MAN - Vaihtoautot

Lahden Talvitiepäivät

Lahden Talvitiepäivillä helmikuussa 2018 oli esillä tämän hetken kehittyneimmät tienhuoltolaitteistot sekä muuta raskasta kalustoa. Huomion kiinnitti muun muassa vakuuttava Sisun Polar Works- varusteltu kuorma-auto, jossa on monia talvikäyttöä helpottavia ominaisuuksia.

Lisäksi paikalla oli esimerkiksi rautateiden huoltoon varusteltuja Unimogeja, joissa oli lumiharjat tai lumilinko. Laiteet pystyvät kulkemaan sekä tiellä, että raiteilla, mikä yksinkertaistaa ja helpottaa niiden käyttöä huomattavasti. Lue lisää messujen tarjonnasta uusimmasta 9.3. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!


Kaasutankkausasema IKEA:n yhteyteen Espooseen

Gasum avasi vuoden 2018 ensimmäisen uuden kaasutankkausaseman Espoon Lommilaan IKEA-tavaratalon yhteyteen. Uusi tankkausasema on osa Gasumin ja IKEA Suomen kiertotalousyhteistyötä, jossa Suomen IKEA-ravintoloiden ruokahävikistä tuotetaan biokaasua. Samalla IKEA-tavaratalojen yhteyteen rakennetaan kaasutankkausasemia, mikä mahdollistaa biokaasun hyödyntämisen polttoaineena IKEA Suomen oman toiminnan, kuljetuskumppaneiden sekä kuluttajien osalta.

Lähivuosien aikana Gasumin suunnitelmissa on avata kaikkiaan 35 uutta tankkausasemaa Suomeen, joista seitsemän on jo avattu. Parhaillaan uusia kaasutankkausasemia suunnitellaan muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun, Lahteen, Seinäjoelle ja Kuopioon. Maaliskuun 2018 alussa Suomessa on lähes 40 kaasutankkausasemaa, joista Gasumin on 26.


Hessin perävaunubussi ruuhkahuippujen tasaaja

Pieni sveitsiläinen bussivalmistaja Carosserie Hess, tuotanto 2400 bussia vuodessa, tunnetaan maailmanlaajuisesti alansa innovaatiokärkenä. Johdin- ja nivelbussien valmistajana sillä on useita "ensimmäinen-maailmassa" saavutusta.

Hessin kehitelmiin kuuluu nykyaikainen "trailer-bussi" eli bussi joka vetää perässään bussiperävaunua. Kytkeminen ja irrottaminen käy 30-50 sekunnissa. 23 m pitkänä yhdistelmänä tarjoaa 165 matkustajapaikkaa ruuhkahuippuina. Huippuketteränä keskusta-alueillakin, kääntöympyrän halkaisija alle 22 m! Hiljaisemman liikenteen aikana 12-14 metrisenä. Energiasäästäjänä, ei turhia päästöjä, ympäristöystävällisenä. Vetäjä-bussina voi olla joko Hessin oma tai Solaris tai MAN.

Lue seuraava Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2018, ilmestyy 8.3.



Auto, tekniikka ja kuljetus Trailer Innovation juryn jäseneksi

Auto, tekniikka ja kuljetus on hyväksytty Suomen edustajaksi 20 Euroopan maan erikoistoimittajista koostuvaan Trailer Innovation juryyn.

Trailer Innovation -tuomaristo jakaa palkinnot kahden vuoden välein, ja vuonna 2018 jo yhdeksännen kerran. Hannover IAA:n avajaispäivänä 21.9. palkitaan parhaat perävaunuinnovaatiot seitsemässä eri luokassa, mm. parhaalle säiliö-, lavetti-, kylmäkuljetus- jne. perävaunulle.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden tavoitteena on nostaa tuomariston pöydälle ja tietoisuuteen myös Suomessa valmistettavien perävaunujen ja päällirakenteiden uusia ratkaisuja, päätoimittaja Henri Pakarinen perustelee.


Lyko tulee Suomeen

Hiustenhoito- ja kauneusspesialisti Lyko, on-line markkinajohtaja Ruotsissa ja ykköshaastaja Norjassa, on tulossa Suomeen. Lyko sijoittaa 85 miljoonaa kruunua 2018-2020 uuteen automatisoituun keskusvarastoon logistiikkaketjun tehostamiseksi ja saavutettaviin kustannussäästöihin.

