VR voitti Tampereen raitiotieliikenteen operoinnin
- Luontiaika
- 25.04.2019 13:08
Tampereen kaupunki kertoi tänään VR:n voittaneen kilpailutuksen Tampereen raitiotieliikenteen operoinnista. Operointisopimus sisältää 10 vuotta kestävän liikennöinnin sekä sitä edeltävän 2,5 vuoden mittaisen kehitysvaiheen. Sopimuksen arvo on liikennöinnin alkaessa noin 7 miljoonaa euroa vuodessa. Raitiotieliikenteen operointi Tampereella alkaa 2021.
VR:n tarjous sai sekä parhaat laatu- että hintapisteet ja voitti Länsilinjat Oy:n sekä Keoliksen ja Transtechin muodostaman ryhmittymän.
- Tampere on kasvava alue ja olemme iloisia, että pääsemme rakentamaan sen tulevaisuutta tarjoamalla sujuvampaa arjen liikkumista. Haluamme tuottaa toimivaa ja ympäristöystävällistä kaupunkiliikennettä niin junilla, raitiovaunuilla kuin busseillakin, joten tämä on meille merkittävä voitto. Etunamme on vahva osaaminen eri liikennemuotojen kehittämisestä, vahvasti uudistunut ja tehokas toiminta sekä monipuolinen asiantuntijaosaaminen, sanoo lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä.
Sisun erikoisosaaminen kuljetusnäyttelyssä
- Luontiaika
- 25.04.2019 07:07
Sisu Polar Super 10x6 kaivosauto.
Sisu Auto tuo Kuljetus-Logistiikka 2019 messuilla näytille laajan valikoiman tuotteistoaan ja huippuosaamistaan, kuten viimeisintä hybriditeknologiaa, erikoisajoneuvoja ja niihin liittyviä teknisiä ratkaisuja. Mallistomme laajentuminen, vahvistunut markkina-asemamme ja vientiin tähtäävä strategiamme on nähtävissä ja koettavissa osastoillamme.
Neste: Oaklandin kaupungin ajoneuvot tankataan omilla jätteillä
- Luontiaika
- 25.04.2019 07:02
Oaklandin kaupunki Yhdysvalloissa ja Neste ilmoittavat, että kaupungista kerätystä jäteraaka-aineesta aletaan valmistaa Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta, jolla tankataan kaupungin ajoneuvot.
Oaklandin kaupunki, Neste, polttoainejakelija Western States Oil ja paikalliset käytetyn paistorasvan kerääjät yhdistävät voimansa, jotta käytetty paistorasva saadaan kerättyä Oaklandin metropolialueen ravintoloista ja muista yrityksistä ja muutettua kaupungin ajoneuvojen polttoaineeksi. Tämä kiertotalousmalli nostaa jätteen arvoa, tukee sitä kerääviä ja käsitteleviä yrityksiä sekä edistää myös kaupungin paikallistaloutta. Neste MY uusiutuva diesel myös palaa puhtaammin ja vähentää kaupungin ajoneuvojen kasvihuonekaasupäästöjä.
Helsingin Satama: Rahtimäärät palautuneet
- Luontiaika
- 25.04.2019 06:58
Vuoden alun surkeiden lukujen jälkeen Helsingin Sataman kautta kulkevan rahdin määrät ovat helmi–maaliskuussa palautuneet edellisvuoden tasolle. Tammi–maaliskuussa Helsingin Sataman kautta kuljetettiin tavaraa yhteensä 3,6 miljoonaa tonnia (-3,9 % verrattuna edellisen vuoden vastaavan aikaan). Tuontia siitä on 1,7 miljoonaa tonnia (-5,1 %) ja vientiä 1,9 miljoonaa tonnia (-2,7 %).
Uudet Renault Master ja Trafic esiteltiin Pariisissa
- Luontiaika
- 24.04.2019 15:13
Renault esitteli Pariisissa uuden Masterin ja Traficin, sekä uuden Kangoo ZE konseptin ja uusia ominaisuuksia Renault Alaskan- pickupiin. Kuten kuvasta näkyy, Masterin keula on nyt modernimpi ja jykevämpi sekä maski ja valot on uusittu.
