MAN - Vaihtoautot

Saksa: Dieselien myynti lähti selvään kasvuun toukokuussa

Diesel-autojen myynti Saksassa on lähtenyt vahvaan uutewn kasvuun toukokuussa. Kasvua on peräti 16,3% verrattuna toukokuun myyntiin 2018.samalla dieselien osuus koko henkilöautomyynnistä kasvoi 31,3:sta 33,5%:iin.

Kaikkiaan henkilöautomyynti kasvoi 9,1% yhteensä 333 000 yksikköön. Toukokuussa 2019 oli tosin kaksi myyntipäivää enemmän kuin 2018. Se merkitsisi Ernst & Youngin mukaan 1,2%:n laskua myynnissä 2019.

Saksalaisista merkeistä suurin kasvu oli BMW:n +41, 9%, toisena Smart 36,3%, sitten Ford 18,0% ja Opel 15,2%, Mercedes 9,5%. Audi, VW ja Mini tekivät miinusta. 

Toukokuun myynnin kasvu näyttäisi selvästi siltä, että dieselien totuudenvastainen mustamaalaus sähköautojen kustannuksella on murtumassa.

(Vogel)


Ford: Autonomiseen autoon autonominen jakelijarobotti Digi

Ford on Agility Robotics yhtiön kanssa kehittelemässä ihmistä muistuttavaa robottia, jonka tehtävänä on kantaa autonomisen auton kuljettamat paketit autosta vastaanottajan ovelle. Robotin nimi on Digi.

- Yhdessä haluamme ratkaista viimeisten metrien ongelman eli autonomisesta autosta tavara perille saakka. Tähän asti se on osoittautunut yllättävän vaikeaksi, Fordin tutkimuksen ja edistyksellisen tekniikan johtaja Ken Washington sanoo.

Lue lisää...


Erikoiserä Kögel Black Edition 2019

Kögel Trailer valmistaa sadan kappaleen erän mustia puoliperävaunuja myytäväksi valmistajan kotimarkkinoilla Saksassa. Black Edition 2019-sarja erottuu täysmustalla värityksellään ja yksilöllisellä numerollaan useissa perävaunun kohdissa, kuten kuormatilan pressuissa tai seinissä ja alleajosuojien katteissa. Säädösten vaatimat heijastavat nauhat ovat säilyttäneet määrätyt värinsä ja alumiiniset levypyörät kirkkautensa.

Black Edition -varustelun saa Novum-sukupolven Cargo-, Mega- ja Lightplus-perävaunuun halutulla numerolla alueella 1-100. Ensimmäiseksi asiakkaaksi ennätti Frigo Fahrzeug Service GmbH viiden perävaunun hankinnallaan.



Örumin toimitusjohtajaksi Visa Kuittinen

Örum Oy Ab:n toimitusjohtaja Esa Rautalinko on irtisanoutunut yhtiön palveluksesta. Rautalinko siirtyy puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan konserni Patrian toimitusjohtajaksi. Örumin hallitus on käynnistänyt uuden toimitusjohtajan hakuprosessin.

Talousjohtaja Visa Kuittinen on nimitetty Örumin väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi 4.6.2019 alkaen. Esa Rautalinko jatkaa yrityksen palveluksessa 30.6.2019 saakka raportoiden hallituksen puheenjohtajalle.

Visa Kuittinen ja Örum

Ennen nousuaan yhtiön väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi KTM Visa Kuittinen toimi Örumin talousjohtajana. Tätä ennen hän työskenteli Greenstep Oy:n Senior Managerina ja sitä ennen mm. Oy Teboil Ab:n Chief Taxation and Controlling Officerina ja Tax Administration Group Headina.

Örum Oy Ab tuottaa moottoriajoneuvojen varaosien ja lisävarusteiden kokonaispalveluita. Örum on palvellut jo yli 90 vuoden ajan auton varaosien vapaita jälkimarkkinoita. Hyötyajoneuvopuolella tärkeä asiakasryhmä ovat kotimainen perävaunu- ja muu ajoneuvoteollisuus.

Örum-konsernin liikevaihtomme vuonna 2018 oli 63 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa oli 231 henkeä. Örum on osa suomalaista Mercantile-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli 85 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä oli 343 henkilöä. Suomalainen perheyritys Mercantile on palvellut yrittäjiä ja yrityksiä vuodesta 1901 lähtien.


Uusi tapa rekrytoida lahjakkaita nuoria InnoTrans 2020 -messuilla

Nuorille lahjakkuuksille on aina kysyntää kuljetusalalla, olivat he sitten tietojenkäsittelijöitä, insinöörejä tai taloustieteilijöitä. Berliinissä järejestettävien InnoTrans-messujen urakonsepti auttaa nuoria aikuisia tutustumaan mahdollisiin uusiin työnantajiin. Uutta tänä vuonna: InnoTrans Campus – täydellinen paikka alan nuorille ammattilaisille.