- Lykon vahvalla ja laajalla tuotevalikolimalla meillä on hyvät mahdollisuudet nousta johtavaan asemaan myös Suomen markkinoilla, Lykon toimitusjohtaja Joanna Hummel sanoo lehdistötiedotteessa.


Autonominen perävaunu vie kontin itsenäisesti tilaajan pihalle!

Safer liikenneturvallisuuskeskus Viaredin teollisuuspuistossa puolen tunnin ajomatkan päässä itään Göteborgista luo yhä uusia autonomisia projekteja kuljetusalalla. Sen iDolly-projektissa kuorma-autojen perävaunut kulkevat tilaajilleen itsenäisesti, kokonaan ilman ihmistä kuljettajana.

iDolly-projektia kehittelevät Chalmersin ja Volvokonsernin tutkijat yhteistyössä usean muun asiantuntija- ja tutkijaryhmän kanssa.Tavoitteena on kehittää autonomista tekniikkaa perävaunuille kuljettamaan itsenäisesti kontteja.

Dolly kytketään perävaunuun etuakseliksi. Dolly varustetaan sähkömoottorilla ja tarvittavilla sensoreilla sekä ohjausjärjestelmällä. Ratkaisu tekisi dollyyn kytketyn vetoauton tarpeettomaksi. Sähkömoottorilla vähennetään päästöjä, ilman kuljettajaa vähennetään kustannuksia mikä osaltaan mahdollistaa kuljetukset kaikkina vuorokauden aikoina ilman lisäkustannuksia.

Testejä suoritetaan Astazeron koeradalla ja Viaredin teollisuuspuistossa. Kuorma-auto kahdella perävaunulla dolly-kytkennällä ajaa rahdin Göteborgin satamasta. Viaredissä dolly ja takimmainen perävaunu irroitetaan automaattisesti, minkä jälkeen dolly vetää perävaunun itsenäisesti haluttuun osoitteeseen Viaredin teollisuuspuistossa.

Safer arvioi testien alkavan syksyllä 2019.

(Transportnet.se)


Scania voittajaksi 1000 Point Testissä

Scanian uuden sukupolven kuorma-autot tulivat ykköspaikalle Euroopan perusteellisimmassa kuorma-autovertailussa 1000 Point Testissä jo toisena vuotena peräkkäin. Tämän vuoden testi keskittyi autoihin, joissa on keskikokoinen ohjaamo ja teho 450 hv. Scanian R 450 -mallia vastaan asetettiin Mercedes Actros 1845 ja Volvo FH 460.

1000 Point Testissä kansainvälinen joukko kuorma-autotoimittajia pisteyttää autot subjektiivisesti, ja nämä arviot yhdistetään objektiivisiin mittaustuloksiin. Testi suoritetaan 180 kilometrin pituisella reitillä Lounais-Saksassa.

Uusi Pulse & Glide -toiminto ja alamäkinopeussäädin sekä päivitetty ennakoiva vakionopeussäädin ovat parantaneet Scanian polttoainetaloutta. P & G -toiminto auttaa maksimoimaan rullausmatkat. Näin ajoneuvon liike-energia saadaan entistä paremmin hyödynnettyä mäkisillä teillä. Uuden ominaisuuden ansiosta polttoaineen kulutus vähenee, ja se myös siivitti Scanian 1000 Point Testin voittajaksi.

Scania osoittautui myös nopeimmaksi kuorma-autoksi kaikissa vertailuissa. Testeissä mitattiin muun muassa kiihtyvyyttä, matkanopeutta moottoritiellä ja ajoa ylämäessä. Scanian uuden sukupolven kuorma-auto pärjäsi niin ikään ohjaamo-, voimansiirtolinja-, ja hyötykuormakategorioissa. Scanian kokonaispistemäärä vuoden 2018 1000 Point Testissä oli 954,5 pistettä. Seuraavaksi tuli Mercedes 943,2 pisteellä, ja Volvon pistemäärä oli 941,9.


Järeät Renault Trucks kuorma-autot Road Show 2018 -kiertueella

Viime vuonna Suomeen saapunut Renault Trucks C-sarja on lähdössä kotimaan kiertueelle. Maaliskuusta toukokuulle kestävä Renault Trucksin Road Show 2018 -kierros vierailee yhteensä 25 paikkakunnalla aina Raaseporista Rovaniemelle. Mukana ovat tridem-alustainen C 520 8x4 -koukkuauto, C 520 8x4 -kasettiyhdistelmä sekä T 520 High 6x2 -takateliveturi.

