MAN - Vaihtoautot

Droneilla rakennusteollisuuden tutkimuksia

Drone-tutkimus tarkastaa vaivatta sellaiset paikat, joihin ei muuten ole helppoa päästä. Tällaisia ovat esimerkiksi korkeat rakennukset, sillat ja vesitornit, mutta myös hyvin ahtaat paikat, kuten putket ja säiliöt. Aikaa ja rahaa säästyy, kun julkisivu- ja rakennetutkimuksiin ei tarvita nosturiautoja ja monia henkilöitä.

- Droneen voi kiinnittää kameran tai kameroita, joiden avulla voidaan tutkia erilaisia pintoja ja rakenteita. Korkearesoluutioinen kamera löytää rakenteiden ongelmat tehokkaasti, selvittää Kiwa Inspectan rakennetun ympäristön toimialan Etelä-Suomen aluepäällikkö Terhi Hirvikorpi.

Kuvien perusteella voidaan myös löytää ne kohdat, joita on syytä tutkia tarkemmin esimerkiksi laboratorionäyttein.

- Dronen ottamista kuvista voidaan rakentaa 3D-malli, joka on kaiken muun tutkimusdatan kanssa myös asiakkaan käytettävissä pilvipalveluna. Tutkimusaineiston ja Kiwa Inspectan asiantuntijoiden analyysin ja suositusten pohjalta asiakas saa hyvän ja monipuolisen kokonaiskuvan kiinteistönsä rakenteiden ja pintojen kunnosta.

Drone-tutkimus riittää joissain tapauksissa aivan sellaisenaan kertomaan kaiken olennaisen kohteesta, jolloin sen lisäksi ei tarvitse tehdä enää muita tutkimuksia. Drone-tutkimus yhdistetään kuitenkin usein muihin rakenteiden ja pintojen tutkimuksiin.


Euroopassa kuolee tieliikenteessä ison matkustajakoneen verran ihmisiä joka päivä

ETSC:n (European Transport Safety Council) uusin raportti paljastaa, että EU:n teillä kuolee liikenneonnettomuuksissa 70 ihmistä päivässä, 500 kuolemaa/viikko. 25 250 ihmistä menetti henkensä liikenneonnettomuuksissa EU:ssa vuonna 2017.

Vaikka liikennekuolemien määrä väheni viime vuodesta 2%, vähenemä on neljässä vuodessa vain 3%. Se on paljon vähemmän kuin EU:n asettama vuotuinen tavoite -6,7%/vuosi aina vuoteen 2020.

EU-komissio julkisti viime kuussa sarjan toimenpide-ehdotuksia, joilla tavoitellaan 2000 liikennekuoleman vuotuista vähenemää EU:n teillä. Nyt odotetaan EU:n jäsenmaiden ja EU-parlamentin hyväksyntää ehdotetulle ohjelmalle.

ETSC peräänkuuluttaa liikenneturvallisuuden parantamisen nostamista pinnalle ja yleiseksi puheenaiheeksi EU-jäsenmaissa. Nyt kahden henkilön hengen vaatinut lento-onnettomuus saa mediaraportoinnissa enemmän palstatilaa kuin EU:n 70 ihmisen kuolema päivittäin tieliikenteessä.

EU:n ulkopuoilella olevien Euroopan maiden liikennekuolemien määrä on vielä pahempi kuin EU:ssa. Niiden teillä 96 ihmistä kuolee päivittäin tieliikenneonnettomuuksissa. Euroopassa kiuolee siten keskimäärin 166 ihmistä joka päivä tieliikenteessä. Se vastaa ison matkustajalentokoneen surmansyöksyä joka päivä.


DB Schenker tuplaa Tanskan vientilähdöt

DB Schenker kasvattaa viikoittaisia Tanskan System-lähtöjään viennin osalta nykyisestä kahdesta lähdöstä neljään 2.7.2018 alkaen. Nykyisten suorien tiistain ja lauantain lähtöjen lisäksi heinäkuusta alkaen on maanantain ja keskiviikon lähdöt Värnamon kautta Kööpenhaminaan ja Aarhusiin.

