Maailman suurin bussi: Volvo Gran Artic 300
- Luontiaika
- 29.11.2016 05:15
RIO DE JANEIRON FeTransRio autonäyttelyn suurin avajaisyllätys 24.11.2016 on Volvon valmistama 30 metriä pitkä kaksinivelinen 300 matkustajan BRT-bussi Volvo Gran Artic 300. Sillä Volvo ylittää aiemmin esittelemänsä, Ecuadorin pääkaupungin Quiton ostamat 80 ”Volvo Quito” BRT-bussia, joilla on pituutta 28 m kuljettaen 280 matkustajaa.
FeTransRio näyttelyssä Volvo esittelee myös uuden 22 m pitkän Volvo Super Artic BRT-bus- sin. Se on rakennettu vain kolmelle akselille ja tarjoaa tilat 210 matkustajalle. Viisiovisena matkustajien vaihtuvuus pysäkillä on poikke- uksellisen nopeaa. Volvo Artic sarjaan kuuluvat myös Artic 150 (18,6 m, 150 matkustajaa) ja Artic 180 (21 m, 180 matkustajaa). Volvo on BRT-liikenteen (Bus Rapid Tran- sit) uranuurtajia ja maailman suurin BRT-bus- sien valmistajia. Se on toimittanut jo yli 4000 BRT-bussia mm. Curitibaan, Bogotaan, Equa- doriin, Guatemala Cityyn, Santiago de Chileen ja San Salvadoriin. Volvon BRT-bussit valmis- tetaan Brasiliassa.
Malliuutta kierrätysnosturimarkkinoilla
- Luontiaika
- 28.11.2016 16:42
Cargoteciin kuuluva Hiab esittelee viimeisimmän kierrätysnosturi-innovaationsa JONSERED 1500RZ:n Ranskassa järjestettävillä Pollutec-messuilla. Uusi kierrätysnosturi on tarkoitettu metalliromun käsittelyyn ja raskaaseen kierrätyskäyttöön.
Valmistajan mukaan JONSERED 1500RZ alentaa kustannuksia nosturin elinkaaren aikana, sillä polttoaineenkulutus vähenee säätötilavuuspumpun ansiosta. Uuden kierrätysnosturin enimmäisnostokapasiteetti on 13,8 tonnimetriä ja ulottuma yli 9 metriä. Turvaominaisuuksiin sisältyvät nosturin vakautta parantava mukautuva vakauden hallintajärjestelmä (VSL), ylikuormitussuoja sekä kuorman putoamisen estävä kuormanlaskuventtiili. Käyttäjän suojausjärjestelmä (OPS) estää nosturin pääsyn käyttäjän alueelle.
Satamaliikenteen Portnet -järjestelmään muutoksia
- Luontiaika
- 28.11.2016 15:49
Väyläviraston ylläpitämästä Portnetista otettiin 29.11.2016 käyttöön versio, johon sisältyy ilmoituksen antajan kannalta huomionarvoisia seikkoja.
Uusi Portnetin versio mahdollistaa aluksen 10 edellisen sataman turvatason ilmoittamisen sekä alusjätteitä koskevien ilmoitustietojen antamisen Tullin sivulta saatavien rakenteellisten lomakkeiden pohjalta siten, että tiedot tallentuvat myös Portnetin tietokantaan. Jotta tietokantaan tallennus onnistuu, Tulli on tehnyt asiaa koskeviin lomakkeisiin pieniä muutoksia. Uusittuja lomakkeita on nyt käytettävä turvatoimia ja alusjätteitä koskevien tietojen antamiseen ja vanhat lomakepohjat on syytä hävittää.
Suomen Renault Trucks rekrytoi
- Luontiaika
- 28.11.2016 14:50
Renault Trucks hakee uutta kaupallista päällikköä, Volvo Finland Ab:n toimipisteeseen Vantaalle, Kuorma-automyyjää Volvo Truck Center Turkuun sekä Master pakettiautomyyjää Vantaalle.