Valot ovat C-kirjaimen muodossa ja konepellin linjaa on nostettu ylöspäin. Uutta on myös julkaisuväri "urban grey" sekä maskin kromiosat jotka yhtyvät valoihin. Masterin sisusta on uusittu täysin, ohjaamossa on nyt 105 litraa säilytystilaa, kojelauta on linjakkaampi kuin ennen, ja kromiosia on lisätty. Uutta mittaristossa on kierroslukumittari ja viisituumainen digitaalinäyttö. Ratti ja vaihdekeppi on uusittu ja verhoilukin on entistä kestävämpää.
Hansikaslokeron yläpuolelta avautuu nyt tukeva "easy life" pöytä, jota voi käyttää niin työskentelyyn kuin esimerkiksi ruokailuun. Samaan sarjaan kuuluva uusi hansikaslokero tarjoaa 10.5 litran säilytystilan. Kojelaudassa on nyt langaton latausalusta älypuhelimelle, sen materiaali tuntui pitävän puhelimen hyvin paikallaan.
Raskaiden hiilidioksidipäästöstandardi lainsäädäntö käynnissä
- Luontiaika
- 18.04.2019 13:19
Toukokuussa 2018 EU komissio ehdotti asetusta, jossa vahvistetaan ensimmäiset hiilidioksidipäästöstandardit uusille raskaille ajoneuvoille EU:ssa osana kolmatta liikkuvuuspakettia. Se edellyttäisi, että uusien kuorma-autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat 2025-luvulla 15 prosenttia alhaisemmat kuin vuonna 2019.
Ehdotuksessa asetetaan vuoteen 2030 mennessä ohjeellinen vähennystavoite, joka on vähintään 30 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Erityisiä kannustimia myönnetään nolla- ja vähäpäästöisille ajoneuvoille. Ehdotettu asetus koskee neljää suurten kuorma-autojen luokkaa, jotka yhdessä muodostavat 65–70 prosenttia raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöistä.
Autonomiset ajoneuvot nopeimmin kasvava autoteollisuuden osa
- Luontiaika
- 18.04.2019 12:56
Ei ole epäilystäkään siitä, että autoteollisuudessa tapahtuu syvällistä muutosta, ja nyt enemmän kuin koskaan on tärkeää tietää, mitkä alat kasvavat nopeimmin tulevina vuosina. Toisaalta alojen, joilla on olemassa eksistentiaalinen uhka, on myös hyvä olla ajan tasalla sanoo johtava tieto- ja analyysiyritys GlobalData.
GlobalDatan toimialaennusteet osoittavat selkeästi kasvun voittoa autonomiselle autoteollisuudelle, jonka myynnin ennustetaan olevan 11,26 milj. yksikköä ja vuotuinen kasvuvauhti 76,09 prosenttia vuoteen 2033 mennessä. Nopein kasvu on ennustettu viidennen tason autonomisille ajoneuvoille, joiden CAGR-arvo on 73,30 prosenttia vuoteen 2033 mennessä, ja 4-tason autonomiset ajoneuvot ovat 68,57 prosenttia.
Autonomiset ajoneuvot käyttävät lukuisia antureita nähdäkseen ympäröivän maailman. Näitä järjestelmiä toimittavat komponenttivalmistajat voivat luonnollisesti odottaa hyötyvänsä tästä kasvusta.
GlobalData ennustaa myös merkittävää kasvua turboahtimilla ja E-turboilla varustetuissa moottoreissa, kuten on nähty Audi SQ7- ja Mercedes-AMG 53 -malleissa. Teknologia, jonka GlobalData olettaa olevan katoamassa, ovat rumpujarrut. Vaatimattomille rumpujarruille yritys ennustaa -7,34 prosentin pudotusta.