Samaan aikaan tuonnin kappaletavaralähtöjen määrä muuttuu siten, että Aarhusin suorien lähtöjen määrä kasvaa kahdesta lähdöstä neljään lähtöön (ma/ti/ke/pe). Kööpenhaminasta on neljä viikoittaista suoraa kappaletavaralähtöä (ma/ti/ke/pe) aivan kuten ennenkin.



UPS:lle yli 700 maakaasulla toimivaa ajoneuvoa

UPS on tänään ilmoittanut suunnitelmansa rakentaa viisi paineistetun maakaasun (Compressed Natural Gas, CNG) tankkausasemaa ja lisäävänsä yli 700 uutta CNG:a käyttävää ajoneuvoa kalustoonsa. Kalusto kasvaa 400 vetoautolla sekä 330 terminaalitraktorilla.

Tämä 130 miljoonan dollarin investointi CNG-kapasiteettiin on jatkoa UPS:n aiempaan 100 miljoonan dollarin investointiin vuonna 2016 ja 90 miljoonan dollarin investointiin vuonna 2017. UPS investoi yhteensä yli miljardi dollaria vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja teknologisesti edistyksellisiin ajoneuvoihin sekä tankkausasemiin vuosina 2008–2018.

CNG ja LNG (Liquified Natural Gas) kapasiteettien kasvattaminen on tärkeässä roolissa UPS:n uusiutuvan biokaasun käytössä. Uusiutuvat biokaasut vähentävät jopa 90 % kasvuhuonekaasupäästöjä elinkaarensa aikana verrattuna perinteiseen dieseliin. Viime vuonna UPS käytti noin 57 miljoonan litran edestä biokaasua. Yhtiö on suurin biokaasun käyttäjä kuljetussektorilla.

Viisi uutta CNG-tankkausasemaa tulevat olemaan Arizonassa, Indianassa,  Kansasissa sekä kahdessa kohteessa Texasissa. Uudet 400 vetoautoa hankitaan valmistajilta Freightliner ja Kenworth sekä uudet 330 terminaalitraktoria valmistajalta TICO. UPS:n jo olemassa olevia ja uusia CNG-ajoneuvoja käytetään reiteillä, joilla ne voivat hyödyntää uusia CNG-tankkausasemia.

Lue lisää...


If lisäsi kilometrihinnoittelun taksivakuutuksensa

Heinäkuun alussa uudistuva liikennepalvelulaki vaikuttaa merkittävästi taksiliikenteeseen. If uudisti taksivakuutuksensa vastaamaan entistä paremmin erityyppisten taksinkuljettajien tarpeita. Uutena taksien vakuutuksissa on ajokilometreihin pohjautuva hinnoittelu.

– Lakiuudistuksen myötä alalle tulijoiden määrä todennäköisesti lisääntyy ja erilaistuu, eli yhä useampi saattaa esimerkiksi ajaa taksia satunnaisesti viikonloppuisin. Tällaisille kuljettajille aikaisemmin tarjolla ollut perinteinen taksivakuutus on voinut olla suhteessa kallis vaihtoehto, kertoo yritysten ajoneuvovakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Taija Halen Ifistä.

Taksinkuljettajien liikenne- ja täyskaskovakuutuksissa ilmoitetaan Ifissä jatkossa vuosittaiset ajokilometrit. Uusi vakuutus kohtelee erilaisia taksinkuljettajia reilusti: Osa-aikaisesti tai vähän ajossa olevien taksien riski sille, että liikenteessä sattuu jotakin, on paljon pienempi kuin vuorokauden ympäri ajossa olevien taksien. Nyt myös vakuutuksen hinta huomioi tämän.

Lue lisää...


Daimler Trucks panostaa tuotekehitykseen 2,5 miljardia euroa vuosina 2018-2019

Daimler Trucks otti tammi-maaliskuun välillä maailmanlaajusesti vastaan peräti 49 prosenttia enemmän tilauksia kuin vuotta aikaisemmin. Uusien kuorma-autojen myynti on kasvanut samana aikana 21 prosenttia. EU30-alueella myynti kasvoi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 11 ja Brasiliassa jopa 66 prosenttia. Lisäksi taloudellisten tehostamistoimien odotetaan parantavan yhtiön tulosta 1,4 miljardilla eurolla vuoteen 2019 mennessä.