Lisätietoja: http://www.renault-trucks.fi/uutiset/avoimet-tyopaikat.html
Haku tehtäviin päättyy 9.12.2016, hakemukset: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Merirahdin markkinakatsaus 11/2016
- Luontiaika
- 25.11.2016 13:38
DHL Global Forwaringin kuukausittaisen merirahdin markkinatilanteita peilaavan tiedotteen mukaan Kaukoidän tuonnissa kapasiteetti on palautunut lokakuun Golden Weekin jälkeen ennalleen. Ruuhkat kuitenkin jatkuvat edelleen ja laivatilasta on pulaa etenkin tuonnissa Kiinasta Eurooppaan. Myös merirahtihinnat jatkavat nousua. Tilanne tulee todennäköisesti jatkumaan tammikuun lopussa vietettävään kiinalaiseen uuteen vuoteen saakka.
Vientikuljetuksissa Euroopasta Kaukoitään tilahaasteet jatkuvat myös entisellään. Suuri osa varustamoista on ottanut käyttöön kausiluonteisen Peak Season Surcharge (PSS) -maksun, joka vaihtelee 50:stä 150:een USD / TEU varustamosta riippuen. Todennäköisesti ennen vuodenvaihdetta ruuhka vielä pahenee, koska monet yritykset haluavat saada lähetyksensä matkaan vielä kuluvan vuoden puolella
USA:n konttiliikenteessä sekä kalustotilanne että hintataso on säilynyt stabiilina. Valitettavasti ruuhkat USA:n satamissa ja sisämaan liikenteessä jatkuvat edelleen.
Viennin kuljetustilaukset on vientikohteesta riippumatta syytä tehdä hyvissä ajoin. Tilanpuutetta voi esiintyä sekä Suomesta Euroopan satamiin liikennöivissä feeder-aluksissa että valtamerialuksissa, eniten tietenkin Kaukoidän liikenteessä.
GSP-tullietuuksien saanti edellyttää rekisteröitymistä
- Luontiaika
- 25.11.2016 13:25
GSP-tullietuuksien saaminen edellyttää jatkossa kehitysmaiden viejien rekisteröitymistä EU:n uuteen REX-järjestelmään, joka otettiin käyttöön 1.1.2017. Järjestelmää ei toistaiseksi käytetä EU:n vapaakauppasopimusten perusteella myönnettävissä tullietuuksissa. Järjestelmän käyttöä on tarkoitus laajentaa myöhemmin mm. EU:n ja Kanadan sekä EU:n ja Vietnamin väliseen kauppaan.
Liikennekaasut sijoituskohteena
- Luontiaika
- 25.11.2016 13:20
Paineistetun maakaasun (CNG) ja nestekaasun (LPG) maailmanlaajuisten markkinoiden odotetaan kasvavan yli 10% vuodessa, seuraavan kuuden vuoden aikana. P & S Market Research -tutkimuslaitoksen tekemä ennuste perustuu väestönkasvun ja kaupungistumisen myötä kasvavaan henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen kysyntään sekä tiukentuviin päästöasetuksiin.
Eurooppa oli suurin liikennekaasujen markkina-alue vuonna 2015, mikä johtui osittain muita markkina-alueita korkeammista kustannuksista sekä tiukemmista päästömääräyksistä. Liikennekaasumarkkinoiden odotetaan nousevan jatkossa merkittävästi myös Aasian ja Etelä-Amerikan talousalueilla.
Ruotsi: "Tiekulutusvero" sai aikalisän
- Luontiaika
- 25.11.2016 12:51
Ruotsin hallitus antoi aikalisän ajomatkaperustaisen tiekulutusveron valmistelulle. Selvityksen takarajaalle 9.12. annettiin aikalisä 28.2.2017 saakka.
- Esitykseen liittyy yllättävän paljon paitsi juridisia kysymyksiä myös salaisina pidettäviä ja henkilöön liittyviä yksilönsuojakysymyksiä, asian valmistelija Vilhelm Andersson toteaa. Hän arvioi, että laki tuottaisi 3-4 miljardia kruunua tuloa valtiolle. Ruotsin kuljetusyrittäjät vastustavat ankarasti tiekulutusveroa.
