MAN - Vaihtoautot

SOL Continent Linen ja P&O Ferriesin yhteisreitistä menestys

Yhdeksän kuukautta sitten P&O Ferries ja SOL Continent Line yhdistivät palveluja ja loivat uuden kuljetusreitistön Ison-Britannian, Benelux-maiden ja Pohjoismaiden välille. Yhteistyö on SOL Continent Linen mukaan osoittautunut menestykseksi viime kuukausien aikana.

Yhtiön mukaan P&O Ferriesin uusi rahtilinja Göteborgiin on kasvattanut suosiotaan ensimmäisten 2000 kuljetuksen jälkeen. Yhteistyön ansiosta P&O Ferriesin Itämeren alueen asiakkaat voivat lähettää rahtia P&O Ferriesin keskukseen Zeebruggeen, josta SOL kuljettaa ne eteenpäin Pohjoismaihin.

Yhteistyössä yhdistyy kaksi P&O Ferriesin päivittäistä reittiä (Tilbury–Zeebrugge ja Teesport–Zeebrugge) sekä SOL Continent Linen yhteys Zeebruggen ja Göteborgin, Pohjoismaiden suurimman sataman, välillä.


Oulu-Hailuoto -joukkoliikenteen tarjouskilpailu käynnistyi

Oulun ja Hailuodon välisen joukkoliikenteen (linja 59) tarjouskilpailu on käynnistynyt. Tarjouskilpailussa kilpailutetaan liikenne seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Nykyiseen verrattuna liikenteeseen tulee sekä aikataulu- että reittimuutoksia.

Merkittävin muutos koskee linjan reittiä Oulunsalossa. Tähän asti linja on ajanut Oulusalon keskustan ja Karhuojantien kautta, mutta jatkossa linja ajaa Oulun ja Hailuodon välillä suoraan Hailuodontietä pitkin. Reittimuutoksen syynä on linjan tiukka ajoaika Riutunkarin ja Oulun välillä. Linjan aikataulut riippuvat Hailuodon lautan aikatauluista, joten reittimuutoksella pyritään lyhentämään ajoaikaa sekä vähentämään myöhästymisiä. Hailuodontielle rakennetaan uusia pysäkkejä linjan käyttöön kevään aikana.

Myös linjan päätepisteeseen Hailuodossa tulee muutoksia. Linjan päätepisteenä kesäisin on Marjaniemi, mutta talvisin linja päättyy Sauvolaan. Vähäisten matkustajamäärien vuoksi Marjaniemessä käydään talvisin vain erillisestä kutsusta. Lisäksi kesäajalta lakkaa sunnuntain aikaisempi vuoropari, koska joukkoliikennemäärärahojen vähentymisen vuoksi kaikkien vuorojen hankkiminen ei ole enää mahdollista.

Tarjouskilpailussa hankittava liikenne käynnistyy kesäkuun alussa.


Ruotsin Hector teki Tanskan ennätyksen

Ruotsin rautateillä toimiva yksityinen rahtiyhtiö Hector Rail jaksaa yllättää. Kovien vastusten kautta asemansa kuljetusyrittäjänä Ruotsin rautateillä vakiinnuttanut Hector Rail sai viime vuonna oikeudet kuljettaa junillaan rahtia myös Tanskan läpi Saksan rajalle asti. Suurasiakkaansa DHL:n turvin se vie vuorokaudessa jo useita junakuormallisia rahtia Ruotsista Saksaan.

Hyvästä yhteistyöstä Tanskan viranomaisten kanssa kielii Hector Railin saavuttama junien uusi nopeusennätys Tanskassa 21-22.3. välisenä yönä: 235,8 km/t ! Ennätys saavutettiin raiteita hallitsevan Bane Danmark:n järjestämänä ja valvonnassa. Ennätys saavutettiin Ison Bältin ylittävällä sillalla suoritettujen testien yhteydessä. Veturina oli "Taurus", jolle valmistaja ilmoittaa huippunopeudeksi 230 km/t. Teholtaan 6400 (7000) kW:n neliakselinen veturi painaa 85 tonnia. Hector Raililla on käytössään kuusi Tauris-veturia.



Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan Q4/2015

Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 69 miljoonaa tonnia, mikä oli yhtä paljon kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 5 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 3 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen.

Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 5,7 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 12 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 90 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 10 prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.

Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 4/2015, Tilastokeskus


"Liikaa ulkomaalaisia ojissa!" Entä: Kauanko Suomi kehtaa?

Näin sanoo Falck:n väreissä toimiva Malå Bil & Maskin Ab:n hinaus- ja nosturinkuljettaja "Jocke" Kunosson menneen talven töistä. Yrityksen lippulaivan, neliakselisen Scania R560 ja BSM Wreckerin pelastuspaketilla "niitä on tullut jo liiankin kanssa", Jocke sanoo.

Suomeen käännettynä asiassa on paljonkin ihmeteltävää. Ruotsissa vaaditaan raskailta ajoneuvoilta 5 mm urasyvyyttä läpeensä ja lisäksi talvirenkaita kaikilla vetävillä pyörillä. Sen johdosta honommilla renkailla Keski-ja Etelä-Euroopasta pyrkivät linja- ja kuorma-autot ja ajoneuvoyhdistelmät tulevat Suomeen ja pohjoiseen Suomen viranomaisten hyväksymillä, henkilöautojen kesärenkaitakin huonommilla renkailla. Tiedetään kaikkialla, että Suomessa sattuu Ruotsia kymmenkertaisesti enemmän ojaanajoja, liikenneonnettomuuksia, kuolonkolareitakin ala-arvoisen tengasvarustuksen seurauksena. Niistä vain ei kerrota, ei näytetä kansalle tilastoja! Ollaan vain tekopyhästi hiljaa ja puhutaan kauniita liikenneturvallisuudesta!

Katseet kääntyvät taas, ties monennenko kerran, Eduskuntaan, maan hallitukseen, liikenneministeriöön ja sen alaisiin, Trafiin ja Liikennevirastoon, ja Liikenneturvaan: kauanko kehtaatte jatkaa hengenvaarallista rengasrulettia Suomen liikenteessä ja tieverkossa!!!

 

 


Veteraanikuorma-autoseura ry:n kevätajot 2.-3.4.2016

Vanhat kuorma-autot kiinnostavat kaikenikäistä yleisöä.  Kevätpäiväntasauksen näyttelyt ovat yleisölle maksuttomia.

Veteraanikuorma-autoseuran Kevätpäiväntasaus-ajo suuntautuu tulevana viikonvaihteena Itä-Uudellemaalle, Kymenlaaksoon ja hiukan Päijät-Hämeeseen. Kuorma-autot kulkevat reittiä Liljendal - Loviisa - Elimäki - Kausala - Vierumäki. Ajossa on mukana 90 entisöityä kuorma-autoa, joista vanhimmat ovat 1930-luvulta. Tuoreimmat museorekisterissä olevat kuormurit ovat 80-luvun mallia, ja silloin teillämme jyristelivät jo kaikki nykyiset automerkit - monesti tosin vielä pitkänokkaisina malleina.

Lue lisää...


Bauma: Volvolta suurin jättidumpperi koskaan, ja 15 muuta

Bauman konemessuilla 11-17.4. nähdään muun muassa kaikkien aikojen suurin Volvo-työkone: 60 tonnin runko-ohjattu dumpperi. Uudesta A60H:sta veikataan messujen kirkkainta tähteä. Sen lisäksi Volvo Construction Equipment esittelee  joukon uusia kaivureita, pyöräkuormaajia, asvaltinlevittäjiä, dumppereita; yhteensä 16 uutuutta.


"Hankook AV02 on tehty talviajoon, ei sorateille"

Hankook AV02 talvirengas on kovan edessä Ruotsissa. Puukuljetuksia suorittava Sundbergs Åkeri havaitsi huollossa halkeamia renkaissa ja kutsui paikalle Hankookin asiantuntijan. Hankookin teknikko valokuvasi vaurion ja lähetti sen edelleen toiselle asiantuntijalle. Pari viikkoa myöhemmin kuljetusyritys sai Hankookilta vihreää valoa: rengas kunnossa, ei mitään vaaraa. 

