Ajokorttiuudistukset – vähemmän opetusta, vaikeammat kokeet
- Luontiaika
- 16.11.2018 10:59
Heinäkuun alusta voimaan tullut ajokorttiuudistus vähensi pakollisen opetuksen määrää ja kasvatti tutkinnon merkitystä. Nyt myös tiet ajokortin saamiseksi ovat yksilöllisemmin valittavissa. Suomen suurimman autokoulun CAPin toimitusjohtaja Pekka Kari pitää ajokorttiuudistuksen muutoksia tervetulleina.
- Sääntelyn purkamisen ansiosta ajokortin suorittaminen on aikaisempaa vaivattomampaa ja yksilöllisempää, koska teoriatunnit voi suorittaa verkossa itselleen sopivimpaan aikaan. Lisäksi lakisääteisestä ajo-opetuksesta puolet voidaan antaa nyt simulaattorilla. Tämä on ollut hyvin suosittua ja lisää ajokortin hakijoille mahdollisuuksia valita yksilöllisesti erilaisia opiskelutapoja, Kari kertoo.
Karin mukaan autokoulussa käytettävän opetussimulaattorin etuna on esimerkiksi riskientunnistamiskoulutus, jossa voidaan harjoitella tilanteita, joita liikenteessä ei voi harjoitella ilman vahinkoriskiä. Simulaattoriharjoittelua voi täydentää ajoharjoitteluradalla, mutta pakollista radalla harjoittelu ei enää ole.
Pakollisten ajotuntien määrän puolittaminen on myös herättänyt kysymyksiä liikenneturvallisuuden parissa työskentelevien keskuudessa. Opetusmäärien vähentymisestä johtuen ajokorttiin vaadittavien testien vaatimuksia on tiukennettu. Sekä Nieminen että Kari pitävät molemmat ajo- ja teoriakokeita aiempaa vaativampina. Ajokokeen kestoa on pidennetty ja eri nopeusalueilla myös maantienopeuksissa ajamista on jokaisessa ajokokeessa.
Ruotsi: Yhä useampi kuljetusyritys luopuu HVO-polttoaineesta
- Luontiaika
- 16.11.2018 10:51
Åsa Domeij
Biopolttoaine HVO100 biopolttoaine on ollut suuri menestystarina Ruotsissa. Mutta sen jälkeen kun PFAD:sta, palmuöljyteollisuuden sivutuotteesta, tuli suuri raaka-aine HVO-tuotannossa, yhä useampi kuljetusyritys vetäytyy siitä. Yksi merkittävä vetäytyjä on 140 kuorma-auton Axfood-konserni.
- Emme tiedä mitkä polttoaineet osoittautuvat parhaiksi tulevaisuudessa. Siksi olemme päättäneet hajottaa valikoimaa useampaan erityyppiseen autooon, Axfoodin kestävän kehityksen johtaja Åsa Domeij sanoo. Hän on johtanut kestävän kehityksen työtä Axfoodilla kymmenen vuotta.
Ennen HVO:n tuloa ei ollut paljon vaihtoehtoja. Biokaasua ja etanolia kokeiltiin pienemmissä kuorma-autoissa. Lisäksi oli RME, mutta ne eivät oikei sopineet Axfoodin kuljetuksiin. Sitten tuli HVO, ja tuli helpoksi ja käytännölliseksi käyttää sitä. Alkuunhan sitä tuotettiin raaka-aineista joihin uskoimme.
Domeij kiittää Volvoa nestemäistä kaasua käyttävistä kuorma-autoista.
- Me olemme ensimmäisinä elintarvikealalla ostaneet niitä. LBG- ja CBG-biokaasut ovat osa Axfoodin uusia valintoja, Domeij toteaa.
(Transportnet.se)
Ruotsi: Sini-vihreä enemmistö satsaa bussiliikenteeseen 2019
- Luontiaika
- 16.11.2018 10:26
Tukholman läänin sinivihreä poliittinen enemmistö on päättänyt satsata 160 miljoonaa Ruotsin kruunua bussiliikenteen lisäämiseksi 2019. Päätös tuo mukanaan enemmän ja tiheämpiä vuoroja nykyiseen SL-liikenteeseen sekä uusia linjoja poikittaiseen liikenteeseen ja tilavuuslisää suorille linjoille. Käytännössä se merkitsee runsaat 400 uutta lähtöä arkipäivisin ja yli 120 000 uutta lähtöä vuonna 2019.
- Onnistunut kiristys taloudenpidossa on luonut vahvan pohjan tulevaisuudelle. Sillä voimme nyt edetä suurella ja ohjatulla satsauksella bussiliikenteen kasvattamiseksi. Se tulee helpottamaan monen ihmisen arkea, SL:n puheenjohtaja Kristoffer Tamsons sanoo.