Raskaiden Renault Trucks kuorma-autojen odotettu kiertue käynnistyy tiistaina 6. maaliskuuta Mikkelistä ja päättyy Kotkaan 9. toukokuuta 2018.


Ulla Tapanisen kirja "Logistiikka ja liikennejärjestelmät" ja tulevaisuuden liikenne

Suomen liikennejärjestelmä on suurten muutosten kourissa. Maan kuljetusvolyymit eivät enää kasva, ja pian liikenteen digitalisaatio mullistaa liikennettä yhtä paljon kuin rautateiden käyttöönotto aikanaan. Liikenteestä tulee yhä itsenäisempää, älykkäämpää ja paremmin kuluttajan tarpeisiin sovitettua. Samalla muutokset tarjoavat mahdollisuuksia innovaatioille ja yritystoiminnalle.

Ulla Tapanisen kirjoittama kirja Logistiikka ja liikennejärjestelmät kertoo, miten ympäristönäkökulmat, palvelullistuminen ja jakamistalous ovat vaikuttaneet liikenneajatteluun. Siinä pohditaan, millainen tulevaisuuden liikennejärjestelmän tulisi olla, jotta se vastaisi elämäntavan ja yhteiskunnan muutoksiin sekä palvelisi koko Suomen kuljetustarpeita. On elintärkeää tarkastella maamme liikennejärjestelmää kokonaisuutena.

Logistiikka ja liikennejärjestelmät -julkaisutilaisuus to 1.3.2018 klo 17:00
Kaisa-talon Kirja & Kahvi, Vuorikatu 7, Helsinki
Ulla Tapanisen kanssa kirjan teemoista keskustelee Liikenneviraston investoinneista vastaava ylijohtaja (emeritus) Kari Ruohonen ja kommenttipuheenvuoron esittää Tkt, kaupunkivaikuttaja ja Aalto Living+ projektipäällikkö Mikko Särelä.


ADAC: Rengasvalmistajien kakkosmerkit menestyivät testissä

Saksan "Autoliiton", ADAC:n suuressa kesärengastestissä, johon osallistui 30 erimerkkistä rengasta kahdessa kokoluokassa, tarjosi yllätyksiä nk. kakkosmerkkien osalta. Ne todettiin lähes yhtä hyviksi kuin "isäntiensä" eli varsinaisten suurmerkkien ykkösrenkaat.

205/55 R 16 Bridgestonen kakkosmerkin, Firestonen Roadhawk rengas saavutti saman yhteistuloksen kuin Bridgestone Turasnnza T001 Evo.

Continentalin kakkosmerkki Semperit Speed-Life 2 hävsii vain 0,1 pisteellä Continental Premium-Contact 5:lle. Luokan kokonaisvoittaja oli Michelin Primacy.

Kokoluokassa 175/65 R14 Semperit Confort-Life 2 sijoittui toiseksi voittajan, Sumitomo-konsernin Falken Sincera SN832 Ecorun jälkeen.

Suurimmat erot syntyivät kulumisarvoissa. Siten testivoittaja Michelin Primasylle arvioitu 45 000 kmm kulumiskesto on lähes 20 000 km enemmän kuin "riittäväksi" arvioidulla Infinity Ecosis´lla.

(Vogel)


Kotimaiset keraamiset pinnoitteet autonhoitoon

Kotimainen Korrek uudistaa perinteistä autonhoitoa uusilla keraamisilla pinnoitteilla. Innovaatiolla on myös laajat vientitavoitteet.

Uusi KORREK PRO Ceramic TFC -tuoteperhe on suunniteltu autonhoitoalan ammattilaisille. Sarjaan kuuluu keraamisia pinnoitteita sekä ammattitason autonpuhdistusaineita. Keraaminen pinnoitekäsittely vie vahaustarpeet 2-6 vuodeksi ja samalla pesujen tarve vähenee merkittävästi. 

- Käsittelyn tuoma suoja sekä kestävä ja kiiltävä maalipinta vaikuttaa positiivisesti auton jälleenmyyntiarvoon ja ympäristöön, valmistaja Berner Oy sanoo.


Ruotsi: Vihreää valoa 74 tonnille kesäksi 2019

Ruotsin hallituksen päätös avaa tietä kokonaispainoltaan 74 tonnin kuorma-autoille. Ruotsin Trafikverket tulee päättämään teistä, joille hyväksytään 74 tonnin ajoneuvot.

