz Trucksin digitaalisiin palveluratkaisuihin. Se sisältää erilaisia yhteyspalveluita, joita voidaan käyttää olemassa olevilla alustoilla, kuten MyTruckPoint. Maintenance Management esimerkiksi varmistaa ajoneuvojen paremman käytettävyyden, kun taas Live Traffic auttaa reitin suunnittelussa tarjoamalla reaaliaikaisia liikennetietoja navigoinnin kautta. Uudet Connected-palvelut, kuten Over-the-Air Update tai Service24h Connected, ovat käytettävissä jo tänä vuonna. Lisäkomponentit ovat tällä hetkellä suunnitteluvaiheessa.

Premium Fleetboard -telematiikkapalveluihin liittyy merkittävä lisäarvo kannattavalle kalustonhallintajärjestelmälle. Yksi esimerkki on Fleetboard Deployment Analysis, joka kerää ja käsittelee Actros L:n tekniset tiedot. Ajo-ominaisuudet voidaan arvioida ja optimoida näiden tietojen perusteella. Tämä auttaa optimoimaan kulutuksen ja vähentämään kulumista sekä kasvattamaan ajoneuvojen käyttöastetta ja vähentämään niiden CO2-jalanjälkeä. Viime kädessä tämä tarjoaa mahdollisuuden lisätä kestävästi kaluston yleistä taloudellista käsittelyä/käyttöä.

Älykkään verkottumisen avulla Mercedes-Benz Trucks Uptime lisää myös uuden Actros L:n käytettävyyttä. Järjestelmä diagnosoi jatkuvasti ajoneuvon tilaa ja antaa konkreettisia toimintasuosituksia. Näin korjaustarpeet voidaan tunnistaa mahdollisimman varhain vikojen vähentämiseksi ja asiakkaita voidaan tukea tarvittavien töiden järjestämisessä lyhyellä varoitusajalla - ja aina kulloinenkin toimintasuunnitelma huomioon ottaen. Tulokset: korjaamokäyntien parempi suunnittelu, parantunut ajoneuvojen käytettävyys ja korkeampi liikenneturvallisuustaso.

Vikojen kohdatessa Mercedes-Benz Trucks tarjoaa asiakkailleen myös erilaisia huoltosopimuksia kuukausittain suunniteltavalla hinnalla. Mercedes-Benz Trucks Complete esitellään premium-pakettina: Laaja huoltopaketti kattaa kaikki korjaamotyöt kulutusosat mukaan lukien.

Lue lisää aiheesta 8.5. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2024 -lehdestä.