(rt-forum.se)
Bring osti vety-Nikolan
- Luontiaika
- 16.11.2018 10:04
Amerikkalainen Nikola Motors esitteli viime viikolla eurooppalaisille teille ja oloihin kehitetyn polttokenno-vety-sähkö kuorma-autonsa Nikola 3:n. Pohjola on ollut keskeinen osa Nikolan kehitysohjelmaa. Norjan NEL Hydrogen on tehnyt sopimuksen 448 vetytuotantoasemasta Norjassa Nikolan kanssa. Nikola 3:n testit sijoittuvat Norjaan vuodesta 2020.
Bring on heti tilannut Nikola 3:n. Jo aiemmin Bring-konserni on tilannut Tesla Semin. Bringillä ja Postilla on entuudesta jo 1200 sähköajoneuvoa. Se on ilmoittanut tavoitteekseen toimia pelkästään uusiutuvalla enerialla ajoneuvoissaan ja rakennuksissaan vuoteen 2025 mennessä.
- Haluamme testata ja olla pilottiyritys 0-päästöisillä ajoneuvoilla. Vedyllä toimiva kuorma-auto sopii hyvin tavoitteeseemme, Bringin osastojohtaja Thomas Tscherning sanoo.
Jetpak osti belgialaisen Right Away'n
- Luontiaika
- 16.11.2018 09:49
Yli 150 paikkakunnalla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toimiva pikalähetyksiä kuljettava Jetpak kasvaa lisää myös Keski-Euroopassa. Vuonna 2015 aloitettu toiminta Hollannissa saa nyt jatkoa Belgiassa, kun Jetpak osti Brysselin lentoasemalta toimivan neljä miljoonaa euroa voittoa vuosittain takovan menestyvän lento- ja pikalähetyksiin erikoistuneen Right Away kuljetusyrityksen.
Suomalainen Gacha pikkubussi matkalla maailmanvalloitukseen!
- Luontiaika
- 16.11.2018 09:37
Se on autonominen eli itseohjaava ja sähköllä toimiva. Se on suunniteltu ja tehty arktisiin olosuhteisiin, lumisateisiin, sumuun, pakkasiin ja lumisille teille ilman reuna- ja keskiviivoja, Sillä on 16 matkustajapaikkaa, 10 istuma- ja kuusi seisomapaikkaa. Se esitellään Helsingissä maaliskuussa ja se menee koekäyttöön kolmessa suomalaisessa kaupungissa: Espoossa, Vantaalla ja Hämeenlinnassa.
Scanian kuljetuslaboratorio ajaa fossiilivapaasti
- Luontiaika
- 16.11.2018 08:51
Scanian omista kuljetuksista vastaava kuljetuslaboratorio on todistanut, että CO2-päästöjä voidaan vähentää yli 95 % nykytekniikalla. Sillä on käytössä 45 kuorma- ja linja-autoa, niistä 14 vetoautoa kaukokuljetuksiin. Vuodesta 2018 lähtien kaikkia autoja ajetaan ei-fossiilisilla polttoaineilla tai hybriditekniikalla, jotka ovat vähentäneet CO2-päästöjä yli 95%.
Kuljetuslaboratorio perustettiin 2008 Scanian tutkimus- ja kehitysosaston jatkeena. Jo viiden ensimmäisen toimintavuoden aikana kuljetuslaboratorion onnistui vähentää polttoaineen kulutusta 20% ja CO2-päästöjä 50% kuljetettua rahtitonnia kohti.
Kuljetuslaboratorion 14 yhdistelmäkuljetinta kuljettavat rahtia Scanian Södertäljen tehtaan ja Hollannissa sijaitsevan Zwollen tehtaan välillä. Jokainen ajoneuvoyhdistelmä kulkee keskimäärin 400 000 km vuodessa eli noin kolme kertaa enemmän kuin kuljetusliikkeiden autot kulkevat keskimäärin vuodessa.
- Tärkeimpiä kokemuksiamme ovat kuljetuksen suunnittelun ja kuljettajavalmennuksen teho. On osoitttautunut, että aivan pienetkin muutokset ovat tehokkaita. Esimerkiksi vain ajonopeuden pudottaminen 90:stä 80 km:iin tunnissa vähentää polttoainekulutusta 10% samalla kun ajoajan menetys on vain prosentin verran, Scaian Kuljetuslaboratorion toimitusjohtaja Jan Björklund sanoo.
