
EU edellyttää, että sen tieverkossa kulkevien kuorma-autojen vahingolliset päästöt pienenevät 45 % vuoden 2019 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Sen mukaan pitäisi EU-alueen teillä kulkea 400 000 nollapäästöistä kuorma-autoa.
2030 pitäisi joka 3. kuorma-auto, 33.3 % kaikista, kulkea akku- tai vetysähköllä.
Vuonna 2024 kulki 1,24 % uusista kuorma-autoista akku- tai vetysähköllä. 1-9/2025 uusista kuorma-autoista EU:n teillä 1,71 % kulki akku- tai vetysähköllä.
ACEA, Euroopan autonvalmistajien yhdistys, toteaa selväsanaisesti, että kaksi tärkeintä edellytystä EU-päätöksen toteutumisesta puuttuvat: 1) julkiset latausasemat, ja 2) kuljetusyritysten nollapäästöisten ajoneuvojen kokonaiskustannukset perinteisten dieselajoneuvojen kokonaiskustannusten tasolla.
Tällä hetkellä EU:n alueella on kaikkiaan vain noin 1100 julkista latausasemaa 350 kW:n vähimmäisteholla. 2030 vaadittaisiin 50 000 julkista latausaemaa javähintään 700 raskaan liikenteen vetytankkausasemaa.
1-9/2025 rekisteröidyistä uusista sähkökuorma-autoista EU:n alueella viisi maata - Ruotsi, Saksa, Ranska, Hollanti ja Itävalta - vastasivat 80 %:n osuudesta.
ACEA on käynyt neuvotteluja EU:n kanssa, mutta EU ei ole valmis muuttamaan kantaansa. EU uhkaa kuorm-autonvalmistajia jättisakoilla, mikäli vahingolliset päästöt eivät ole pienentynet 45 % vuodesta 2019 vuoteen 2030 mennessä!