Daimler Trucks aikoo panostaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen yhteensä 2,5 miljardia euroa vuosina 2018–2019. Summasta 500 miljoonaa käytetään sähköisen, liitettävyyden ja autonomisen liikenteen tutkimukseen ja edistämiseen. Konkreettinen askel tähän suuntaan on uuden EMG-yksikön perustaminen (E-Mobility Group) kiihdyttämään kuorma- ja linja-autojen sähköisten voimalinjojen kehitystä.

Tämän vuoden aikana asiakkaiden testikäyttöön toimitetaan jo 30 sähköistä hyötyajoneuvoa, ja sarjatuotannon on määrä alkaa vuonna 2021. Näihin ajoneuvoihin kuuluvat esimerkiksi Yhdysvalloissa juuri esitellyt yli 15-tonnisten luokkaan sijoittuva Freightliner eCascadia, 9–12-tonnisten luokan täyssähköinen Freightliner eM2 106, FUSO eCanter -kevytkuorma-auto sekä raskaan sarjan Mercedes-Benz eActros.

Lue lisää...


DHL Express ja R-kioski yhteistyöhön

Pikakuljettaja DHL Express ja R-kioski ovat aloittaneet yhteistyön, joka laajentaa kansainvälisten pikakuljetusten toimitusvaihtoehtoja merkittävästi. Noin 300 R-kioskia ympäri Suomen toimii jatkossa DHL Expressin palvelupisteinä.

Ensimmäisessä vaiheessa R-kioskeista voi noutaa lähetyksiä. DHL ilmoittaa saapuvasta lähetyksestä tekstiviestitse vastaanottajalle, joka voi ohjata pakettinsa johonkin DHL-palvelupisteinä toimivista R-kioskeista. Syksyllä myös lähettäminen tulee mahdolliseksi, ja R-kioskeihin voi käydä viemässä valmiiksi maksettuja ja valmisteltuja lähetyksiä.

- Haluamme tarjota asiakkaillemme maan kattavimman ja monipuolisimman valikoiman palveluita. Kansainvälinen verkkokauppa kasvaa ja paketteja liikkuu R-kioskin kautta kasvavassa määrin. DHL:n paketit voi jatkossa noutaa R-kioskin laajasta kioskiverkostosta joustavasti silloin kuin se asiakkaalle parhaiten sopii, sanoo R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen.

DHL Express on laajentanut toimitusvaihtoehtojaan Suomessa voimakkaasti viime vuosina, ja yhteistyö R-kioskin kanssa parantaa niiden valtakunnallista kattavuutta entisestään. Asiakas voi nyt valita paketin kotiinkuljetuksen sijasta toimituksen esimerkiksi johonkin 35:stä DHL-pakettiautomaatista tai 430:sta palvelupisteestä.


VTT:n robottiauto pysäköi halliin automaattisesti

VTT:n robottiauto Marilyn testaa nyt täysin itsenäistä parkkeeraamista kuljettajasta kauempana olevalle pysäköintialueelle jopa sadan metrin päähän. Ajoneuvon apuna toimii esineiden internet, joka auttaa autoa löytämään vapaan paikan ja ajamaan siihen.

Pysäköiminen tapahtuu käytännössä siten, että kuljettaja varaa ajoneuvopaikan siihen kehitetyn sovelluksen avulla. Kun auto tulee pysäköintialueen sisäänkäynnille, pysäköinnin hallintajärjestelmä antaa tiedon vapaasta pysäköintipaikasta ja tarkistaa avoimeen IoT-alustaan kytkettyjen liikenneväyläkameroiden avulla reitillä olevat esteet ja välittää reitin ajoneuvoon. IoT:n avustamana auto ajaa automaattisesti sille varattuun paikkaan.

- Automaattisen pysäköinnin ansiosta ajoneuvoja mahtuu rinnakkain useampia, kun ne voidaan pysäköidä tiiviimmin pelkäämättä kolhuja esimerkiksi lentoparkeissa ja kauppakeskuksissa. Teknologia tarjoaa myös mahdollisuuksia logistiikan optimointiin ja ruuhkien vähentämiseen pysäköintialueilla, sanoo projektipäällikkö Johan Scholliers VTT:ltä.

Lue lisää...