VR Kunnossapito voitti HKL:n metrojunien peruskorjauksen
- Luontiaika
- 18.04.2019 12:16
VR-Yhtymä Oy, toteuttajana VR Kunnossapito Oy, on voittanut Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) metrojunien peruskorjauksen kilpailutuksen. Päätöksen tarjouskilpailun voittajasta teki Helsingin liikennelaitoksen johtokunta kokouksessaan 18.4. Hankkeen kokonaisarvo on VR:lle noin 30 miljoonaa euroa.
VR Kunnossapito Oy:n tavoitteena on kasvattaa yhtiöstä kilpailukykyinen raidekaluston monimerkkihuoltamo ja laajentaa asiakaspohjaa junakalustosta myös muuhun raidekalustoon.
- HKL:n metrojunien peruskorjauksen voitto on meille strategisesti erittäin tärkeä, sillä se on ensimmäinen tämän mittaluokan voitto avoimilla markkinoilla, VR Kunnossapito Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Soini sanoo. Haemme voimakkaasti kasvua myös muusta raidekalustosta ja kilpailutuksen voitto antaa meille tuoreena yhtiönä uskoa, että olemme valinneet oikean tien, ja että VR Kunnossapito Oy tulee myös jatkossa pärjäämään kilpailussa Suomessa ja lähialueilla.
Nortonilta uusi tehokas laikka ratakiskojen katkaisuun
- Luontiaika
- 18.04.2019 11:12
Nortonin korkealaatuisten keraamisten katkaisulaikkojen valikoima kasvaa edistyksellisen Norton Quantum3 -sarjan julkaisun myötä. Uusi katkaisulaikka Quantum3 Rail on tarkoitettu ratakiskojen katkaisuun. Sen tuotekehityksessä on tähdätty erityisesti turvallisuuden, käyttömukavuuden, kulutuskestävyyden ja suorituskyvyn maksimointiin.
Norton Quantum3 Rail -laikoissa käytetään uutta keraamista hioma- ja sideainetta, joka mahdollistaa tehokkaan aineenpoiston, matalan tärinätason ja pitkän käyttöiän. Keraamisen hioma-aineen ansiosta katkaisu sujuu nopeasti myös vähemmällä paineella, koska kone ja laikka hoitavat työn.
Valmistajan mukaan tällä ratakiskojen katkaisulaikalla saavutetaan markkinoiden paras käyttömukavuus ja suorituskyky sekä matalat käyttökustannukset. Pitkän käyttöiän ansiosta projektin aikana kuluu vähemmän laikkoja ja nopea katkaisu tehostaa koko metallintyöstöprosessia merkittävästi. Norton Quantum3 Rail on saatavilla 356 tai 400 mm:n halkaisijalla ja 4 mm:n paksuudella.
Trukkikuskeille riittää töitä myös tulevaisuuden varastossa
- Luontiaika
- 18.04.2019 09:57
Digitalisaation vaikutus eri liiketoiminnan osa-alueisiin on ollut esillä jo useita vuosia. Logistiikka-ala ei ole poikkeus, mutta alalla on edelleen paljon työtehtäviä, jota digitalisaatio ei ole radikaalisti muuttanut. Esimerkiksi ammattitaitoisille trukkikuskeille löytyy yhä perinteisiä trukinkuljettajan töitä. Haasteena on kuitenkin osaavan työvoiman saanti.
-Automaatioaste varastologistiikassa kasvaa koko ajan, mutta manuaalista varastotyötä se ei tule kokonaan poistamaan vielä vuosikymmeniin. Myös uusien logistiikkakeskuksien automaation osuus on yhä vähäinen. Manuaalinen toiminta on helposti muokattavissa ja skaalattavissa eikä vaadi suuria alkuinvestointeja, mikä koetaan etuna nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja kuluttajakäyttäytymisessä., Barona Logistiikan Henkilöstöpalveluiden palvelujohtaja, Kim Hipari, toteaa.
15 vetybussia Proton-järjestelmällä Saksaan. Vetybussit rynnivät markkinoille
- Luontiaika
- 18.04.2019 07:31
Autosan-Proton vetybussi.
Saksan Memmingenissä toimiva, sähköbusseihin erikoistunut Ebe Europa -yhtiö on tilannut Proton Power Systemin 60 kWh polttokennojärjestelmän 15 bussiin. Rahoitusta tukee eurooppalainen Jive projekti.