(Anders Karlsson)
Bulgariassa EU:n vaarallisin liikenne
- Luontiaika
- 25.11.2016 12:47
EU:n tutkimuslaitos Eurostat paljastaa Bulgarian liikenteen Euroopan Unionin vaarallisimmaksi. Seuraavina tulevat Romania ja Latvia. Näissä maissa kirajttiin eniten liikennekuolemia henkeä kohti vuonna 2015. Vähiten liikennekuolemia kirjattiin Maltan ja Ruotsin liikenteessä.
Bulgarian liikenteessä menehtyi vuonna 2015 keskimäärin kymmenen ihmistä jokaista 100 000 asukasta kohden.
EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc:in mukaan Euroopan teillä menehtyy keskimäärin 70 henkilöä päivässä.
Euroopan komissio lupasi aikaisemmin leikata tieliikennekuolemien määrän noin 16000 vuodessa vuoteen 2020 mennessä. Viime vuonna EU:n maanteillä menehtyi 26000 ihmistä.
Liikennekuolemien kokonaismäärä on vähentynyt EU: ssa viimeisten 20 vuoden aikana, mutta 2015 merkitsi pientä lisäystä kuolonuhrien määrän, ensimmäistä kertaa vuoden 1997 jälkeen.
Viime vuonna, vammojen ja kuolemantapausten määrät kasvoivat eniten Kyproksell,a 26,7% verrattuna vuoteen 2014. Suomessa vastaavana aikana kirjattiin 16,2% enemmän vammoja ja kuolemia.
Myös Kroatiassa, Itävallassa, Alankomaissa, Sloveniassa ja Maltalla on tapahtunut merkittävää kasvua vakavien liikenneonnettomuuksien määrissä.
"Kansansähköautolla" mullistamaan automarkkinoita
- Luontiaika
- 25.11.2016 12:45
Bosch ja sähköautovalmistaja e.GO Mobile ovat tehneet sopimuksen kehitys- ja huoltopalveluista. e.GO Mobile AG on kehittänyt kompaktin e.GO Life -sähköauton, jonka markkinahinta sijoittuu Saksassa noin 12 500 euron tuntumaan. Bosch vastaa jo nyt auton 48 voltin käyttöjärjestelmän valmistamisesta, ja jatkossa yhtiö tarjoaa e.GO-sähköautoille myös huoltopalvelua. Sopimus kattaa muun muassa diagnostiikan, korjaamolaitteet sekä autojen huollon Bosch Car Service -autokorjaamoissa.
Yhtiöt ennustavat sähköautomarkkinan kasvavan merkittävästi. e.GO Mobile aikoo kaupallistaa edulliset sähköautot ja tuoda ne samalle viivalle polttomoottorikäyttöisten autojen kanssa. Ensimmäisten e.GO Mobile Life -sähköautojen odotetaan tulevan Saksan markkinoille kesällä 2017.
Polttokennoteknologiaa Kalmar-haarukkatrukkiin
- Luontiaika
- 25.11.2016 12:26
Kalmar ja SSAB ovat aloittaneet yhteistyön vetykäyttöisen keskikoon haarukkatrukin kehittämiseksi. Vetyä polttoaineena käyttävän polttokennohaarukkatrukin nostokapasiteetti tulee olemaan 9-18 tonnia. Projekti kestää arviolta kaksi vuotta. Kalmar valmistaa laitteen käytettäväksi SSAB:n Oxelösundin tuotantolaitoksella Ruotsissa.
Ruotsi: Lisää urasyvyyttä talvirenkaisiin!
- Luontiaika
- 25.11.2016 11:56
Ruotsin määräykset koskien raskaan liikenteen talvirengastusta ovat paljon tiukemmat kuin Suomen. Vetoauton kaikissa renkaissa pitää olla talvimerkintä ja 5 millin urasyvyys paitsi paripyörien uloimissa renkaaissa. Perävaunun renkaissa hyväksytään 1,6 millin urasyvyys.