Tanska: Beier ja NTG syytteeseen myös Saksassa ihmiskaupasta
- Luontiaika
- 16.11.2018 08:27
Tanskan Fagbladet3F kertoo Saksan ja Hollannin ammattiyhdistysten tehneen poliisi-ilmoituksen tanskalasesta Knud Beier Transport kuljetusliikkeestä ja NTG huolintaliikkeestä 16 filippiiniläisen kuljettajan työoloista Ense'ssä lähellä Dortmundia Saksassa.
Saksan poliisin mukaan kuljettajat olivat räikeästi alipalkattuja samalla kun olivat joutuneet asumaan kuorma-autoissaan 4-18 kuukautta ilman vettä ja suihkua viikonloppuina. Tapaus on toisinto Beierin ja NTG:n Tanskan Padborgissa paljastuneesta slummimaisesta kuljettajaleiristä. Kuljettajat oli värvätty töihin Beier Transportin puolalaisen tytäryhtiön toimesta. Myös puolalaisesta tytäryhtiöstä on tehty poliisi-ilmoitus.
Filippiiniläisille kuljettajille oli maksettu palkkaa 500 euroa/kuukausi. Saksan minipalkan mukaan palkan olisi pitänyt olla 2300 euroa/kk.
(Trailer.se)
Ruotsi: Vodkapullo repsikkana
- Luontiaika
- 16.11.2018 08:08
Maanantaina 12.11. keskiyön aikaan Smålannin poliisi sai soiton tien päältä. Soittaja kertoi kuorma-autosta joka ajoi "slalomia" E4-tiellä.
Kun Region Syd'n poliisin onnistui pysäyttämään auton osoittautui, että 58-vuotiaalla liettualasella kuljettajalla oli viereisellä istuimella "kaverina" puolittain tyhjennetty vodkapullo. Mies puhalsi yli promillen. Hän tunnusti nauttineensa ajon aikana "seuralaisestaan". Poliisi pidätti myös seuralaisen.
Ensimmäinen sähköauto polttokennolla ja plug-in-hybriditekniikalla
- Luontiaika
- 15.11.2018 16:01
Mercedes-Benz on asettanut virstanpylvään päästöttömien autojen saralla, kun ensimmäiset GLC F-CELL-ajoneuvot luovutetaan valituille asiakkaille Saksan markkinoilla. Mercedes-Benz GLC F-CELL on ainutlaatuinen maailmanlaajuisesti, sillä se sisältää sekä polttokenno- että ulkoisesti ladattavaa plug-in-tekniikkaa.
Mercedes-Benzin GLC F-CELL on ainutlaatuinen plug-in-hybridi, koska se voi kulkea myös pelkästään vedyllä. Citymaasturi soveltuu jokapäiväiseen käyttöön, eikä aiheuta ollenkaan hiilidioksidipäästöjä. Akun ja polttokennojen välinen vuorovaikutus, pitkä kantama ja lyhyt tankkausaika tekevät GLC F-CELL:stä käytännöllisen ajoneuvon. Kahdessa hiilikuitupäällysteisessä säiliössä ajoneuvon pohjassa on 4,4 kg vetyä. Standardoidun 700 barin tankkaustekniikan ansiosta tankkien täyttö onnistuu vain kolmessa minuutissa - yhtä nopeasti kuin polttomoottorilla varustetun auton tankkaus. Vetyä kuluu noin 1 kg / 100 km, joten GLC F-CELL saavuttaa noin 430 kilometrin toimintamatkan vedyllä. Hybriditilassa täydeen ladatulla akulla saadaan 51 lisäkilometriä. Tehoa GLC F-CELLissä on 210 hevosvoimaa.
Crafterin maailmanlaajuiset toimitukset kasvaneet viidenneksellä
- Luontiaika
- 15.11.2018 15:54
Volkswagen Hyötyautot on toimittanut maailmanlaajuisesti 409 300 ajoneuvoa tammi-lokakuussa. Viime vuoden tammi-lokakuun lukuihin verrattuna ajoneuvoja toimitettiin 0,4 prosenttia vähemmän, pääasiassa Euroopan WLTP-muutoksista johtuneiden toimitusmyöhästymisien sekä Turkin ja Meksikon epävakaiden markkinatilanteiden takia. Tammi-lokakuussa 2018 toimitettiin 165 900 T-sarjalaista (-2,5 %), 130 800 Caddya (-5,1 %), 67 700 Amarokia (+3,7 %) ja 45 000 Crafteria (+19 %).
