MAN - Vaihtoautot

Kuumuutta kestävä erikoisrasva

Sytytystulppien ja hehkutulppien kierteiden vaurioituminen on harmillista ajoneuvon omistajalle. Vioittuneiden kierteiden korjaaminen ei aina ole aivan helppoa tehdä irrottamatta sylinterinkantta. Korjaus maksaa joka tapauksessa paljon enemmän kuin vaurioriskin minimoiminen voitelemalla kierteet tarkoitukseen sopivalla erikoisrasvalla.

Tähän tarkoitukseen Kaasutinexpertti toimittaa nyt jopa 1200 astetta kestävää rasvaa, joka vähentää sytytystulppien ja hehkutulppien kierteiden leikkautumista ja korroosiota. Samaa kovaa kuumuutta kestävää rasvaa voidaan käyttää myös pakosarjan ja pakoputkiston ruuveissa ja muttereissa. Rasvaa on saatavana Kaasutinexpertin nettikaupasta ja asiantuntevilta autokorjaamoilta.


ETSC:n SMART- projekti Helsingissä 5. lokakuuta

Trafi ja Liikenneturva järjestävät yhdessä ETSC:n (European transport safety council) kanssa kansainvälisen konferenssin rattijuopumisten torjumiseksi. Konferenssi on osa SMART (Sober Mobility Across Road Transport) projektia.

Keskusteluun osallistuu ja puheenvuoroja pitävät muunmuassa Liikenne ja viestintäministeriön, poliisin ja lääkäreiden edustajat.


Saksa: Dieselin vastaisku

Nyt kaikki joukolla dieseliä ostamaan.

Saksan autoteollisuus ja diesel-henkilöautojen myyjät ovat paniikissa maan suurimpien kaupunkien aikeista kieltää ydinkeskustat diesel-henkilöautoilta. 82% autojen vähittäiskaupasta pelkää kahden vuoden notkahdusta myynnissä, hintaromahdusta ja leasingpalautuksia. Puhutaan jopa 40% alennuksista uusien dieselien myynnissä.

Hollannisssa dieselvastustus näyttäisi seuraavan Saksan esimerkkiä.

Saksan rautakansleri Angela Merkel on avoimesti asettunut vastustamaan dieselkieltoja ja rauhoittaa kansalaisia. Autoteollisuus on julkaissut dieselien muutosohjelmia. Saksan autoteollisuusliitto ZDK on julkaissut kirjasen, jossa se kohta kohdalta erittelee diesel-henkilöautoihin kohdistettua arvostelua ja kertoo tulevista toimenpiteistä ja muutoksista tuotannossa.

Saksan autoteollisuuden parannukset pikkudieseleihin ovat niin vahvoja ja välittömiä, että uskotaan kauppa- ja hintanotkahduksen jäävän lyhytaikaiseksi. Autoteollisuuden merkitys Saksan hyvinvoinnissa on niin suuri, että nopea suunnankorjaus on välttämätön.



Mika Puustinen vaihtoautomyyjäksi Vantaan Volvo Truck Centeriin

Mika Puustinen on nimitetty vaihtoautomyyjäksi toimipisteenään Vantaan Volvo Truck Center. Mika siirtyy tehtävään Etelän alueen aluemyyntipäällikön tehtävästä. Hän on toiminut Volvolla kuorma-automyynnissä eri tehtävissä yli 20 vuotta. Siirtyminen uuteen tehtävään tapahtuu vaiheittain syyskuun 2017 aikana.

- Vahvistamme strategian mukaisesti vaihtoautojen myyntitiimiämme, osana kasvusuunnitelmaa, Volvo Truck Center Vantaan vaihtoauto- ja Rental toiminnoista vastaava päällikkö Mikko Nevala kertoo.


VR Group parantaa häiriöviestintäänsä CGI:n kanssa

VR Group parantaa poikkeustilanteiden häiriöviestintää yhteistyössä IT-palveluyhtiö CGI:n kanssa. Uusi liikennetietojärjestelmä pitää niin matkustajat, henkilökunnan kuin yhteistyökumppanitkin ajan tasalla aiempaa paremmin ja nopeammin.