Paripäivää myöhemmin yksi renkaista räjähti. Onneksi yhdistelmä oli tyhjänä ja pysyi tiellä. Vahinkoja syntyi silti 66 000 Ruotsin kruunun edestä. Kuljetusyritys perii korjauslaskua Hankookilta, joka kieltäytyy ja syyttää kuljetusyritystä poikkeuksellisen rajusta ajosta. Samalla Hankook myöntää, ettei AV02 ole tehty sorateille vaan "talviajoon".

Mielenkiintoinen käsittely jatkuu.

 


Waeco:lta narkoosivaroitin

Narkoosi- eli tainnutuskaasuvaroitin on halpa henkivakuutus sille, joka joutuu yöpymään yksinäisillä tehdasalueilla ja turvattomilla taukopaikoilla. Waecon Magisafe150 toimii 12 ja 24 voltilla ja antaa kolmen metrin päästä 85 dB:n äänivaroituksen kaikista tainnutuskaasuista. 80x156x51 mm mahtuu pieneen tilaan.


HVO haastaa dieselin Ruotsissa

Ruotsissa kuljetusyrittäjät siirtyvät kiihtyvässä tahdissa dieselistä ajamaan HVO:lla. Volvo hyväksyy HVO:n, Mercedes-Benz hyväksyy HVO:n, otskiot julistavat Ruotsin ammattilehdissä.

HVO, Hydrotreated Vegetable Oil, tarkoittaa Nesteen NEXBTL: ää, ja UPM:n Vernoa.

Nesteen 2,4 miljoonan tonnin vuosituotannosta vain 400 000 tonnia on palmuöljystä vapaata. Neste aikoo kuitenkin asteittain siirtyä Rotterdamin tuotantolaitoksessa Pfad:ia (Palmoil Fatty Acid) eli palmuöljytuotannon jäännöstä, jota EU:n  sääntöjen mukaan ei lueta palmuöljyksi.

HVO:nratkaiseva menestystekijä Ruotsissa on sikäläisen verottaja myöntämä verohelpotus, joka tekee HVO:n hinnaltaan kilpailukykyiseksi dieselöljyn kanssa. Norjan ja Tanskan vaatimukset 5,5 % ylittävästä sekoitussuhteesta ehtona verohelpotukselle eivät toistaiseksi edistä HVO:n kilpailukykyä.

Lisää asiasta ja Nesteen mahdollisuuksista Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 numerossa.


Daimler: Yhdistettävyys takaa menestyksen

Kuljetustoiminta on tietoa tulvillaan; pilvessä, netissä! Ongelmana on, ettei tarpeellinen tieto löydä oikea-aikaisesti tarvitsijaansa. Tietojen yhdistettävyys sitä tarvitseviin kohteisiin on tämän päivän suuri haaste.

3/4 kaikista tavarakuljetuksista Euroopassa kulkee kuorma- tai pakettiautoilla. Kuorma-auto on hyvinvointimme selkäranka. Ilman sitä elintarvikkeet, hyödykkeet, tarvikkeet eivät saavuttaisi kuluttajia eikä työpaikkoja. Ja maailmantalouden kasvun myötä kuljetukset lisääntyvät, verkkokaupan myötä jyrkästikin. Vuoteen 2050 mennessä ne kolminkertaistuvat.

Samalla vain 1/3 kuorma-autoista on tien päällä kuormattuina. 2/3 ajastaan kuorma-autot seisovat, odottavat tehottomina tehtanporteilla, rajamuodollisuuksissa, odotuspaikoilla, taukopaikoilla, maaliikennekskuksissa, liikenneruuhkissa, huolloissa, korjaamoissa... Ajantasaisen tiedon puutteen vuoksi. Seisonta-aja vähentäjä, poistajakin, löytyy olemassa olevan tiedon yhdistettävyydessä tarpeeseen.

Yhdistettävyys, englanniksi Connectivity, on asia, johon jokaisen kumipyöräkuljetuksista leipänsä ansaitsevan kannattaa syventyä. Missä nyt ollaan ja millä tavalla asiassa edetään, siitä raportti Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 numerossa, joka ilmestyy huhtikuussa.