Volvo Trucks lanseeraa uuden FH 25 juhlamallin

Neljännesvuosisata sitten – vuonna 1993 – julkistetun Volvo FH ‑kuorma-auton kunniaksi Volvo Trucks lanseeraa uuden Volvo FH 25 juhlamallin. Tämä erikoismalli on saatavana sekä Volvo FH- että Volvo FH 16 ‑versiona, ja sen erityispiirteitä ovat yksilöllinen ulkomuoto ja sisustus, kuljettajan mukavuus ja ominaisuudet.

Volvo FH:ta on myyty kaikkiaan liki miljoona kappaletta, ja siitä on tullut elämäntapa miljoonille kuljettajille eri puolilla maailmaa. Volvo FH 25 juhlamalli on kunnianosoitus paitsi itse kuorma-autolle myös kaikille niille asiakkaille ja kuljettajille, jotka ovat ajaneet tätä legendaarista kuorma-autoa viimeksi kuluneiden 25 vuoden aikana.

Erikoismallin ulkopuolen muotoilussa on ripaus retroa. Teippausten hopeinen/harmaa väri ja oranssit korostukset juontuvat kuorma-auton alkuaikoihin, ja teippaukset muodostavat numeron 25 juhlavuoden merkiksi. 3D-tehosteet ja varjostukset yhdistyvät teippauksissa tavalla, joka palauttaa mieleen 1990-luvun alkupuolen design-trendit ja antaa kuorma-autolle omaleimaista retroilmettä. Lanseerausvärejä on kaksi, toinen tummempi viileänharmaa sävy (Mammoth Tree Metallic) ja toinen kirkkaanpunainen (Crimson Pearl). Jälkimmäinen on kunnianosoitus vuoden 1993 alkuperäiselle punaiselle ohjaamovärille.

Turvallisuuspuolelta mukana on mallin viimeisimpiä läpimurtoja, ja siihen voi tilata Volvo Dynamic Steering ‑ohjausjärjestelmän täysin uudet ominaisuudet kuten ajonvakautustoiminnolla varustettu Volvo Dynamic Steering, joka on suunniteltu ehkäisemään heittelehtimisestä johtuvia onnettomuuksia. Lisäksi saatavilla on kaistallapitoavustimella varustettu Volvo Dynamic Steering, joka auttaa kuljettajaa pysymään kaistalla ja ehkäisee törmäyksiä ja kuorma-auton kaatumista, sekä omia asetuksia tukeva Volvo Dynamic Steering, jossa Ohjauspyörän vastusta voi säädellä yksilöllisesti sen mukaan, minkä itse kokee ajon kannalta parhaaksi ja mukavimmaksi.


Metsäurakointi protestoi: Elinehdot sanellaan – hanskoja menossa tiskiin!

. Metsäteollisuuden tuotanto ja vienti kasvavat. Kotimaan hakkuissa rikotaan ennätyksiä.  Stora Enso, Metsä Group ja UPM tekivät viime vuonna liikevoittoa 2,75 miljardia euroa.  Tänä vuonna vauhti on edelleen parantunut.

. Tulostaso on erinomainen, mutta se ei heijastu juuri mitenkään puunhankintaketjun kannattavuuteen.

. Arvoketjun alkupäässä metsäkoneyritykset, kuljetusyritykset ja myös yksityiset sahat kärsivät kehnosta tuloskunnosta. Suurteollisuus raamittaa näiden liikkumatilan. Se on kutistunut hyvin pieneksi. Pitäisi mennä paremmin kuin kenties koskaan, mutta ketjun pienyritysten tulostilanne on kehno.

On hienoa, että teollisuus menestyy maailmalla ja tekee hyvää tulosta. Se kuitenkin käyttäytyy palveluita ja raaka-aineita ostaessaan liian ankaran isännän otteilla. Sen asema neuvottelupöydässä on pieniin alihankintayrityksiin nähden kohtuuttoman vahva. Pienyrittäjien parissa tunnelma on, että yksittäinen kone- tai kuljetusyritys ei ole minkään arvoinen ”neuvoteltaessa” kaupan ehdoista. Iso sanelee haluamansa ehdot.

