Eurooppalaisten autonvalmistajien liitto ACEA toteaa, että EU-komission päätökset kuorma- ja linja-autojen päästötavoitteet 2030 mennessä ovat epärealistisia verrattuna niiden edellyttämien lataus-, kaasu- ja vetytankkausasemien määrään.
ACEA toteaa, että 45%:n vähennys CO2-päästöissä vaatisi yli 400 000 nollapäästöistä kuorma-autoa liikenteeseen ja vähintään 100 000 uuden nollapäästöisen kuorma-auton rekisteröintiä tieliikenteeseen joka vuosi.
Se edellyttäisi yli 50 000 uutta julkista kuorma- ja linja-autojen latausasemaa - näistä 35 000 suurteho-latausasemaa - vain seitsemässä vuodessa. Lisäksi olisi perustettava noin 700 uutta vetytankkausasemaa. Kuorma-autojen tarpeet tyydyttävien latausasemien lähes täydellinen puuttuminen tänä päivänä nostaa tulevaisuushaasteen pilviin.
100%:n nollapäästövaatimus kaupunkibusseille asettaa mielettömän taloudellisen paineen julkisen liikenteen kuljetusyritysten ja myös matkustajien kannettavaksi. Seurauksena voi olla ennen näkemätön ryntäys ostamaan perinteisillä energiamuodoilla kulkevia busseja hetkeä ennen niille määrättyä viimeistä myyntipäivää, ACEA toteaa.