EU-parlamentti vaatii kovaäänisesti kuorma-autoja käyttämään vähäpäästöisiä polttoaineita, jotta haitalliset päästöt saadaan minimoitua. 12. helmikuuta on kolmesta päätösneuvottelusta viimeinen, jossa EU-parlamentin, -komission ja jäsenmaiden hallitusten edustajien on määrä asettaa kuorma-autojen päästöille raja-arvot. Samalla vaaditaan kumipyöräkuljetuksiin vähäpäästöisiä sähkö-, kaasu- ja vetykuorma-autoja.
Euroopan autonvalmistajien liiton, ACEA:n vastaaus on, että vaadittava "tankkausinfra" puuttuu lähes täydellisesti. Sen perustaminen täytttämään sähkö-, kaasu- ja vetykuorma-autojen tarpeet maksaa miljardeja.
ASEA on 12. helmikuuta käytävän ratkaisevan neuvottelun tietoon selvittänyt vaadittavan tankkausinfran nykytilanteen. Sen mukaan raskaiden kuorma-autojen DC 150-500 kW latauspisteitä on nyt EU:n alueella 0 kpl, tarvittava määrä on 20 000. DC >500 kW piosteitä on 0 kpl, tarvitaan 6000 kpl.
CH2 350/700 barin vetyasemia on alle 10, tarvitaan 500 kpl. LH2 nestemäisen vedyn tankkausasemia on 0 kpl, tarvitaan 50 0 kpl.
CNG kaasutankkausasemia on nyt noin 200 kpl, tarvitaan vähintään 500 kpl. LNG kaasutankkausasemia on nyt EU:n alueella 155 kpl, tarvitaan vähintään 1000 kpl.
- ASEA tukee täysin sopimusta raskaille kuorma-autoille asetettavista uusista päästörajoista, mutta vetoamme päättäjiin että asetetuttavoitteet ovat mahdollisia saavuttaa. ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaert sanoo.