Ruotsi: Ennätysvuosi järeille kuorma-autoille
- Luontiaika
- 27.10.2017 12:53
Uusien järeiden kuorma-autojen rekisteröintiennustetta vuodelle 2017 on nostettu 6200:een. Luku on 600 suurempi kuin alkuvuoden ennuste. Syyskuuhun mennessä luku oli 4669 kpl eli 7% enemmän kuin samana aikana 2016. Kasvua pidetään todisteena Ruotsissa vallitsevasta korkeasuhdanteesta.
Jos 6220 järeän luokan kuorma-autojen myynti toteutuu, se olisi uusi ennätys. Edellinen ennätys on 6133 uusrekisteröintiä vuonna 1989.
(Transportnet.se)
Ruotsi: Kuljettajapula kasvaa
- Luontiaika
- 27.10.2017 12:45
Henkilökuntapula ja hintakilpailu pistävät esille Ruotsin "Kuljetusbarometrissä". 700 kuljetusyritystä vastasi kuljetusalan suureen kyselyyn arviosta tulevan 6 kuukauden kehityksestä.
Kuljettajapula on tuntuva. Joka viides vastaajista on työllistänyt uusia kuljettajia kuluneen puolivuotiskauden aikana. 60% ilmoittaa hakevansa uusia kuljettajia tulevan kauden aikana. Henkilöstöpula estää kuljetusyrityksiä laajentamasta toimintaansa.
Rakennusteollisuuden korkeasuhdanne vaikuttaa kuljetusyrityksiin. Samalla markkinoita hallitsee ankara hintakilpailu laatukilpailun sijaan.
(Transportnet.se)
Koneyritysten taloustilanne on parantunut hieman
- Luontiaika
- 27.10.2017 12:02
Koneyrittäjien markkinakyselyn ja kannattavuusselvityksen mukaan konetyöalojen kannattavuus on keskimäärin yhä heikko, vaikka se onkin hieman parantunut.
Kannattavuus vaihtelee paljon yrityksittäin. Kannattavuusselvityksen mukaan koneyritysten palkkakorjattu liiketulostaso oli vuonna 2016 päättyneillä tilikausilla toimialasta riippuen -4 prosentista +3 prosenttiin. Omavaraisuusaste on parantunut kautta linjan ja maksujärjestelyt ovat lievästi vähentyneet. Yleisestä linjasta poikkeaa turpeen tuotanto, sen kannattavuus romahti viime vuonna. Turvetuotanto kokee poliittisten päätösten, kysynnän laskun ja huonojen nostosäiden vaikutukset samanaikaisesti.
- Turpeen kysyntä on vähentynyt noin puoleen viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden keskimääräisestä tasosta ja tuotantoa on vähennetty. Kun tähän yhdistetään viimeksi kuluneiden kolmen vuoden kehnot säät, lopputulos on karua luettavaa. Turvetuotantoalan koneyritysten tulostaso romahti viime vuonna reilusti pakkaselle. Kulunut kesä ei tilannetta helpottanut, Koneyrittäjien liiton puheenjohtaja Asko Piirainen sanoo.
Uusi EU-direktiivi: koti- ja ulkomaisille kuljettajille sama palkka
- Luontiaika
- 27.10.2017 10:44
Tavoitteessa lopettaa palkka-alennusmyyntiä työmarkkinoilla EU:n työmarkkinaministerit ovat sopineet uudesta ulkoistusdirektiivistä, joka antaa ulkomaiselle työvoimalle samaa palkkaa kuin kotimaiselle. Se tarkoittaisi, että nk. matalapalkkamaiden kuljettajat eivät enää saisi ajaa toisessa EU-maassa kotimaassaaan maksettavalla palkalla. Alkuvaiheessa direktiivi ei koske kuljetusalaa kunnes erityisratkaisusta alallla on sovittu.
