EU:n autovalmistajien yhdistys ACEA hälyttää täyssähköautojen myynnin jatkuvasta alenemisesta ja vaatii teollisuutta ja jäsenmaiden poliittista johtoa uusiin kaupallisiin helpotuksiin ennen kuin uudet CO2 päästötavoitteet henkilö- ja pakettiautoille astuvat voimaan 2025.
Samalla ACEA kehottaa EU-komissiota kiristämään CO2 päästövaatimuksia saattamalla vuosille 2026 ja 2027 suunnitellut päästörajoitukset voimaan jo 2025. Vain sillä voidaan saavuttaa Pariisin sopimuksen ja EU:n tavoitteet kuljetusten päästöttömyydestä 2050 mennessä.
Raskaan sektorin kuljetuksille päästörajojen aikaistaminen tulee olemaan erityisen kriittinen latausinfraan liittyvien suurten puutteiden vuoksi.
Perusteluna ACEA toteaa, ettei ajoneuvotekniikka eikä 0-päästöisten ajoneuvojen tarjonta kaupallisilla markkinoilla muodosta estettä CO2-päästörajojen kiristämiselle.
EU:ssa sähköautojen myynti on yhä 18 % alle Corona-epidemiaa edeltäneen tason 2019.
Kuluvan vuoden sähköautomyynti on pudonnut 12,6 %:iin edellisen vuoden 13,9 %:sta.
Melkein 20 % nykyisistä sähköauton omistajista usko palaavansa perinteisen polttomoottoriauton omistajaksi jatkossa.
EU tarvitsee 8-kertaisen määrän uusia latauspisteitä joka vuosi saavuttaakseen CO2 päästötavoitteet vuodelle 2030.