Hintoja ja palvelun sisällön ehtoja on heikennetty sekä kalusto- ja laatuvaatimuksia on nostettu vuosi vuodelta.  Muutos yhdellä kerralla on yleensä niin pieni, että koko sopimusta pienyrittäjä ei tohdi katkaista. Asiakaskin voi olla ainut. Kun tämä jatkuu vuosia, kamelin selkä lopulta taipuu.

Metsäurakoitsijoille 0,5€/m3, metsäyrityksille 44€/m3

Lopputulos on karua luettavaa. Kone- ja kuljetusyritysten palkkakorjattu liikevoitto keikkuu keskimäärin noin 2 prosentin tasolla, yhteensä noin 20-30 miljoonaa euroa/v. Se on n. 0,5 euroa kotimaasta hankittua puukuutiota kohden.  Suuri osa alihankintayrityksistä tekee nollatulosta tai on tappiollisia.  Mutta kolmen suurimman metsäteollisuusyrityksen liikevoitto oli viime vuonna 11% liikevaihdosta, 2,75 miljardia euroa (n. 44 euroa Suomesta hankittua puukuutiota kohden).

Hanskoja tiskiin

Kentältä kuuluu, että sopimusehtojen ja/tai hintatason kiristys sen kuin jatkuu. Yksi poikkeus on kuultu ja sekin oli seurausta siitä, että kuljetusyritysten talous oli heikentynyt huolestuttavan heikoksi. Korjausliikkeitä pitää tehdä ajoissa eikä vasta sitten, kun alihankintayritysten huono kunto alkaa uhata operatiivista toimintaa.

Yrittäjät alkavat lyödä pian hanskoja tiskiin. Yllättävän moni hyvin kannattava yritys sanoo ”mitan olevan täynnä” teollisuuden sanelua kohtaan. Jokapäiväisissä puunkorjuun ja kuljetuksen töissä asiat rullaavat tutkitustikin hyvin, mutta urakointipalveluiden alati heikentyvien sopimusehtojen vuoksi näköalat ovat synkät. Sopimusehdoilla kuitenkin ratkaistaan yritysten tulevaisuus.

Metsäteollisuus on huolissaan koneen- ja autonkuljettajien riittävyydestä ja monimuotoisuudesta. Eikö ristiriitaa omien tekojen ja toiveiden välillä todellakaan huomata? Tällä kannattavuuden tasolla keskimääräiset metsäalan kone- ja autoyritykset eivät pysty kilpailemaan työvoimasta muidenkin alojen vetäessä. Yritykset eivät pysty edes vastaamaan ammatillisen koulutuksen harjoittelupaikkakysyntään, koska niillä ei ole varaa pitää harjoittelijoita.

Teollisuudessa ollaan kiinnostuneita siitä, mikä riskeeraa heidän menestyksen. Nyt ollaan kiinnostuneita piilosammaleista, huomenna toivottavasti oikeasti alan pienyrittäjien menestyksestä ja jaksamisesta, koska ne ovat uhanalaisia ominaisuuksia.

 

Simo Jaakkola, varatoimitusjohtaja, Koneyrittäjien liitto ry

Kari Palojärvi, toiminnanjohtaja, Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry

 

(Otsikointi, lihavointi toimituksen)


Skanska Infralle sopimus maantien 724 parantamisesta Vaasassa

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja Skanska Infra Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen maantien 724 parantamisesta Onkilahden kohdalla Vaasassa.

Skanska Infra Oy aloittaa hankkeen rakentamistyöt kesä-heinäkuun vaihteessa. Hankkeessa parannetaan maantietä 724 Onkilahden ja Palosaarentien risteyksen kohdissa. Maantie levennetään nelikaistaiseksi noin 1,5 kilometrin matkalta ja Palosaarentien liittymään toteutetaan eritasoliittymä. Urakassa parannetaan myös kevyen liikenteen yhteyksiä ja toteutetaan melusuojauksia.

Rakentamistyöt alkavat puuston poistolla ja raivaustöillä, jonka jälkeen aloitetaan Palosaaren risteyssillan kohdalla kiertoteiden rakentaminen. Kiertotie otetaan käyttöön heinä-elokuun vaihteessa, jonka jälkeen sillan rakentaminen risteyksessä alkaa. Palosaaren risteyssilta avataan liikenteelle kesällä 2019. Palosaarentien risteyssillan käyttöönoton jälkeen alkaa Peipposen alikulkukäytävän uusiminen.

