Uber: Lentävät taksit Los Angelesiin 2020
- Luontiaika
- 09.11.2017 22:18
Uber on julkistanut tietokoneella tuotetun videon lentävästä taksistaan, jonka se ilmoittaa esittelevänsä kolmen vuoden sisällä matkustajia lennättävänä Los Angelesin yläpuolella. Yleiseen käyttöön Uber uskoo saavansa drone-tekniikkaan perustuvan lentotaksinsa vuoteen 2028 mennessä.
Ilmailualan suuret valmistajat kuten Embraer, Bell Helicopters, Pipistrel, Aurora Flight Sciences ja Mooney Aviation tulevat valmistamaan ja toimittamaan Uberin lentävää taksia. Uber hallitsee softaa, jolla taksi tilataan ja ottaa provision kuljetuksesta samaan malliin kuin taksitoiminnassaan maan pinnalla.
- Yritämme saada kaupunkeja mukaan osallistumaan kehitykseen, Uber-johtaja Jeff Holden sanoo selittäen, miksi juuri Los Angeles ja Dallas ovat mukana jo alusta saakka.
UberChopper tunnetaan entuudesta toiminnastaan helikoptertaksi-tarjoajana massatapahtumissa kuten Coachella Music Festivalilla ja Hamptonissa.
Bob Lutz: Autoteollisuuden loppu häämöttää
- Luontiaika
- 09.11.2017 21:58
Autoteollisuuden eläviin legendoihin kuuluva, maailman suurimpia autonvalmistajia johtanut Bob Lutz ennustaa lopun häämöttävän Daimlerille, BMW:lle, Toyotalle, GM:lle, Fordille ja muille autojäteille. Tulevaisuus kuuluu Uberin, Lyftin, Amazonin tapaisille pieniä ja suuria autonomisia kuljetusvälitystä tarjoaville yrityksille.
85-vuotias viimeksi GM:ää vetänyt Lutz jakaa näkemyksensä tulevaisuudesta Automotive News -lehden haastattelussa.
Lutzin näkemyksen mukaan autonominen kuljetusvälineistö tekee 20 vuoden sisällä vähitellen lopun nykyisestä autoteollisuudesta. Autonomisten kuljetusvälineiden vallattua 20-30% osuuden tieliikenteestä, onnettomuustilastot tulevat osoittamaan, että ihminen on 99,9-prosenttisesti syyllinen onnettomuuksiin. Johdonmukainen seuraus on, että lainsäätäjä pyrkii kieltämään ihmisiä kuljettamasta ajoneuvojaan.
- Luonnollisesti edessä on ylimenokausi, esimerkiksi viisi vuotta, jona autonomistajille annnetaan aikaa paalata tai muulla tavalla poistaa autonsa liikenteestä, Lutz ennustaa.
Conti varoittaa tuijottamasta vain sähköautoon
- Luontiaika
- 09.11.2017 21:22
- Sähköauto ei riitä yksin ratkaisemaan alennettuihin CO2-arvoihin pääsyä, Continental-johtaja Elmar Degenhart varoittaa. Tehokas ympäristönsuojelu edellyttää sähköauton, nykyistä puhtaampienn diesel- ja bensamoottorien, polttokennon sekä synteettisten polttoaineiden yhdistelmää, Degenhart sanoo viitaten EUn suunnitelmiin pudottaa CO2 raja-arvoja 2022-2030 välillä 30% nykyisestä.
Rengas- ja autonosajätti Continentalin mukaan tulevaisuudessa vaaditaan miljardipanostuksia akkukehitykseen ja riittävään akkutuotantoon. Degenhartin mukaan tarvitaan 2050 mennessä 500 miljardia euroa 165 uuden 40 gigaWh:n akkutehtaan perustamiseen.
18 Heuliez GX 437 Elec'iä Trondheimiin
- Luontiaika
- 09.11.2017 20:54
CNH Industrial on saanut ensimmäisen suuren tilauksen Heuliez sähkö-kaupunkibussilleen Norjan Trondheimin kaupungilta. Heuliez GX 437 Elec on 18 m pitkä 130 matkustajapaikkaa tarjoava kokonaan ruostumattomasta teräksestä valmistettu kaupunkibussi, varustettu litiumtitanat-akuilla ja 160/200 kW sähkömoottorilla. Tehokkaalla jarruenergiavarauksella sen ilmoitetaan suoriutuvan poikkeuksellisen pitkästä toimintamatkasta. Bussit toimitetaan ostajalle keväällä 2019.