InnoTrans Campus on alue, jonka tarkoitus on auttaa nuorten lahjakkuuksien houkuttelua. Uuden työvoiman rekrytointi tulee jatkossakin olemaan keskeisessä roolissa kuljetusalalla, ja siksi urakonseptia on parannettu tulevia InnoTrans-messuja varten.

Lue lisää...


Ratatöitä paiskitaan ympäri vuoden

Valtion rataverkolla tehdään ratatöitä vuotta 2018 vähemmän. Silti työlista on melkoisen pitkä ja töitä riittää marraskuulle 2019 saakka.

- Teemme ratatöitä, jotta saamme parannettua rautatieliikenteen laatua muun muassa parantamalla täsmällisyyttä sekä turvallisuutta, kertoo rautatieliikenteen ohjauksen ja hallinnan asiantuntija Juha Kröger Väylästä.

Ratatöiden ajankohdat on suunniteltu siten, että niistä aiheutuisi liikenteelle mahdollisimman vähän haittaa. Aina tähän ei päästä. Näissä tapauksissa töitä pyritään sijoittamaan ajankohtiin, jolloin liikennettä on vähänlaisesti. Tästä syystä ratatöitä tehdään perinteisesti erityisen paljon juhannuspyhinä.

Lue lisää...


Rangaistusmaksut kunniaan - kun liikennepoliisi tekee, mitä pitäisi

https://www.tidningenproffs.se/wp-content/uploads/Bulgar_1905271-490x289.jpg

Viikon mittaisen mopojen ja A-traktoreiden tehovalvonnan jälkeen Västeråsin ammattiliikenteen ryhmä saattoi vihdoin palata todelliseen toimintaansa. Se, että heillä on töitä "tiellä", tulee heti hyvin selväksi.

Jo kahden tunnin kuluttua verkkoon tarttuu kaksi autoa. Ruotsin kuljetusyritys, joka käyttää makedonialaista kuljettajaa ilman lupaa, ja bulgarialainen liikenteenharjoittaja, niin ikään ilman lupia.

Ruotsin liikenteenharjoittajan makedonialainen kuljettaja saa 3 000 Ruotsin kruunun suuruisen sakon ajokortin puuttumisesta ja ei saa jatkaa matkaa.

Bulgarialaisen liikenteenharjoittaja tapauksessa autoa kuljetti makedonialainen kuljettaja, jolla ei ollut kuljettajan lupaa ja ​​rahtiliput ainoastaan kyseiselle lastille toteaa, että hän on ajanut Ruotsissa 24. huhtikuuta alkaen, kun hän otti auton Göteborgista. Hän saa 40 000 Ruotsin kruunun suuruisen seuraamusmaksun luvattomasta kabotaasista.


Ruotsi: Alle 3,5-tonniset yhä useammin ylipainoissa

Östersundin ja Sundsvallin liikennepoliisit pitivät tienvarsitarkastusta ammattiliikenteelle 24.5. E4-tiellä Armsjön kohdalla kun tarkastuspistettä lähestyvä alle 3,5 tonnin lava-auto teki täysjattutuksen 200 m ennen tarkastuspistettä, teki u-käännöksen ja lähti karkuun. Poliisipartio tavoitti sen, ja tarkastuksessa todettiin auton kantavan 144% ylipainoa. Kuljettajan ajokortti hyllytettiin paikalla, sakkoa annetiin 4000 kruunua, ja auto jäi paikalle odottamaan kuorman siirtoa säännöt täyttävään aitoon.

Lue lisää...


Biopohjaisilla dieselpolttoaineilla suurimmat päästövähennykset

Biopohjaiset dieselpolttoaineet, kuten Neste MY uusiutuva diesel™, mahdollistavat Kalifornian osavaltion suurimmat tieliikenteen hiilidioksidipäästövähennykset. Tämä selviää tiedoista, jotka on kerätty California Air Resources Boardin (CARB) Low Carbon Fuel Standard -ohjelmassa.

Vuonna 2018 biopohjaisten dieselpolttoaineiden käytöllä vähennettiin Kaliforniassa yhteensä 4,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Näillä saavutettiin suurempi päästövähennys kuin etanolilla ensimmäistä kertaa sitten Low Carbon Fuel Standard -ohjelman alkamisen vuonna 2011. Tänä aikana uusiutuva diesel ja biodiesel ovat vähentäneet CO2-päästöjä yli 18 miljoonalla tonnilla.

Lue lisää...


Autokehitystä virtuaalilasit päässä

Volvo ja huipputeknisiä lisätyn todellisuuden AR-laseja valmistava suomalainen Varjo ovat luoneet maailman ensimmäisen yhdistetyn todellisuuden sovelluksen, jolla voi arvioida autojen prototyyppejä, muotoilua ja aktiivisia turvallisuustekniikoita.