- Sekä työt että ilmasto hyötyvät 74 tonnin kuorma-autoista. Teollisuuden kuljetukset tehostuvat, mikä on eduksi sekä työllisyydelle että Ruotsin kuljetuselinkeinon kilpailukyvylle, infrastruktuuriministeri Tomas Eneroth sanoo.

Trafikverket arvoi, että 10% tieverkosta ja 900 siltaa vaativat vahvistamista ennen liikenteen avaamista suunnitelmien mukaan.

(Transportnytt.se)


Ruotsi: HVO 100 kasvattaa biopolttoaineiden suosiota

Biopolttoaineeiden käyttö kasvoi 12% 2017. HVO hallitsee markkinoita Ruotsissa.

Samalla kun fossiilivapaan dieselin, HVO:n myynti kasvoi 20% viime vuonna, muiden biopolttoaineiden menekki väheni. Biopolttoaineiden kokonaismyynti oli lähes kaksi miljoonaa m3. Siitä 1,4 miljoonaa m3 oli HVO:ta. HVO 100 vastasi koko kasvusta, matalasekoitteinen HVO menetti hiukan osuuttaan.

Etanolin myynti oli 0,2 miljoonaa m3, -4%. FAMEn myynti oli 0,3 miljoonaa m3, -3%.


Suomi otollisessa asemassa Kiinan Uuden silkkitien suhteen

Kiinan presidentti Xi Jinping asetti vuonna 2013 tulevaisuuden visioksi Uuden silkkitien rakentamisen. Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkijana työskennellyt Markus Holmgren analysoi kirjoittamassaan Impulsseja-julkaisussa Kiinan suurhanketta ja tarjoaa laajan suomenkielisen katsauksen aihepiiriin.

Holmgrenin mukaan Uusi silkkitie -hanke on toistaiseksi pysähtynyt EU:n rajoille, sillä kiinalaisten yritysten suosimiseen perustuva malli on osoittautunut sopimattomaksi suhteessa EU:n vapaan kilpailun sääntöihin. EU:n jättäytyminen pois hankkeen piiristä vahingoittaisi hanketta vakavasti, sillä EU on merkittävä kauppakumppani useimmille Uuden silkkitien valtioille.

Jos Uusi silkkitie selviää taloudellisista ja poliittista ongelmistaan, niin Suomi on Holmgrenin mukaan ”otollisessa paikassa, sillä sijaitsemme suunnitellun arktisen radan ja Itämeren laivareittien risteyskohdassa. Suomen kannattaisikin yrittää varmistaa, että Uuden silkkitien Itämeri-kytkökset kulkisivat mahdollisimman laajalti Suomen kautta.”

Raportti on ladattavissa Säätiön verkkosivuilta: http://sorsafoundation.fi/fi/markus-holmgren-tieton-taival-kiinan-uusi-silkkitie/

Lue lisää...


Mercedes ja MAN käynnistivät sähkökuorma-autojen kenttätestit

Mercedes Benz ja MAN ovat alkaneet testata sähkökuorma-autojaan päivittäisessä toiminnassa asiakkaiden kanssa. Mercedekseltä logistisille toimijoille luovutetaan ryhmä eActroksia kenttätesteihin.

Kymmenen autoa joista osa 18, osa 25 tonnisia, luovutetaan asiakkaiden käyttöön. Asiakkaiden tehtävänä on arvioida niiden käytettävyyttä ja taloudellista tehokkuutta jokapäiväisessä työrutiinissa.

Suurin sallittu akselipaino autoissa on tavallinen 11,5 tonnia. 200 kilometrin ajon mahdollistavat kaksi 240 kWh tehoista litiumioniakkua. Kenttätestaukseen osallistuvat yhtiöt ovat: Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel, Ludwig Meyer, Pfenning logistics, TBS Rhein-Neckar Rigterink Saksasta, ja Camion Transport Sveitsistä.

MAN taas on aloittanut yhteistyön Itävallan ympäristöystävällisen logistiikan neuvoston (CNL) kanssa testatakseen eTruck:iaan kaupunkien keskustojen ja esikaupunkien jakelutoiminnoissa. CNL: n jäsenyritykset testaavat eTruck:ia erilaisissa tarkoituksissa arkipäiväisessä palvelussa. Testeihin osallistuu yhdeksän CNL-kumppania: Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, METRO, Quehenberger, REWE, Schachinger, SPAR ja Stiegl.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!