Alkutalven liukkaudet ja perävaunujen ojaan suistumiset ovat nostaneet yrittäjien keskuudessa kovat vaatimukset myös perävaunun renkaille asetettavasta 5 millin urasyvyysminimistä. Etenkin ulkomaisten rekkojen ojaanajot ovat vahvistaneet vaatimuksia.
Suomessa on kaavailtu 5 millin urasyvyysminimiä ympäriinsä eli myös perävaunun renkaille. Määräystä on nyt LVM:n taholta "hahmoteltu" vuodesta 2008. Tänä syksynä luvattiin määräyksen astuvan voimaan jo 1.1 2017. Esityksestä ei ole edeenkään kuultu mitään.
Suomessa on kaiken aikaa voimassa raskaille ajoneuvoille vain 1,6 millin urasyvyysminimi ympäriinsä, minkä lisäksi paripyörien kakkospyörille ei aseteta mitää urasyvyysvaatimusta. Voivat olla jopa sileitä.
Suomen säännöt ovat mannaa nk. halpamaiden kuljetusyrityksille tulla Suomeen myös talviliukkaille ja liikenneturvallisuudellemme usein nähty suoranainen tappouhka. Ruotsi suojaa omaa kuljetuselinkeinoaan kovilla talvirengasmääräyksillä. Norjan määräykset ovat vielä astetta kovempia kuin Ruotsin.
Scania >16 tonnisten tilastoykkönen myös Ruotsissa
- Luontiaika
- 25.11.2016 11:39
Volvo teki rajun nousun lokakuussa yli 16 tonnisten kuormaautojen rekisteröinneissä 175 autosta 2015 236:een 2016. Scania putosi vastaavasti 227:stä 204:ään rekiteröityy 2016.
Tästä huolimatta Scania otti ykkössijan 2016 tammi-lokakuun rekisteröintimäärissä 1982 autolla ennen Volvoa 1929 autolla. Mersu sijoittui kolmanneksi 450 auton rekisteröinnillä 1-10/2016.
Alle 3,5 tonnisten rekisteröinnissä 1-10/2016 VW oli ylivoimaninen 12 414 autolla. Kakkoseksi sijoittui Ford 7199 autolla ja Renault kolmanneksi 4166 autolla ennen Mersua ja Peugeotia.
Dieselissä jo 40-50% uusiutuvaa dieseliä. Tietääkö hallitus?
- Luontiaika
- 25.11.2016 11:27
Suomen hallituksen ilmastostrategiaan kuuluu uusiutuvien polttoaineiden sekoittaminen jopa 30% bensiiniin ja dieseliin. Strategian julkistaminen aiheutti kiivasta keskustelua Suomessa. Moni piti biopolttoaineiden sekoittamista suurissa määrissä fossiilisiin polttoaineisiin riskinä moottorien toiminnalle.
Neste teki Ruotsissa kyselytutkimuksen siitä, kuinka moni ruotsalainen tiesi Nesteen HVO-dieselin jo nyt sisältävän 40-50% uusiutuvaa biopolttoainetta. Vain joka neljäs tiesi. Suomessa tuskin niinkään moni.
Enonkoskelle toimitettu jo viides Sisu Polar Euro VI
- Luontiaika
- 25.11.2016 11:17
Sisu Auto on toimittanut reilun vuoden aikana Kari Malmstedt Oy:lle viisi uutta Sisu Polar Timber -puuautoa. Toimitetuissa Sisu Polar Timber -puuautoissa voimanpesänä toimii Daimlerin kuusisylinteriset 16-litraiset 625 hv/3000Nm moottorit, jotka tuottavat aiempaa suuremman vääntömomentin sekä teholukemat pienemmillä polttoainekuluilla. Viisikon sujuvasta vaihtamisesta vastaa 16-vaihteinen PowerShift 3 -vaihteisto. Malmstedtin Sisut ovat trippelitelillä varustettuja, niiden telivetoratkaisut sisältävät ainutlaatuisen telivedon katkaisun ja hydraulisen telinnoston, jonka nostokyky on jopa 18,4 tonnia.