Kalmarilta ahtausyhteistyösovellus Ocean Network Express -yhtiölle
- Luontiaika
- 09.11.2017 14:45
Cargotecin Kalmar toimittaa XVELA-ahtausyhteistyösovelluksen Ocean Network Express -yhtiölle.
Kalmar-liiketoiminta-alueeseen kuuluva XVELA on sopinut rahtialusten lastaussuunnitteluun kehitetyn yhteistyösovelluksen toimittamisesta Ocean Network Express Pte. Ltd. ("ONE") -yhtiölle. Tilaus on kirjattu Cargotecin 2017 neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan. Sopimus on tärkeä askel Cargotecin ja Kalmarin strategiassa kasvattaa ohjelmistoliiketoimintaa.
XVELA toimii itsenäisenä yksikkönä osana Navista, joka on johtava ohjelmisto- ja pilvipalveluratkaisujen tarjoaja satamaoperaattoreille ja rahtialuksille. XVELA on pilvipohjainen yhteistyöalusta, joka mahdollistaa terminaalien, rahtialusten ja näiden kumppaneiden paremman viestinnän ja toimintojen keskinäisen synkronoinnin.
"Haluamme nostaa tehokkuutemme uudelle tasolle ja tarjota asiakkaillemme entistä parempaa palvelua. Uskomme, että XVELA:n innovatiivinen yhteistyöratkaisu tekee tämän mahdolliseksi, kun voimme työskennellä entistä tehokkaammin kumppaneidemme kanssa maailmanlaajuisesti", kerrotaan Ocean Network Express -yhtiöstä.
ONE suunnittelee aloittavansa toimintansa huhtikuussa 2018, jonka jälkeen ONE-ahtaussuunnittelijat siirtyvät käyttämään XVELA-pilvipalvelua.
Valmet Automotive laajentaa Turkuun
- Luontiaika
- 09.11.2017 14:44
Valmet Automotive laajentaa suunnittelupalvelujaan ja avaa keskiviikkona 9.11. uuden tuotekehitys- ja suunnittelutoimiston Turkuun. Turun toimipaikan erikoisosaamisaluetta ovat muun muassa sähköajoneuvoihin liittyvät ratkaisut.
Turun toimipaikka tarjoaa tuotekehitys- ja suunnittelupalveluja ja täydentää Valmet Automotiven tarjontaa Uudessakaupungissa. Valmet Automotiven tuotekehityksen strateginen painopiste on sähköisen liikenteen ratkaisuissa, ja Turun toimipaikka tukee myös autotehtaan yhteyteen valmistuvaa akkutehdasta.
Uuden suunnittelutoimiston sijoittamista Turkuun puoltavat erinomaiset liikenneyhteydet sekä Valmet Automotiven laajentuva yhteistyö Turun korkeakoulujen kanssa. Toimipaikka Turussa laajentaa myös Valmet Automotiven työssäkäyntialuetta aina pääkaupunkiseudulle asti.
Finnairin Norra-kaupalle hyväksyntä
- Luontiaika
- 09.11.2017 14:40
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksynyt Nordic Regional Airlines AB:n osakkeita koskevan kaupan, jossa Finnair ostaa 60 % yhtiön osakkeista StaffPoint Holding Oy:ltä ja Kilco Oy:ltä. Kaupan odotetaan toteutuvan marraskuun 2017 aikana, ja sen myötä Norra siirtyy väliaikaisesti kokonaan Finnairin omistukseen. Finnairin tavoitteena on löytää uusi enemmistöomistaja Norralle.
Älykäs nopeusavustin pakolliseksi Lontoon busseihin
- Luontiaika
- 09.11.2017 14:16
Lontoon liikennevirasto vaatii Intelligent Speed Assistance (ISA)- systeemin pakolliseksi busseihinsa vielä tämän vuoden aikana. Tulokseen tultiin onnistuneen testijakson jälkeen.