Vuoden 2018 töihin kuuluu myös Vetokannaksen kevyenliikenteen ylikulkukäytävän ja Palosaarentien alikulkukäytävän rakentaminen. Hanke valmistuu pääosin syksyn 2019 aikana. Viimeistelytöitä ajoittuu myös seuraavalle vuodelle, ja hanke on kokonaisuudessaan valmis syyskuussa 2020.


Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen lisää kaasubusseja

Scania-kaasulinja-autoPääkaupunkiseudun kaasubussien määrä kasvaa, kun Scania toimittaa kaksi uutta kaasua polttoaineenaan käyttävää bussia Helsingin Bussiliikenne Oy:lle vuoden 2019 alussa. Nyt hankituissa busseissa on nykyaikaiset Euro 6 -päästöluokan moottorit. Bussien toimintasäde on lähes dieselbusseja vastaava.

- Kaasubusseja käytetään paljon esimerkiksi Ruotsissa sekä Keski-Euroopassa ja kysyntä puhtaalle joukkoliikenteelle on kasvussa myös Suomessa. Muiden kaupunkien positiivisten kokemusten rohkaisemina päätimme tilata uuden sukupolven kaasubusseja myös pääkaupunkiseudun vaativiin tarpeisiin, hankinnasta vastannut Koiviston Auton -konsernin tekninen johtaja Michael Andersson kommentoi asiaa.

Ruotsissa on noin 2 300 kaasubussia ja koko Euroopassa kaasubusseja on noin 17 000 kpl. Määrä on lisääntymään päin ympäri Eurooppaa. Jopa 85 prosenttia vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevista busseista on kaasubusseja, mikä tekee kaasusta tällä hetkellä sähköä yleisemmän käyttövoiman.


Ruotsi: Kahdella ajokortilla kortti hyllylle

Ruotsalaisessa rekisterissä olevan kuorma-auton ulkomaalainen kuljettaja pysäytettiin rutiinitarkastuksessa E45 tiellä Strömsundin eteläpuolella. Kuljettajan todettiin ajaneen liki 14 tuntia vuorokauden aikana. Tarkastuksessa mieheltä löytyi kaksi eri nimille myönnettyä ajokorttia.

Kuljettajalle langetettiin 9000 kruunun sakkorangaistus, pakollinen lepo heti paikalla, sen jälkeen 48 tuntia aikaa siirtää auto, minkä jälkeen poliisi hyllytti hänen ajokorttinsa. Myös kuljetusliikettä, jonka kuorma-autoa kyseinen kuljettaja ajoi, odottaa sakkorangaistus.


Porin lentokentällä testattiin dronejen miehittämätöntä liikenteenohjausta

CanardDrones, ANS Finland ja Unifly testasivat droneja Porin lentokentällä. Testeissä haluttiin selvittää, voisivatko dronet lentää ruuhkaisessa lentokenttä ympäristössä turvallisesti käyttäen Uniflyn kehittämää miehittämätöntä liikenteenohjausta.

Yhtiön mukaan kokeet olivat onnistuneita, ja vaikuttaisi että dronejen käyttö lentokentällä tulevaisuudessa olisi mahdollista. Kun dronet tulevaisuudessa tulevat olemaan standardoituja lentoaluksia jotka käyttävät lentoasemia keskuksinaan, asianmukaisten turvallisuustestit pitäisi olla jo tehty ja turvajärjestelmien oltava käytössä.

 


Ruotsi: Pieni koppakuoriainen pelastaa dieselin?

Ruotsissa Lundin Teknisen korkeakoulun polttomoottoritutkijat ovat yhdessä Swedish Biomimetics 3000:n kanssa kehittäneet uuden puhdistustekniikan, joka poistaa haitalliset NOx typenoksidit dieselmoottorin päästöistä. Uusi tekniikka on syntynyt epätavallisesta hyönteisestä, Bombardierkuoriaisesta, joka pelästyttää vihollisensa kuumalla. myrkyllisellä ruiskeella. Bombardierkuoriaisella on sisään rakennettuna "moottori", joka käynnistyy kun kuoriainen tuntee itsensä uhatuksi.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!