Uuden järjestelmän hyödyntäminen on alkanut kesäkuussa 2017. Pelkästään VR:llä järjestelmällä on tuhansia sisäisiä käyttäjiä.

CGI:n kehittämä liikennetietojärjestelmä näyttää tilannekuvan, jonka avulla koko henkilöstö veturinkuljettajasta ja konduktööristä alkaen pysyy häiriötilanteissa ajan tasalla. Kehitetty automaatio tuottaa häiriötilanteissa valmiita viestipohjia, joita hyödyntämällä VR:n Liikennetiedotus voi nopeasti muokata omat täsmäversiot esimerkiksi konduktööreille ja matkustajille. Mobiilisovelluksen kautta vastaanottajat saavat push-viestejä ja ruudulla näkyvät kaikki tilanteeseen liittyvät viestit.

Liikennetietojärjestelmään on kytketty muun muassa lipunmyynti- sekä junien paikka- ja kulkutietojärjestelmä, samoin työvuorojärjestelmä ja kalustonseuranta. Häiriötiedotteita jaetaan useisiin eri kanaviin, kuten VR.fi, VR Mobiili, Facebook, Twitter ja teksti-tv.

Junankuljettajille ja konduktööreille ensisijainen kanava reaaliaikaisten häiriöviestien vastaanottamiseen on Liito-niminen mobiilisovellus. Siitä he saavat myös tiedot vaihtomatkustajien määrästä junassa ja seuraavalla asemalla sekä mahdollisuuden lähettää operaatiokeskukseen viestiä ja valokuvia kentältä.


Mercedes-Benzin Maxpo-osastolla esittelyssä monipuolinen off-road-mallisto

Vehon ja Mercedes-Benzin osastolla Maxpossa 7.-9.9. on esittelyssä monipuolinen off-road-mallisto. Kohokohtana on monikäyttöinen Unimog, josta on esittelyssä useampi malliversio erilaisilla lisälaitteilla varustettuna. Unimog on myös mukana Maxpon päivittäisissä työnäytöksissä.

Raskaista kuorma-autoista osastolla on esittelyssä muun muassa asiakkaan isolla maavaralla, 8 tonnin kääntyvällä taka-akselilla ja nosturilla varustettu Arocs 3558 8x4 -vaihtolava-auto. Kevyiden kuorma-autojen luokasta messuilla esitellään tehokkaan etenemiskyvyn, suuren hyötykuorman ja erinomaiset maastoajo-ominaisuudet yhdistävän Sprinter Oberaigner 6x6:n.

Pakettiautoista on esittelyssä mm. Sprinterin nelivetomalli, Sprinter One 4x4. Osastolla löytyy myös Kuljetusnäyttelyssä Suomen ensi-iltansa saanut G Professional -malli. Fuso Canterin 4x4 on myös nähtävänä.

Lue lisää...


Seinäjoki Postin elintarvikelogistiikan merkittävä solmukohta

Investointi uuteen lämpötilasäädeltyyn terminaaliin ja varastoihin palvelee kattavasti koko Suomen elintarviketeollisuutta.

- Toimimme yhteistyökumppanina niin päivittäistavaralogistiikassa kuin ruuan verkkokaupassa. Seinäjoen terminaalin ja varaston kautta kulkevat tuoretuotteet, vihannekset, hedelmät ja esimerkiksi lihatuotteet kattavasti koko Suomen päivittäistavarakauppoihin, yrityksiin, ravintoloihin, hotelleihin ja vaikkapa suomalaisille koteihin, Postin Kuljetuspalveluiden johtaja Jaakko Kaidesoja sanoo.

Tilojen lämpötilat on säädetty tarkasti vastaamaan tuotteiden lämpötilasäilytysvaateita ja -määräyksiä. Lämpötilat ovat +2 celsiusasteesta -20 celsiusasteeseen. Tuotteet ovat koko toimitusketjun ajan niille määritellyissä lämpötiloissa.

Posti otti vuonna 2016 harppauksen kohti elintarvikelogistiikan johtavaa asemaa neutraalina palvelukumppanina. Yritysostoilla osaksi Postia tulivat lämpötilasäädeltyyn logistiikkaan erikoistunut seinäjokelainen Veine ja Pohjois-Suomessa leipomoelintarvikkeiden kuljetukseen erikoistunut Kuljetus Kovalainen.