Systeemi todettiin erityisen tehokkaaksi 20mph eli noin 30km/h nopeudessa.
Ainut ongelma todettiin alamäissä, jossa bussi saattoi silti vielä ylittää nopeusrajoituksen. Tämä johtui siitä, että vaikka kuljettaja ei pysty sulkemaan järjestelmää, järjestelmällä ei myöskään ole yhteyttä jarruihin. Systeemi vain estää kuljettajaa kiihdyttämästä, kun nopeusrajoitus on saavutettu. Jarruttaminen kuljettajan täytyy vielä hoitaa itse.
Seuraavaksi järjestelmää aiotaankin kehittää autonomisen jarrujärjestelmän lisäksi visuaalisilla- ja äänivaroituksilla.
Kaliforniassakin nyt "sähkötie"
- Luontiaika
- 09.11.2017 13:17
Siemensin asentamaa teknologiaa kutsutaan dynaamiseksi lataukseksi ja se on samantyyppinen kuin jo ruotsissa oleva Gävlen sähkötie.
Tie kulkee Los Angelesin ja Long Beachin satamien välillä. Testeissä tiellä on sekä täyssähkö, LNG hybridi, että dieselhybridi kuorma-auto.
Kokeilun taustalla on lähinnä pyrkimys ilmanlaadun parantamiseen alueella.
Suomalaista älytieosaamista Kroatiaan
- Luontiaika
- 09.11.2017 12:10
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, etätunnistukseen erikoistunut Aksulit Oy ja Jyväskylän ammattiopisto tekevät yhteistyössä kroatialaisen Zagrebin yliopiston kanssa pilotteja älykkäistä liikennemerkeistä Kroatian maanteille. Menetelmä tulee säästämään työaikaa, sillä liikennemerkkien tarkastusnopeus kasvaa moninkertaisesti.
Menetelmässä liikennemerkit identifioidaan RFID-tunnisteella. Tarkastusautoon asennetaan lukijat, jotka lukevat liikennemerkkien tunnisteet automaattisesti niiden ohi ajettaessa. Tiedot tallentuvat tietokantaan, josta järjestelmä ilmoittaa huoltoyhtiölle, milloin liikennemerkki puuttuu, on väärässä paikassa, pitää poistaa tai vaihtaa. Asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmä kerää tietoa myös muista tietolähteistä. Tämä mahdollistaa ilmoitukset vioittuneista tai käyttöikänsä päähän tulleista liikennemerkeistä.
Jätteestä vaihtoehto sementille
- Luontiaika
- 09.11.2017 12:06
Metsäteollisuuden sivuvirroista ja energiateollisuuden lentotuhkasta valmistuu tulevaisuudessa täysin uudenlaista sideainetta infrarakentamisen tarpeisiin. Ecolanin yhdessä kumppaniensa kehittämä uusiosideaine kuormittaa ilmastoa perinteisiä rakennusmateriaaleja vähemmän. Ecolan on valittu sideainetoimittajaksi Tampereen kaupungin uuden Hiedanranta-kaupunginosan rakentamishankkeeseen, jossa lentotuhkapohjaista uusiosideainetta tullaan käyttämään erilaisissa maarakentamiskohteissa.
Scanialta LNG-moottori pitkien välimatkojen kuljetuksiin
- Luontiaika
- 08.11.2017 15:04
Scania esittelee kaasukäyttöisen OC13-moottorin. Kuusisylinterinen ja 13 litrainen moottori tuottaa 410 hevosvoimaa tehoa.
Suorituskyky on verrattavissa samankokoiseen dieselmoottoriin. Hiljaittain kehitetty moottori on uusin lisä Scanian kestävän kehityksen kuljetusratkaisuihin.
2000 Nm vääntömomentin tarjoava moottori tuottaa lisäksi 15-90 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä.
Nesteytetyn maakaasun avulla jopa 40 tonnin puoliperävaunu kuorma-auto voi ajaa 1100 km ilman tankkausta. Kahdella LNG-säiliöllä päästään 1600 km toimintamatkaan.
