ACEA:n mukaan vuonna 2023 sähköbussien rekisteröinnit Euroopan unionissa ”nousivat 39,1 prosenttia 5 166 yksikköön ja vaativat 15,9 prosentin markkinaosuutta”. Dieselbussien osuus laski vuoden 2022 67 prosentista 62 prosenttiin viime vuonna. Vuonna 2022 sähköisten linja-autojen rekisteröintien osuus EU:n linja-autojen kokonaismarkkinoista oli 12,7 prosenttia.
Tarkasteltaessa laajempaa aluetta EU + EFTA + UK, sähköisten linja-autojen rekisteröintimäärä nousee lähes 7 200 yksikköön, joka tarkoittaa 18 prosentin markkinaosuutta 39 944 linja-auton markkinoista.
Euroopan linja-autojen kokonaismarkkinoita tarkasteltaessa rekisteröinnit kasvoivat 19,4 % vuoteen 2022 verrattuna ja olivat yhteensä 32 593 yksikköä. Tarkasteltaessa EU:n suuria markkinoita, ACEA lisää: ”Italiassa ja Espanjassa kasvu oli 56,2 %. Suurimmat ja toiseksi suurimmat linja-automarkkinat, Saksa ja Ranska, kasvoivat 12,5 % ja 4,1 %. On epäselvää, miksi Saksan, Ranskan ja Espanjan tiedot ovat johdonmukaisia äskettäin raportoimiemme tietojen kanssa (perustuen maakohtaisiin organisaatioihin), kun taas Italian ANFIA-tiedot osoittavat 72 prosentin kasvun, mikä on korkeampi kuin ACEA:n ilmoittama 56.
Edelleen ACEAn sähköbussimarkkinoiden lukuihin perustuen Espanja johti 269,7 %:n kasvulla, jota seurasivat Italia (+253,4 %) ja Saksa (+29,3 % – 10 %:n erolla KBA:n julkaisemaan tietoon, mikä voi johtua). KBA:n luvut koskevat yli 3,5 tonnin linja-autoja).
Hybridisähköisten linja-autojen luvut olivat myös positiiviset vuoden lopussa. Kasvu oli 115,1 %, mikä lähes kaksinkertaisti markkinaosuuden 7,1 %:sta 12,8 %:iin verrattuna vuoteen 2022. Merkittävä kasvu kolmella suurimmalla markkina-alueella – Ranska (+221,3 %), Espanja (+ 172,4 %) ja Saksa (+37,5 %) – vaikutti tulokseen.