Posti on toiminut jo pitkään elintarvikelogistiikassa. Kuntien ja kaupunkien ateriakuljetuksissa Posti on palvellut vuodesta 1997 alkaen. Nykyisin Posti vastaa noin 100 kunnan ateriakuljetuksista.


Perusväylänpitoon 1,4 mrd. euroa - romutuspalkkion toteutustavasta päätetään myöhemmin

Hallitus on sopinut vuoden 2018 budjettiesityksestä. Budjettiin on varattu varoja autojen romutuspalkkiolle ja uusille väyläverkon kehittämishankkeille. Yksi väylähankkeista rahoitetaan elinkaarimallilla.

Hallitus sopi budjettiriihessä, että autojen romutuspalkkiota varten varataan 8 miljoonaa euroa vuodelle 2018. Palkkion toteutustavasta päätetään myöhemmin.

- Romutuspalkkion tavoitteena on edistää vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa ja autokannan uusiutumista. Lisäksi olen tyytyväinen, että kehittämishankkeiden määrää saadaan vielä tällä hallituskaudella nousemaan. Tuemme hallituksen kilpailukyky-, kasvu- ja ilmastotavoitteita, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Vuonna 2018 käynnistetään seuraavat hankkeet: Kehä I Laajalahden kohta, Länsimetron jatkeen liityntäjärjestelyt, Vuosaaren ja Kokkolan meriväylien parannushankkeet sekä Hailuodon lauttayhteyden korvaaminen sillalla. Äänekosken biotuotetehtaan kuljetusyhteyksien parantamiseen varataan aiemman esityksen mukaisesti 5 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


VR tilaa 50 miljoonalla vaunuja Kainuusta

Kotimaan junamatkustus kääntyi selvään kasvuun 2016 keväällä hintojen laskun ja reittinopeutusten seurauksena. VR vastaa kysynnän kasvuun tilaamalla 20 uutta kaksikerroksista Intercity-päivävaunua Otanmäestä, Transtechin vaunutehtaalta. Tehdyn tilauksen arvo on yli 50 miljoonaa euroa. VR käyttää hankintaan aiemman vaunutilauksen yhteydessä sovittuja optioita. Škodan omistama, Kainuussa toimiva Transtech on valmistanut myös Helsingin uudet Arctic-raitiovaunut.

Yhdessä vaunussa on 113 istumapaikkaa, joten hankinta tuo lähes 2300 lisäpaikkaa juniin. Uudet vaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2019 aikana ja niitä ohjataan nimenomaan kysytyimmille kaukoliikenteen vuoroille.


Suomen vienti veti myös kesäkuussa 2017

Suomen tavaraviennin arvo kasvoi kesäkuussa 2017 kaksi prosenttia edellisvuodesta Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan. Vienti oli arvoltaan lähes 5,1 miljardia euroa. Kasvu johtui sekä viennin volyymin että vientihintojen noususta. Volyymi kohosi 0,9 prosenttia ja vientihinnat 2,0 prosenttia. Tuonti kasvoi kesäkuussa yhdeksän prosenttia ja oli arvoltaan hieman yli 5,1 miljardia euroa. Tuonnin volyymi kasvoi 8,8 prosenttia ja tuontihinnat nousivat 2,1 prosenttia. Tammi-kesäkuun yhteenlaskettu vienti kohosi 15 prosenttia viime vuodesta. Yhteenlaskettu tuonti vuoden alusta suureni 13 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Vienti EU-maihin ei muuttunut viime vuodesta kesäkuussa, mutta vienti EU:n ulkopuolelle suureni kuusi prosenttia. Vienti kohosi tärkeimmistä vientimaista Ruotsiin, Alankomaihin, Yhdysvaltoihin, Kiinaan, Isoon-Britanniaan ja Ranskaan. Vienti Saksaan laski vertailukuussa toimitetun 481 miljoonan euron arvoisen laiva takia.

Lue lisää...


Ruotsi: 74 tonnia on kaukainen haave

Ruotsin liikennevirasto esitteli ajatuksiaan 74 tonnin kokonaispainon myöntämisestä Ruotsin teille Ljusdalenin Puunkuljetusmessuilla 28.8.