Maailman suurin kuorma- ja linja-autojen huoltohenkilöstön kilpailu käynnistyy
- Luontiaika
- 07.11.2017 13:41
VISTA, Volvo International Service Training Awards, -kilpailuun osallistuu yli 18 000 henkilöä maailmanlaajuisesta Volvo Trucks ja Buses huoltoverkostosta. Kilpailun kautta Volvo toimipisteissä työskentelevä henkilöstö pääsee kehittämään osaamistaan entisestään. VISTA on yksi Volvon tavoista kehittää asiakaspalvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä.
VISTA -kilpailun tärkeimpiin tavoitteisiin kuuluu tiimityön parantaminen, oman osaamisen kehittäminen sekä ryhmähengen ja yhteenkuuluvuuden nostattaminen.
Kilpailuun on Suomessa tällä hetkellä ilmoittautunut 80 joukkuetta ja lähes 270 henkilöä.
VISTA -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1957. Alun perin kilpailuun osallistui vain ruotsalainen Volvo-henkilöstö. Vuoteen 1977 mennessä kilpailu oli laajentunut jo kaikille mantereille, ja siihen osallistui valtuutettuja Volvo jälleenmyyjiä kaikkialta maailmasta. Nykyään VISTA järjestetään joka toinen vuosi ja on maailman suurin korjaamo- ja huoltohenkilöstölle tarkoitettu kilpailu.
Kunkin markkina-alueen voittajat pääsevät kilpailemaan semifinaaleihin, jotka tullaan järjestämään huhtikuussa 2018 Göteborgissa. Maailmanmestaruusfinaalissa kaikkiaan 240 tiimiä kilpailee kolmen viikon ajan. Semifinaalien 40 parasta joukkuetta pääsee finaaliin, joka järjestetään Brasiliassa, Curitibassa kesäkuussa 2018.
Jännevirran siltatyömaalla otetaan uutta tietä käyttöön
- Luontiaika
- 07.11.2017 13:24
Siltatyömaa on edennyt aikataulussa, ja osa uudesta tiestä avataan nyt liikenteelle. Tämä aiheuttaa liikennejärjestelymuutoksia Jännevirran siltatyömaan Joensuun puoleisessa päässä.
Liikennejärjestelymuutokset toteutetaan viikon 45 aikana, todennäköisesti 8.11. tai 9.11. Sillan Joensuun puoleisessa päässä valtatien liikenne siirtyy lopulliselle väylälle noin 600 metrin matkalla.
Muutos oikaisee tietä ja tekee liikenteestä sujuvampaa. Kiertotiet jäävät nyt pois käytöstä, mikä helpottaa liikennöintiä talvikautena. Tien avaaminen liikenteelle pyritään tekemään päivän hiljaisempina hetkinä.
Posti ensimmäisten joukossa maailmassa: Digitaalinen seuranta kirjeille
- Luontiaika
- 07.11.2017 13:12
Posti ryhtyy ensimmäisten joukossa maailmassa kehittämään digitaalista seurantaa kirjeille ja muille osoitteellisille lähetyksille.
Postin kautta kulkevien pakettien ja muiden kirjattujen lähetysten seuraaminen on ollut jo useita vuosia mahdollista Postin verkkosivuilla ja mobiilisovelluksella. Sen sijaan tavalliset kirjeet, lehdet ja mainokset kuljetetaan ja jaetaan edelleen ilman lähetystä yksilöivää seurantaa.
Nyt Posti tuo 2D-tunnisteen myös osoitteellisille kirjeille ja muille osoitteellisille printtilähetyksille, kuten aikakauslehdille ja mainoksille. Vastaavan kaltaista digitaalista seurantaa ovat kehittäneet postiyhtiöt Yhdysvalloissa ja Hollannissa.
Kirjeiden digitaalisen seurannan kehittäminen ja investoinnit moderniin lajitteluautomaatioon ovat osa Postin strategiaa pidentää paperisen viestinnän elinkaarta sekä parantaa postipalveluja. Digitalisaation avulla perinteinenkin posti voi pysyä merkityksellisenä tuotteena niin lähettäjälle kuin vastaanottajalle.
Osoitteellisten kirjeiden ja muiden osoitteellisten printtilähetysten seuranta on tarkoitus ottaa ensi vaiheessa Postin sisäiseen käyttöön vuoden 2018 aikana.