Daimler: Autonominen saattueajo tulossa

Daimler esitteli 1-2.3. Saksan Düsseldorfissa kolmen Mercedes-rekan autonomista saattueajoa. Kaikki kolme etenivät moottoritiellä ilman kuljettajan apua. Rekkojen väli oli vain 15 metriä. Koko letkan pituus oli 80 metriä, kun se normaalioloissa olisi 150 m.

Kun ensimmäisenä ajavan eteen heitettiin este, joka sai sen tekemään paniikkijarrutuksen, sen perässä kulkevat tekivät saman hätäjarrutuksen vain 0,1 sekunnin reaktioajalla. Siihen ei ihminen pysty. Rekkojen keskinäinen väli supistui arviolta vain parin metrin verran. 

Mitä sitten tapahtui, kun 15 m välein kulkevien rekkojen väliin tunkeutui henkilöauto? Ja millä tavalla viimeisenäkin kulkeva näki eteenpäin edellään ajavien "läpi" jopa puoli kilometriä moottoritietä ja edellä ajavaa liikennettä... ja paljonko imussa ajaneet säästivät polttoainetta... selviää autonomisesti kulkevaa rekkasaattuetta käsittelevästä raportista Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 lehdessä, joka ilmestyy huhtikuussa.

 


Kansainvälinen tieliikennesopimus automaation asialle

Liikenne ja viestintäministeriön mukaan kansainvälistä tieliikennesopimusta on muutettu siten, että se sallii ajoneuvojen automaattiset kuljettajaa avustavat järjestelmät. Tavoitteena on edistää ajoneuvojen automatisaatiota ja teknistä kehitystä.

Sopimusmuutos ei vaikuta kuljettajavastuun perusteisiin. Teknisistä järjestelmistä riippumatta ajoneuvon on edelleen oltava koko ajan ihmiskuljettajan hallinnassa. Muutoksilla ei ole vaikutuksia suomalaiseen tieliikennelainsäädäntöön.

Muutoksen jälkeen ajoneuvoissa sallitaan teknisten vaatimusten mukaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, joiden toimintaan kuljettaja ei voi vaikuttaa. Sopimus sallii myös sellaiset järjestelmät, jotka ovat kytkettävissä pois päältä, kuten kaistavahti tai adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Hallitus päätti kansainvälisen tieliikennesopimuksen muutosten voimaasaattamisesta Suomen osalta 17. maaliskuuta 2016. Sopimus tulee kansainvälisesti voimaan 23. maaliskuuta 2016.


Ruuhkamaksut eivät ole helpottaneet Tukholman ruuhkia

TomTom on julkaissut uuden TomTom Traffic Index 2016 -ruuhkaraportin. Viidettä kertaa julkaistava raportti kattaa 295 kaupunkia 38 maasta ja sen mukaan kansainvälinen ruuhkatilanne on pahentunut.

Maailmanlaajuisesti liikenne on kahdeksan vuoden aikana ruuhkautunut 13 prosenttia. Kaupunkien ja maanosien välillä on kuitenkin suuria eroja. Pohjois-Amerikassa liikenne on 17 prosenttia tukkoisempaa, kun taas Euroopassa ruuhkat ovat pahentuneet vain kaksi prosenttia ajanjakson aikana.

Maailman pahimmat ruuhkat löytyvät Mexico Citystä, Bangkokista ja Istanbulista. Näissä kaikissa ruuhkat pidentävät ajoaikoja jopa yli 50 prosenttia.

Tukholma on yhä, ruuhkamaksuista huolimatta, Pohjoismaiden selvästi ruuhkaisin kaupunki. Toisella sijalla on niin ikään ruuhkamaksuja käyttävä Oslo.

Lue lisää...


Vienti Venäjälle heikkeni vajaan kolmanneksen

Suomen tavaravienti Venäjälle laski viime vuonna 32% vuoteen 2014 verrattuna. Koko vuoden vienti oli arvoltaan lähes 3,2 miljardia euroa. Edellisen kerran vuotuinen Venäjän-viennin arvo oli alle neljä miljardia euroa vuonna 2003. Tuonti puolestaan vajosi viime vuonna 31% ja oli arvoltaan noin kuusi miljardia euroa.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!