Selvisi että tässä vaiheessa tarkoituksena on myöntää 74 t kokonaispainolupia vain noin 8%:lle tieverkosta keskittyen hyvin paikallisesti suurten metsäteollisuuslaitosten puunhankintareitreille.

Ruotsin kuljetuselinkeinon toivomukset 74 tonnin hyväksymisestä 90% tieverkosta kaatuivat siten kovakätisesti.

- Nykyisillä tierahoilla kestää kaksi suuunnitelmakautta eli vuoden 2029 jälkeen, ennenekuin tiemäärärahat sallisivat 90% tieverkosta kantaai 74 t kuormia, liikenneviraston strategisestakehityksestä vastaava Lars Bergman totesi.

Ruotsin nykyhallitus ajaa kovalla kädellä raskaimpia kuljetuksia rauta- ja meriteille. Samalla se on päättänyt edetä myös suunnitelmissa asettaa erityisvero lentoliikenteelle.


Boeing ja Dassault Systèmes laajentavat yhteistyötään

Boeing ottaa käyttöön Dassault Systèmesin 3DEXPERIENCE-alustan kaupallisen ilmailun, sekä avaruus- ja puolustusohjelmiinsa valmistustoiminnan ja tuotteen elinkaaren hallintaan.

Ennen alustan hankintaa yhtiö teki arviointiprosessin, jossa kartoitettiin tarkasti alustan tekninen ja toiminnallinen kapasiteetti, kustannukset ja koko arvoketjun kattavat liiketoiminnalliset edut. Boeing ottaa alustan käyttöön vaiheittain ja hyödyntää tässä Dassault Systèmesin ilmailu- ja puolustusteollisuudelle suunnattuja Winning Program, Co-Design to Target, Ready for Rate, Build to Operate ja License to Fly -ratkaisuja. Päämääränä on syventää digitaalista yhteistyötä ja myös kehittää koko yrityksen osaamista ja suorituskykyä. 

3DEXPERIENCE-alusta vähentää muun muassa integraatio- ja tukikustannuksia, parantaa tuottavuutta, edistää uusia innovaatioita ja auttaa uusien parhaiden käytäntöjen prosessien käyttöönotossa, ja näin ollen edistää työn laatua kaikissa arvoketjun vaiheissa. 3DEXPERIENCE-alusta ei ainoastaan kykene simuloimaan tuotteita ja prosesseja, vaan myös löytämään ja eliminoimaan potentiaalisia riskejä ja laatuongelmia jo ennen tuotantoa.


DAF esittelee uuden LF:n

LF-mallissa on monta uutta innovaatiota, jotka vahvistavat mallin asemaa kokoluokkansa kärjessä 7,5-19 tonnisissa kuorma-autoissa. Näihin kuuluu uusi 3,8 litrainen PACCAR -moottori ja mahdollisuus valita nopeammat kokonaisvälitykset maksimaalisen polttoainetehokkuuden saavuttamiseksi. Ulkoinen ja sisäinen muotoilu ovat linjassa uusien CF ja XF-mallien kanssa.

DAF LF-malliin kehitetty 3,8-litrainen PACCAR PX4-moottori on saatavilla 7,5 tonniseen LF-malliin kahdella tehotasolla: 115kW/156hv ja 127kW/172hv maksimiväännöllä 500 ja 600 Nm vakuuttavalla kierrosalueella 1200-2000 rpm. DAF on suunnitellut moottorin erityisesti kaupunkijakeluun, eli LF:n kevyimpään kokoluokkaan, jossa juuri alle 4 litran iskutilavuus on optimaalinen.

Uusia taka-akselien välityssuhteita 3.31:1 asti hyödyntäen, moottorinkäyntinopeudet laskevat 150-200 rpm. Yhdistettynä uusiin moottori-innovaatioihin optimaalinen voimansiirtolinja tuo jopa 6% säästön polttoainetaloudessa, samalla kuljettajan mukavuus paranee entisestään äänitason laskiessa. Allison-automaattivaihteisto on nyt saatavilla myös tehokkaimpaan 19-tonnin LF-malliin.