Yhteistyötä vahvistaa entisestään Volvo Cars Tech Fundin päätös investoida Varjoon. Tech Fund on autonvalmistajan sijoitusrahasto, joka investoi suuren potentiaalin teknologisiin startup-yrityksiin.

Lue lisää...


Ruotsi: Region Syd johtaa kuljetusrikollisuuden ennätyspaljastuksia

Vuonna 2018 poliisi ilmoitti paljastaneensa 213 laitonta kabotaasia. 2019 alkuvuosi on jatkunut samaa tahtia ja enteilee uutta ennätystä vuoden loppuun mennessä. Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana on raportoitu 71 kabotaasirikkomuksesta.

Region Syd:n liikennepoliisi (Malmö, Skåne, Blekinge, Kalmar) on ilmoittanut 41 rikkomusta, Region Mitt 11 tapausta, Region Öst 8 tapausta, Region Väst 5 ja Stockholm 5 tapausta.

Lue lisää...


Salainen Volvo FM uudella ohjaamolla

Trailer -lehti näytti taannoin tänä keväänä kuvia hyvin naamioidusta kuorma-autosta, jonka lehden toimitus arveli edustavan uuden FM-Volvon esisarjaa.

Nyt on lehden lukija lähettänyt toisen kuvan yhtä hyvin naamioidusta esisarja-autosta. Kuva on otettu Schenkerin Lunda-Teminaalissa. Reksiterilaatta paljastaa, että kyseessä on Volvo FM 62 TR 11-litran 345 kW:n moottorilla ja pakko-ohjatulla takimmaisella akselilla.

(Trailer.se)


Saksa: Vetyautot kiinnostavat eniten

Jos pelkkiä polttomoottoriautoja ei olisi tarjolla, minkä hankkisitte mieluimmin, sähkö- vai vetyauton, hybridin vai plug-in hybridin? Tätä kysyi autonostajilta Saksan DAT-järjestö.

1024 kysytyistä 21% valitsisi vetyauton. Vain 17% valitsisi täyssähköauton. Hynridin hankkisi 37%, plug-in hybridin ottaisi 24%.

Jos vaihtoehtoiset polttoaineet lisättäisiin valintaan, 17% yksityisautoilijoistakin valitsisi dieselin. Perinteisistä dieselautoilijoista 42% valitsisi edelleen dieselauton. Kaasuauto puuttui vaihtoehdoista DAT:n kyselyssä.

(Vogel) 


Andreas Nordsjø Scania Driver competition Euroopan voittoon

Andreas Nordsjø wins Scania Driver Competitions Europe

Andreas Nordsjø Norjasta voitti jännittävän Scania-kilpailun Euroopan finaalin. Kilpailu päätettiin Ruotsissa Södertäljessä. Nordsjø voitti 29 muuta ammattimaista kuljettajaa eri puolilta Eurooppaa.

-Olen niin iloinen, sanoi Nordsjø, joka ajaa työkseen puuta Biri Transport AS:lle.

Kun oli lopullisen Extreme Knock King harjoituksen aika, ainoastaan kolme kuljettajaa oli mukana taistelemassa ensimmäisestä palkinnosta - upouudesta Scania-kuorma-autosta, jonka arvo on noin 100 000 euroa. He olivat Norjan Nordsjø, Piotr Dolengiewicz Puolasta ja Fredrik Arwidmark Ruotsista. Finaali kesti kaksi päivää, ja siihen sisältyi polttoainetaloudellista ajoa, lastin varmistamista, tarkistukset ennen ajoa sekä erilaisia hallinta ja ohjaustestejä.

Lue lisää...


Merenkurkku astuu avaruusaikaan

Vaasan yliopisto, Yrkeshögskolan Novia, Uumajan yliopisto ja Luulajan teknillinen yliopisto sekä kuusi muuta korkeakoulua ja instituuttia Suomesta ja Ruotsista aikovat toteuttaa yhdessä Kvarken Space Centerin eli Merenkurkun avaruuskeskuksen. Keskuksen innovaatioita kehittävän toiminnan lisäksi luvassa on oma avaruuteen laukaistava piensatelliitti ja satelliittidatan vastaanottoantenni. Vaasan yliopiston vetämään liki kolmivuotiseen tutkimus- ja kehityshankkeeseen on saatu 1,86 miljoonan rahoitus EU:n Interreg Botnia-Atlantica-ohjelmasta.

Suunnitelmien mukaan Kvarken Space Centeristä on tulossa pitkäaikainen uuden avaruustalouden innovaatiokeskus, joka auttaa Merenkurkun yrityksiä lahden molemmin puolin kehittämään liiketoimintamahdollisuuksia ja käyttämään saatavilla olevaa avaruusdataa. Tavoitteena on, että Merenkurkkuun syntyy vahva avaruutta hyödyntävä ekosysteemi.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!