Täyssähköisen eActrosin käyttötestit laajenevat Euroopassa
- Luontiaika
- 15.11.2018 15:40
Mercedes-Benzin eActros-sähkökuorma-auton käyttötestit laajenevat nopeasti Keski-Euroopassa. Auton uusiin käyttäjiin lukeutuu esimerkiksi Meyer-Logistik, joka toimittaa sähköautolla elintarviketäydennyksiä Hampurin keskustan supermarketeille. Saksalainen EDEKA testaa autoa vastaavassa käytössä Berliinissä ja sen ympäristössä. Mannheimissa toimiva TBS Transportbeton puolestaan kokeilee eActrosin sopivuutta rakennustyömaiden märkäbetonikuljetuksiin. Täyssähköisen eActrosin toimintamatka latauksella on noin 200 kilometriä, ja auton litiumioniakkujen kapasiteetti on 240 kWh. Lataus kestää virtalähteestä riippuen 2–11 tuntiin. Autojen pilotointi kestää kaksi vuotta, ja siihen osallistuu yhteensä 20 kuljetusalan yritystä eri toimialoilta. Testattavat autot ovat sekä 18- että 25-tonnisia.
- Testiaika on tärkeä virstanpylväs matkalla kohti eActrosin sarjatuotantoa ja sen hyödyntämiseen kaupunkien sisäisessä jakeluliikenteessä dieselkuorma-auton kustannustasolla vuodesta 2021 alkaen, Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Stefan Buchner määrittää.
Uusien eActrosin ja eCitaro-linja-auton suorituskykyä ja ominaisuuksia on hiljattain esitelty myös EU-päättäjille Mannheimissa järjestetyssä kuljetusalan kongressissa.
Silta vaihtui toiseen vuorokaudessa
- Luontiaika
- 15.11.2018 15:31
Kreate vaihtoi marraskuun alkupuolella 2018 vanhan Vt6:n 16 metrisen, metallirunkoisen ratasillan uuteen 35 metriseen betonisiltaan. Työaikaa tarvittiin runsas vuorokausi. Kalustoa oli työssä mukana eri vaiheissa noin kaksikymmentä kappaletta erilaisia raskaita koneyksikköjä sekä nelisenkymmentä työntekijää. Työ suoritettiin nykyisen Vt6:n vieressä Joutsenossa.
Uuden sillan kokonaispituus 35,5 metriä ja paino vajaa 1,8 miljoonaa kiloa. Sillan osuus mukaan luettuna uusia maamateriaaleja tarvittiin melkoiset määrät. Sepeliä reilu 1400 tonnia ja välikerroshiekkaa reilu 1700 tonnia. Porapaalujen halkaisija on 914 mm ja pituudet noin 50 metriä. Ne on porattu 3 metriä ehjän peruskallion sisään ja valettu täyteen betonia.
Autoklinikka ja Raskone yhteistyöhön
- Luontiaika
- 15.11.2018 15:23
Raskone toimii jatkossa Autoklinikan kumppanina henkilö- ja pakettiautojen huolloissa. Samalla Autoklinikka huolehtii tarvittaessa Raskoneella olevien henkilö- ja pakettiautojen vauriokorjauksista. Uusi yhteistyö parantaa molempien yritysten palvelua, sillä jatkossa asiakkaat saavat tarvitsemansa korjaus- ja huoltopalvelut autolleen yhdellä kertaa aiempaa sujuvammin.
Raskone ja Autoklinikka allekirjoittivat 1. marraskuuta yhteistyösopimuksen, jolla Raskone ohjaa Autoklinikalle huoltojen yhteydessä ilmenevät henkilö- ja pakettiautojen vauriokorjaukset. Vastaavasti kolarikorjaukseen keskittyvän Autoklinikan asiakkaat voivat jatkossa yhteistyön ansiosta huollattaa autonsa vauriokorjauksen yhteydessä aiempaa sujuvammin.
Autoklinikka-yhtiöt on autojen pelti- ja kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistunut, kaikkien vakuutusyhtiöiden hyväksymä monimerkkikorjaamoketju. Vuonna 1992 perustettu Autoklinikka palvelee asiakkaitaan jo yli 30 toimipisteessä. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna noin 30 MEUR ja se työllistää 225 alansa ammattilaista.
SEO juhlii 40-vuotista taivaltaan Lahden Sibeliustalolla
- Luontiaika
- 15.11.2018 14:56
Suomalainen Energiaosuuskunta, SEO, perustettiin 17.11.1978. Nyt, 40 vuotta myöhemmin, SEO-asemia on Suomessa jo 215 kappaletta, ja verkosto ulottuu kattavasti koko maahan.
Tasavuosia juhlitaan SEO:n kotikaupungissa Lahdessa koko lauantaipäivän ajan. Lauantaina päivällä kello 12.30–15.30 kauppiailla, yhteistyökumppaneilla ja median edustajilla on vapaa pääsy SEO-näyttelyyn, joka on pystytetty juhlia varten Lahden Sibeliustalolle. Illalla järjestetään 40-vuotisgaala, johon saapuu satoja vieraita SEO-toiminnan eri sidosryhmistä.