Myös päällirakentajaystävällisyyttä on ajateltu, saatavilla on entistä laajempi valikoima tehdasvalmiita runkokiinnitysmoduuleita. Niin ikään tarjolla on enemmän akseliväli- ja peränylitysvaihtoehtoja niin umpikori- kuin jätteenkeräyspäällirakenteille.

Apukuljettajan oveen on nyt saatavilla alaikkuna paremman näkyyvyyden mahdollistamiseksi. Sisätiloissa on muun muassa uudelleen suunniteltu ja muotoiltu kojelauta. Lisäksi DAF Connect takaa kuljetustehokkuuden.

Lue lisää...


Dusterin toinen sukupolvi

Frankfurtin autonäyttelyssä esitellään toisen sukupolven Dacia Duster. Duster on uusi niin sisältä kuin ulkoa ja sen kaikki salat paljastetaan 12.9. Duster esiteltiin vuonna 2010 ja sen kilpailuvaltti oli edullinen hinta yhdistettynä hyviin ominaisuuksiin. Seitsemän vuoden aikana on myyty yli kaksi miljoonaa Dusteria. Euroopassa ne ovat Dacioita, mutta Etelä-Amerikassa, Intiassa ja Venäjällä Renault-merkkisiä.

Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä toisen sukupolven Dacia Dusterin keulan uudella muotoilulla ajoneuvo näyttää aiempaa leveämmältä. Pohjapanssari on entistä suojaavampi niin edessä kuin takana. Takana valot ovat aivan auton kulmissa, joten ne näkyvät myös sivulle. Takavaloissa käytetään nyt Dacian tunnusta, neljää neliötä, jotka tulivat muihin malleihin vuosi sitten.

Sivulinjassa huomion kiinnittää 100 mm aiempaa edemmäksi siirretty tuulilasi, joka on enemmän kallellaan. Duster on nyt linjakkaamman näköinen ja ilmanvastus on pienentynyt. Kattokaaret alkavat sulavasti tuulilasin takaa antaen autolle dynaamisen profiilin.

Toisen sukupolven Dacia Dusterin sisustus on suunniteltu täysin uudelleen ja siihen saa jatkossa paljon ennen näkemättömiä varusteita.


Liikennetyöryhmä esittää panostusta uuteen moottoriteknologiaan

Parlamentaarinen liikenneverkon rahoitusta arvioiva työryhmä esittää väliraportissaan panostusta vähäpäästöisempään moottoriteknologiaan. Työryhmä on tehnyt ehdotuksen siitä, miten hallituksen päättämä 16 miljoonan rahoitus kohdistettaisiin vähäpäästöisen liikenteen edistämiseksi vuosille 2018–2021.

Työryhmä esittää, että biopolttoaineiden osuus kasvatetaan 30 prosenttiin aiempien päätösten mukaisesti. Vähäpäästöisten ajoneuvojen lisääntymistä tavoitellaan tukemalla vuosina 2018-2021 täyssähköautojen hankintaa sekä kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointia yhteensä 6 miljoonalla eurolla vuosittain.

Lataus- ja jakeluverkon rakentamista sekä taajamalogistiikan sähköistämistä tuetaan alueellisesti tasapuolisesti 4 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi työryhmä haluaa selvittäää mahdollisuutta muuttaa työsuhdeautokantaa mahdollisimman vähäpäästöiseksi. Tukijärjestelmien yksityiskohdat tarkennetaan loppuvuoden 2017 aikana.

Kaupunkiseutujen julkisen henkilöliikenteen kehittämistä tuetaan vuosina 2018-2021 4 miljoonalla eurolla vuosittain. Tukea kohdistetaan etenkin joukkoliikennejärjestelmien digitalisointiin sekä julkisen liikenteen sähköistämiseen. Lisäksi tuetaan raideliikenteen osto- ja velvoiteliikenteen lisäystä 2 miljoonalla eurolla vuosittain.

Työryhmä esittää että vähäpäästöisten autojen hankintaa edistettäisiin myös verotuksen keinoin. Verotusta ja lainsäädäntöä koskevat esitykset viimeistellään työryhmän vuoden 2018 alkupuolella valmistuvaan loppuraporttiin.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!