Direktiiviehdotus käsitellään seuraavaksi EU-parlamentissa ja Eurooppaneuvostossa ennen kuin se voi toteutua. Käytännössä direktiivi tarkoittaa, että 1) ulkomaiselle työvoimalle kuuluu kotiman palkkataso, 2) koskee työntekijää joka on sijoitettu toiseen maahan yli 12 kuukautta, 3) uudet säännöt astuvat voimaan neljän vuoden siirtymäkaudella, 4) kuljetusala muodostaa poikkeuksen kunnes erityisratkaisusta on päästy sopimukseen.
TAVO Seinäjoki siirtyy uusiin tiloihin 2018
- Luontiaika
- 27.10.2017 10:38
Tamperelainen raskaan kaluston varaosien ja tarvikkeiden maahantuonti- ja myyntiyritys TAVO Oy avasi myymälän Seinäjoelle keväällä 2013. Toiminnan kasvun myötä nykyiset vuokratilat Puurtajantiellä eivät vastaa enää tämänhetkisiä tarpeita. Rekkaväylän varrelta hankitulle tontille valmistuu kesäkuussa 2018 oma toimipaikka, joka on sijainniltaan erinomainen raskaan liikenteen varaosa- ja tarvikepalveluun.
Toimitilojen rakentamistyöt on jo käynnistetty. Varaosamyymälän ja varaston käyttöön tulee tilaa kaikkiaan noin 1200 neliötä. Aivan uutena asiakaspalvelumuotona kiinteistöön tehdään moderni kuorma-autojen ja bussien pesupalvelulinja.
Yksi kuljettaja ajaa neljää aura-autoa
- Luontiaika
- 27.10.2017 10:27
Mersu testaa parhaillaan lentokentällä lumen aurausta neljällä aura-autolla vain yhdellä kuljettajalla. Tämä on mahdollista autonomisella järjestelmällä nimeltään Remote Truck Interface. Siinä yksi kuorma-auto johtaa ja kolme muuta seuraavat sitä. Kaikki neljä on varustettu samalla tavalla ja voivat vaihdella saattueen johtamista ja sen seuraamista.
Vastaava kuljettaja valitsee saattueesta yhden puoliperävaunuyhdistelmän, joka määrittyy johtoautoksi. Kuljettaja käyttää sen jälkeen hallintapanelia määrittämään muiden saattuessa kulkevien yhteistoimintaa. Kuljettaja ohjaa autojen aurateriä ja muuta varustusta samalla kun autot ohjaavat toisiaan ja GPS:n avulla.
Kuorma-autot liittyvät Daimlerin johtamaan "Automated Airfield Ground Maintenance" (AAGM) yhdessä parikymmentä lentokenttää ympäri maailmaa hallinnoiman Fraport:n kanssa. Lentoasemat tiukan valvonnan alaisine aidattuina alueineen ja selkeine "ajoteineen" muodostavat ihanteellisia ympäristöjä autonomisille ajoneuvoille. Yksi henkilö riittää käynnistämään esimerkiksi lumenpoiston hetkessä, mikä on tärkeää toimivilla lentoasemilla, Mersu perustelee tiedotteessaan. Samaa menetelmää voidaan käyttää myös liukkaudentorjuntaan, lakaisuun, ruohonleikkuuseen ja moneen muuhun huoltotyöhön lentoasemilla.
(Trailer.se)
VDL voitti Busworldin ympäristöpalkinnon
- Luontiaika
- 27.10.2017 10:23
VDL Citea SLF-120 Electric on voittanut Busworld Ecology Label -palkinnon Kortrijkin Busworld-tapahtumassa. VDL:n sähköbussin edistyksellisiä puolia on sen pienemmät akut ja erilaiset ratkaisut niin hitaaseen kuin nopeaan lataukseen. Modulaarisen rakenteen ansiosta Citeaan löytyy erilaisia ratkaisuja latausjärjestelmän lisäksi muun muassa voimalinjaan ja ulkomuotoon.
Saksa: NOx-katalysaattori korvaamaan AdBluen
- Luontiaika
- 27.10.2017 09:44
Tutkimuskeskus Juelich taustavoimineen mm. Ford, Deutz, Sasol, RWTH Aachen on kehittänyt Denox-katalysaattorin, joka korvaa AdBluen typenoksidien (NOx) poistajana pakokaasuista. Lisäksi se poistaa myös ammoniakin NOx:ien poistamisen yhteydessä.