15 kohteena olevan bussin tilaajina on neljä kaupunkia: Frankfurt a.M., Mainz, Münster ja Wiesbaden. Tilauksen arvo on 4,1 M€. 15 bussin toimittuksia odotetaan 12 kuukauden sisällä. Bussit tulevat kantamaan nimeä Blue City Bus. Ne valmistetaan Autosanin toimesta Puolassa.
Tien päällysteen kunnon näkee nyt kartalta
- Luontiaika
- 18.04.2019 06:33
Teiden päällysteiden kuntotietoa voi tarkastella nyt Väylän karttasovelluksessa. Päällysteet on luokiteltu viiteen luokkaan: Erittäin huono (punainen), huono (oranssi), tyydyttävä (sininen) hyvä ja erittäin hyvä (vihreä). Kuntoluokkatieto esitetään 100 metrin tarkkuudella, joten paikoitellen kirjavuutta on paljon.
Tällä hetkellä kartasta on nähtävissä viime talven kuntotilanne. Kevään tarkastukset ja käynnistyvä päällystyskausi muuttavat tilannetta. Kaupunkeja ympäröivät vilkkaat tiet ovat kuluneita, mutta pääteiden tilanne on melko hyvä. Sen sijaan alemman tieverkon kunto on huono.
Saksa: Sähköautot kuormittavat ilmastoa enemmän kuin vastaavat dieselautot
- Luontiaika
- 17.04.2019 23:25
Sähköauto kuormittaa ilmastoa CO2-päästöjen osalta 11 - 28% enemmän kiin vastaavankokoinen dieselauto, selviää fysiikan professori Christoph Buchalin, energiaprofessori Hans-Dieter Karlin sekä Ifo-tutkimuslaitoksen entisen johtajan Hans-Werner Sinn'n Ifo:n puitteissa tekemän tutkimuksen perusteella.
Akkujen litium, koboltti ja mangani työstäminen akkuun edellyttää suurta energiatarvetta. Esimerkiksi Tesla 3:n 75 kWh-akku kuormittaa ilmastoa 11 - 15 tonnilla hiilidioksidia. Jos akkujen elinajaksi lasketaan 10 vuotta ja 150 000 km, Tesla kuormittaa ilmastoa 156 - 181 grammalla hiilidioksidia joka kilometrillä.
Aurinko-Sion syntyy Saabin tehtaassa
- Luontiaika
- 17.04.2019 22:55
Maailman ensimmäinen sarjatuotettu auto, joka hyödyntää aurinkoenergiaa kattoon asennetuilla aurinkopaneleilla, Sono Motorsin Sion, tuotetaan National Electrics Swedenin (NEVS) kanssa solmitun sopimuksen mukaan Saabin entisessä tehtaassa Ruotsin Trollhättanissa. Tuotantosuunnitelman mukaan syntyy 260 000 Sion aurinkosähköautoa kahdeksassa vuodessa alkaen toiselta vuosipuoliskolta vuonna 2020. Vuosituotannoksi on suunniteltu 43 000 Sionia.
DAF CF FAW uudella tridemillä
- Luontiaika
- 17.04.2019 22:24
Rakennustyömaille tarkoitettu DAF CF FAW 8x4 on saanut uuden tridemin tuplavedolla ja ohjaavalla nelosakselilla. Uutta on myös oma 10 tonnin etuakseli kolmella lehtijousella. Ylikuormariskiä torjutaan osittaiskuormituksella. Takimmainen ohjaava 7,5 tonnin akseli on entistä rotevatekoisempi ja silti 10 kg edeltäjää kevyempi. Staattista kuormakapasiteettia on kasvatettu 25% 26 tonniin.
Uusi tridem, FAW, on tarjolla myöhemmin tänä vuonna. Uudella 8x4 FAW-alustalla on 37 tonnin tekninen bruttokuorma ja 7,8 metrin kääntöympyrä - erityisesti sovitettu raskaille kuormilla ahtaissa paikoissa.