MAN - Vaihtoautot

St1:n yli kuusi kilometriä syvät lämpökaivot tutkimuskäyttöön - lämpötila noin 120 astetta

St1:n Espoon Otaniemen geotermisen lämpölaitoksen pilottiprojektissa porattiin kaksi lämpökaivoa yli kuuden kilometrin syvyyteen, jossa kallioperän lämpötila on noin 120 astetta. Projekti keskeytyi, koska vettä ei saatu virtaamaan riittävästi kaivosta toiseen ja suunnitellun lämpölaitoksen teho olisi ollut kaupallisesti kannattamaton. Tässä vaiheessa St1 tarjoaa projektin kaivot tieteelliseen tutkimukseen.

Lue lisää...


IRU: Ammattikuljettajapula edellyttää EU:lta ikärajan alentamista

EU:n tieliliikenteen ammattikuljettajapula uhkaa viedä tavara- ja matkustajaliikenteen kestämätömään tilaan, jonka taloudelliset vaikutukset ravisuttavat sekä teollisuutta että kauppaa. Kuljettajapulan arvioidaan kolminkertaistuvan vuoteen 2026 mennessä, jollei nyt ryhdytä vastatoimiin, maailmanlaajuinen kattojärjestö IRU (International Road Transport Union) toteaa.

Lue lisää...


Korona vähensi suomalaisen liikkumista 2 500 km vuodessa

Koronapandemian vaikutukset suomalaisten liikkumiseen näkyivät matkojen määrissä ja pituuksissa selvästi. Suomalainen valitsee edelleen mieluiten henkilöauton liikkumiseen, seuraavaksi eniten kuljetaan jalan. Tiedot selviävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin julkaisemasta säännöllisesti toteutettavasta valtakunnallisesta henkilöliikennetutkimuksesta, joka kartoitti viimeisimpänä suomalaisten liikkumistottumuksia vuonna 2021. Lisääntyneen etätyön vaikutus liikkumisen kokonaismäärään oli kuitenkin pieni.

Lue lisää...



IGL-Technologies Oy vahvistaa asemiaan sähköautojen latausratkaisujen markkinoilla

eParking.fi- ja eTolppa-ratkaisuista tunnetun IGL-Technologies Oy:n liikevaihto kasvoi yli 100 prosenttia vuonna 2022. Yritys on kerännyt uutta pääomaa kasvun vauhdittamiseen suunnatulla osakeannilla ja henkilöstöannilla. Vahva sähköalan toimija UTU Group on osallistunut IGL:n osakeantiin sekä ostanut aiemmilta omistajilta osakkeita saaden 17 % omistusosuuden yhtiön osakekannasta.

Lue lisää...


Stellantis Archer Midnight eVTOL avaa oven ilmateille

Isot autovalmistajat ryntäävät nyt kilpaa myös ilmateille: Stellantis, Porsche, Toyota, Hyundai, Honda, Ford, Suzuki, General Motors, Renault, Daimler, Geely, Volkswagen... (Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2022).

Lue lisää...


Renault Espace tekee paluun

Renaultin täysin uusi 5- ja 7-paikkainen SUV esitellään nimellä Espace. Ikoninen nimi yhdistää uuden SUV-mallin Espacen viiteen aikaisempaan sukupolveen.

Lue lisää...


Kuljetusyrittäjät tyytymättömiä tiestön talvihoitoon

Tammikuu on koetellut raskasta liikennettä. On ollut useita tilanteita, joissa tiestön talvihoito ei ole vastannut tarpeita. Tilanne ei ole hyväksyttävä, toteaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala. Samaa viestiä kertoo myös kuljetusyrityksille tehty kysely maanteiden talvihoidosta.

Tammikuun aikana on ollut mediassakin esillä useampia tapauksia pääteiltä, joissa muun muassa liukkauden takia on raskaalta liikenteeltä ollut käytännössä tie poikki. Kyse on ollut keskeisistä pääteistä.

Lue lisää...


Polestar 2 -malliin lisää tehoa ja pidempi toimintamatka

Mallivuoden 2024 kompaktissa premium-sähköautossa on uusi keula, joka mukailee Polestar 3 -mallissa esiteltyä muotokieltä. Lisäksi autoon on tehty huomattavia suorituskykyyn liittyviä parannuksia, ja se on saanut täysin uudet sähkömoottorit, entistä tehokkaammat akut, lisää kestävää kehitystä tukevia ominaisuuksia sekä ensimmäistä kertaa Polestarissa takavedon.