- Olemme nyt vasta kehitystyön alkuvaiheessa. Jos kaikki käy suunnitelmien mukaan, voimme kolmen vuoden sisällä saada aikaan prototyypin, joka voidaan siirtää suoraan uusien automallien käyttöön, tutkimuskeskus Juelichin Juergen Dornseiffer sanoo.
(Vogel)
Toyotalta japanilainen taksi
- Luontiaika
- 26.10.2017 15:47
Toyota on esitellyt alustavasti Japanin markkinoille suunnatun JPN Taxi -nimellä kulkevan taksiauton. Ajoneuvo on suunniteltu "ihmisystävälliseksi" muun muassa matalalla olevalla, tasaisella lattialla ja isoilla takaliukuovilla. Matkustajamukavuuden ja asiakkaiden ajoneuvoon nousemisen helppouden lisäksi JPN Taxi on suunniteltu erityisesti näyttämään taksilta. Taksin moottorina on nestekaasu-hybridi. Ajoneuvot ovat tulleet asiakkaiden saataville Japanissa, mutta JPN Taxeja aiotaan saada Tokion kaduille erityisesti vuoden 2020 olympialaisiin.
Nissan testaa itseohjautuvaa teknologiaa Tokiossa
- Luontiaika
- 26.10.2017 13:53
Nissan esitteli tänään Tokion kaduilla edistyksellisintä itseohjautuvan ajoteknologian prototyyppiään, jonka on suunniteltu tulevan käyttöön vuodesta 2020 alkaen. Yhtiö testasi seuraavan sukupolven ProPILOT-teknologiaa käyttäen modifioitua Infiniti Q50 -mallia. Teknologian ansiosta auto toimii itseohjautuvasti kaupunkiajossa ja moottoriteillä kuljettajan valittua navigointijärjestelmästä kohdeosoitteen. Itseohjautuva ajo jatkuu perille asti.
Prototyypin keinoäly (AI, Artificial Intelligence) käyttää hyväkseen 12 kaikuluotainta, 12 kameraa, yhdeksää millimetriaalto-tutkajärjestelmää, kuutta laserskanneria ja teräväpiirtokarttaa. Järjestelmien avulla keinoäly analysoi reaaliajassa monimutkaisia skenaariota navigoidakseen sujuvasti haastavissa kaupunkiolosuhteissa kuten vilkkaissa risteyksissä. Laitteisto- ja ohjelmistopäivitysten ansiosta auto suoriutuu tiellä olevista esteistä sujuvasti, mikä tuo matkustajille mielenrauhan ja tunteen luonnollisesta ajokokemuksesta.
Point S -ketju laajenee Nastolaan
- Luontiaika
- 26.10.2017 13:31
Point S -ketjun palveluverkko laajenee Päijät-Hämeen Nastolaan lokakuussa 2017. Vuodesta 2004 toiminut MR-Auto Ky on kolmas vuoden 2017 aikana avattu Point S Partner -toimipiste. Yrittäjävetoisen Point S Nastolan valikoimaan kuuluvat henkilö- ja pakettiauton renkaat, vanteet ja rengashotellipalvelut kattavin autonhuoltopalveluin.
MR-Auto on Volkswagen-yhteistyökorjaamo, joka on erikoistunut VAG-konsernin merkkeihin Audi, Volkswagen, Seat ja Skoda, mutta korjaa ja huoltaa tarvittaessa kaiken merkkisiä henkilöautoja.
Conti: Wintercontact-rengas huippunopeille
- Luontiaika
- 25.10.2017 17:41
Continental tuo markkinoille Wintercontact TS 860 S talvirenkaan urheiluautoille ja vahvimmille henkilöautoille 270 km/t nopeuksiin asti. Rengas on tarjolla 14 vaihtoehtona 18 - 21 tuuman vanteille ja 225 sekä 315 mm:n kulutuspintaleveydellä 30 - 60% halkaisijalla. Sekä jarrutusmatkat että käsittely kuivalla asvaltilla kuin myös ajo-ominaisuudet lumessa ovat huippuluokkaa, Conti ilmoittaa.
Wintercontact-rengas on tarjolla sekä ensiasennusrenkaana että lisävarusteena asiakkaille kuten Audi Sport, BMW M, Mercedes AMG ja Porsche.
VDL: Markkinointia vahvistetaan Pohjolassa
- Luontiaika
- 25.10.2017 17:15
VDL haluaa vahvistaa johtavaa asemaansa sähkötoimisessa liikenteessä (e-mobility). Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä VDL Bus & Coach sopi ruotsalaisen edustajansa Björks & Nyberg'n osake-enemmistön siirtymisestä VDL:n hallintaan. Sopimuksen mukaan kauppa toteutuu 2017 aikana. VDL on aloittanut yhteistyönsä Björks & Nybergin kanssa yli 20 vuotta sitten.
VDL:n tytäryhtiöt Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa työllistävät noin 60 henkilöä.
Vuoden Turistibussi 2018 on Irizar i8
- Luontiaika
- 25.10.2017 16:12
Vuoden Turistibussi 2018, Coach of the Year 2018 kruunattiin 19.10. Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä. Tavoitellun tittelin myönsi kansainvälinen Bus & Coach of the Year jury espanjalaiselle Irizar i8:lle. 21 Euroopan maata edustava jury arvioi sen parhaaksi laajassa vertailutestissä Ruotsin Mantorpissa 4 - 7.9. Irizar i8 päihitti vertailutestissä (kts.Auto, tekniikka ja kuljetus 7/17, ss. 38-43) kilpailijansa Mercedes-Benz Tourismo M/2:n, VDL FDD2:n, Neoplan Tourlinerin, Scania Interlink HD:n ja Iveco Evadys'n.
Irizar, perustettu 1889, on tänään maailmanlaajuinen monialayritys 13 tehtaalla 5 maanosassa. Siihen kuulu paitsi toinenkin suuri bussivalmistaja Masats (teki vastikään merkittävän bussi-vientikaupan Singaporen kanssa) myös sähköajoneuvoihin keskittyvä Irizar e-mobility, ilmastointilaitteita valmistava Hispacold, elektroniikka- ja aurinkovoimayhtiö Jema, automaatioelektroniikan kehitykseen keskittyvä Datik, sähkömoottoreita ja generaattoreita valmistava Alconza sekä tutkimus- ja innovaatiokeskus Creatio.
Irizar on jo parin vuoden aikana varustanut Espanjan suurimpia kaupunkeja täyssähköbusseillaan. Tuorein kauppa on 43 täyssähkö-nivelbussin kauppa Ranskan Amiens'n kaupunkiin.
Bus & Coach of the Year valitsee vertailutestien perusteella vuorovuosina Vuoden Kaupunkibussin (Bus of the Year) ja Vuoden Turistibussin (Coach of the Year). Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti on Suomen edustaja kansainvälisessä tuomaristossa vuodesta 1991.
Giti Tire tuo markkinoille uuden rengaskoon volyymikuljetusten segmenttiin
- Luontiaika
- 25.10.2017 14:43
Giti Tires tuo markkinoille uuden rengaskoon 445/45R19.5 kuorma-autorenkaastaan Giti GTL925. Aikaisemmin myynnissä on jo rengaskoko 435/50R19.5. Uudella rengaskoolla Giti Tire täydentää leveiden renkaiden valikoimaansa kasvavassa volyymikuljetusten segmentissä.
Uusi rengaskoko pienentää renkaan halkaisijaa, jonka ansiosta kuorma-auton lastivolyymi voidaan nostaa kolmen metriin korkeuteen. Silloin ei vielä kuitenkaan ylitetä ajoneuvon neljän metrin kokonaiskorkeutta, joka on suurin sallittu korkeus useimmissa Euroopan maissa. Suomessa suurin sallittu korkeus on 4,40 metriä. Kummankin renkaan lasti-indeksi on 160 ja nopeusluokka J.
Kokoluokan 445/45R19.5 -rengas voidaan asentaa samoille vanteille ja akseleille kuin kokoluokan 435/50R19.5 rengaskin.