Lue lisää...


Allison Transmission ja Nikola Corporation yhteistyöhön

Nikola Corporation on solminut yhteistyösopimuksen Allison Transmissionin kanssa. Yhtiö aloitti uusien raskaiden täyssähkö- (BEV) ja vetypolttokennokäyttöisten (FCEV) ajoneuvojensa testauksen Allisonin huippumodernissa testikeskuksessa, joka keskittyy sähköistykseen ja ympäristöön (VE+ET Center).

Lue lisää...


Tämä Citroënin uunituore sähköauto ei tule Suomeen

Citroën on julkistanut Intiassa Ë-C3-mallin, joka on täyssähköinen versio C3-mallista. Auto on aivan samanlainen kuin alkuperäinen C3, mutta sen voimalinja on sähköinen. Oikeassa etulokasuojassa oleva latauksen luukku on ainoa näkyvä muutos ulkopuolella. Toki pakoputkikin puuttuu.

Lue lisää...


Schmitz Cargobullin käytetyt perävaunut kysytyimpiä

Schmitz Cargobull on sijoittunut korkealle uudessa käytettyjen kuorma-autojen ja perävaunujen markkinoita vuonna 2022 koskevassa tutkimuksessa, jonka julkaisi Europa-LKW.de, käytettyjen ajoneuvojen verkkoalusta. Alusta määrittää käyttäjäanalyysin perusteella, mitkä käytetyt ajoneuvot olivat kysytyimpiä Saksassa vuonna 2022. Puoliperävaunujen haussa Schmitz Cargobull on kaikkien perävaunutyyppien luokituksessa ensimmäisellä sijalla - ja haetuin perävaunumerkki.

Lue lisää...


Akkuala tarvitsee koulutettuja tekijöitä


Akkujen kysyntä kasvaa kovaa vauhtia, varsinkin autoteollisuus tarvitsee lähivuosina valtavat määrät akkuja. Akkuteollisuus kaipaa koulutettua työvoimaa.

Autotehtaat toisensa perään julistavat luopuvansa lyhyellä aikavälillä polttomoottoriautojen valmistuksesta, tilalle tulevat sähköautot. Akkuteollisuus on räjähtämässä käsiin. Akkujen suunnitteluun ja tekemiseen on koulutettava lisää väkeä.

Lue lisää...


Lightyear 0 -mallin valmistus Uudessakaupungissa lopetettu

Hollantilainen teknologiayhtiö Lightyear on ilmoittanut strategisesta uudelleenjärjestelystä, jonka myötä yritys lopettaa Lightyear 0 -aurinkosähköauton tuotannon ja keskittää resurssinsa Lightyear 2 -mallin kehitystyöhön.

Lue lisää...


Laivasuunnittelun tutkimushanke paransi propulsiotehokkuutta

Tutkimushankkeeseen osallistuneiden suomalaisten yritysten koko propulsiojärjestelmän, sähköntuotannon ohjausjärjestelmän (PMS) ja energianhallintajärjestelmän (EMS) suunnitelmat yhdistettiin laivasuunnitelmaksi määrittämällä modulaarisia tuoterajapintoja. Steerprop kehitti propulsioyksikön, WE Tech Solutions Oy suunnitteli PMS- ja EMS-järjestelmät ja Elomatic suunnitteli hankkeen laivakonseptin. Tämä mahdollistaa valmiin propulsiojärjestelmän, PMS:n ja EMS:n toimituksen laivahankkeeseen.

Lue lisää...


Yritykset rataselvityksistä: Iso kuva hukkuu

Uusi selvitys isojen ratahankkeiden investointi- ja rahoitusedellytyksistä keskittyy infrayritysten mielestä liikaa hankkeet toteuttavien hankeyhtiöiden liiketaloudelliseen kannattavuuteen. ”Samalla hukkuu iso kuva siitä, mikä on Suomen logistisen kilpailukyvyn kannalta kannattavaa”, INFRAn toimitusjohtaja Paavo Syrjö toteaa.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!