MAN - Vaihtoautot

eSprinterin tuotanto aloitettu Düsseldorfissa

Mercedes-Benzin Düsseldorfin tehtaalla on tänään 12.12. juhlittu täyssähköisen eSprinterin tuotannon aloittamista. Düsseldorfin tuotantolaitos on valmistanut tähän päivään mennessä kaikkiaan 4,8 miljoonaa ajoneuvoa ja uutta Sprinteriä on valmistettu siellä vuodesta 2018 alkaen, yli 200 000 kappaletta.

Täyssähköisen Sprinter-version tuotannon aloittaminen tarkoittaa tehtaalla uuden askeleen ottamista, ja Mercedes-Benz onkin panostanut runsaasti tuotantolinjan toimintaan. Düsseldorfin tuotantolaitoksella on koulutettu yli 2 400 työntekijää käsittelemään ja kokoamaan korkeajänniteistä teknologiaa.


Fordin Äly hoi! -videokilpailu ratkennut


Fordin tavoitteena oli Äly hoi! -videokisassa tuoda esiin, millaisia riskejä älypuhelimen vastuuton käyttö liikenteessä aiheuttaa. Lisäksi kisan avulla haluttiin tukea nuoria elokuvantekijöitä. Pääpalkinnon, 2500 euron arvoisen lahjakortin Verkkokauppa.com-liikkeeseen, voitti Alexandra Mäenpään, Ilmari Mäen ja Unna Takalon tiimi Seinäjoen ammattikorkeakoulusta. Heidän kilpailutyönsä “Can you afford to pay attention” sai tuomariston yksimielisen kannatuksen sekä toiseksi eniten yleisöääniä.

Eniten yleisöääniä keräsi Metropoliassa opiskelevien Aapo Rainion, Alli Eräkorven, Jasper Pajusen ja Sampo Saikkosen työ “Nosta katseesi”. Kolmannelle finaalisijalle nousi työ nimeltä “Head’s up”, jonka tekivät Henri Leppänen, Miska Lahtinen ja Juha Saarinen Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.

Lue lisää...


Saksa: Jalkamerkkiä ei hyväksytä kääntymismerkiksi

Saksassa sähköpotkulautojen meno liikenneväylillä nähdään yhtä ongelmallisena kuin Suomessa. Sääntöjä tiukasti noudattava Saksa on nyt ihmeissään tavasta, jolla vaaditaan sähköpotkulautailijaa ilmoittamaan aikomuksestaan vaihtaa kulkusuuntaa kääntymällä.

Saksan Vihreä puolue on osoittanut käden irroittamisen ohjaustangosta käsimerkin antamiseksi vaarantavan kuljettajan ja kulkuneuvon tasapainoa. Vihreä puolue onkin tiedustellut Saksan liikenneministeriöltä mahdollisuutta korvata käsimerkki jalan heilauttelulla, jalkamerkillä.

Lue lisää...



Ruotsi: Vetyveto tulee voimalla raiteille

Alstomin polttokenno-vedyllä toimiva matkustajajuna, joka ensimmäisenä lajissaan alkoi kuljettaa matkustajia aikataulunmukaisessa liikenteessä Saksassa viime syksynä, on ollut suuri menestys. Sen jälkeen Coradia I-Lint on saanut paljon julkisuutta avatessaan ympäristöystävällistä raideliikennettä osuuksilla, joita ei sähköistetty.

Ruotsissa 85 % junaliikenteestä on sähköistetty. Silti Ruotsissa on kysyntää myös Alstomin vetyjunalle, Ruotsin Alstomin toimitusjohtaja Björn Asplund toteaa.

Lue lisää...


Ruotsi: Ammattiliikenne tarkennettuun valvontaan, kuljetusyritykset iloitsevat!

Ruotsin kuljetusyritykset tervehtivät ilolla hallituksen selvitystä 11.12.2019 ammattiliikenteen tehokkaamman valvonnan tarpeesta tieverkossa. Catarina Barketorp on nimitetty ammattiliikenteen valvonnan selvittäjäksi. Ammattiliikenne odottaa sen myötä saavansa nähdä sääntöjen parempaa noudattamista ja oikeudenmukaista kilpailua Ruotsin teillä.

Lue lisää...


Täysin autonomiseen liikenteeseen vielä matkaa

Autonomisessa ajamisessa on eri tasoja alkaen tekniikasta, joka auttaa kuljettajia auton ohjauksessa ja nopeuden hallinnassa. Ylimmällä tasolla eli täysin autonomisessa liikenteessä automatiikka korvaa kokonaan ihmisen kuljettajana. Täysin autonominen auto on varustettu tekniikalla, jonka avulla se voi ymmärtää ja tulkita ympäristöään ja hallita autoa ja reagoida liikennetilanteisiin itsenäisesti ilman kuljettajaa.

-Liikenteen sähköistyminen ja autonomisten autojen kehitystyö ovat tämän vuosikymmenen aikana yli kaksinkertaistaneet eurooppalaisen autoteollisuuden vuosittaiset tutkimus- ja kehitysinvestoinnit noin 60 miljardiin euroon, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

-Tästä huolimatta matka täysin autonomiseen liikenteeseen on vielä pitkä, sillä mitä syvemmälle kohti täydellistä autonomiaa kehitystyössä sukellamme, sitä enemmän uusia, ratkaisua vaativia haasteita insinöörit ja lainsäätäjät havaitsevat. Mielikuvan maalaaminen sellaisesta, jo lähivuosina markkinoille tulevasta edullisesta perheautosta, jossa kuljettaja voi siirtyä matkustajaksi, kertoo asiantuntemattomuudesta, Kallio muistuttaa.

Lisäksi Suomen kannalta haasteena on infrastruktuurin laajuus. Autonominen liikenne asettaa paljon vaatimuksia infran ominaisuuksille, muun muassa liikenteen ohjaukselle, liikennemerkeille ja tiemerkinnöille sekä kunnossapidolle.

Lue lisää...


Kehä I:n moottoriajoneuvoliikenne kiertoreitille

Kehä I:n kiertotien rakentaminen Laajalahdessa on edennyt vaiheeseen, jossa hankkeen aikaiset moottoriajoneuvoliikenteen kiertotiejärjestelyt otetaan käyttöön joulukuun aikana kahdessa osassa. Ensimmäiseksi kiertotie otetaan käyttöön torstai-iltana 12.12. ajosuunnassa länteen. Ajosuunnassa itään kiertotie otetaan puolestaan säävarauksella käyttöön viikkoa myöhemmin torstai-iltana 19.12.

Molempiin suuntiin kulkevat Kehä I:n välittömässä läheisyydessä sijaitsevat kiertotiet ovat kaksikaistaisia. Työmaan aikana entisestään lisääntyvien ruuhkien välttämiseksi mahdolliset vaihtoehtoiset reitit ovat suositeltavia. 

Lue lisää...


Talven ensimmäinen jäänmurtaja Perämerelle

Jäänmurtaja Otso lähtee matkaan Helsingistä 13.12.2019. Avustuskausi alkaa tänä vuonna viime vuotta aiemmin. Vuosi sitten ensimmäinen jäänmurtaja lähti liikkeelle joulupäivänä. Aikaisemman lähdön syynä on jäätilanteen kehitys pohjoisella Perämerellä, koska merivesi alueella on keskimääräisiä arvoja kylmempää.

Ensimmäiset avustusrajoitukset pohjoisen satamissa tulevat voimaan 15.12, jolloin myös Otso saapuu alueelle. Vaikka merivesi pohjoisessa on tavanomaista kylmempää, niin esimerkiksi Suomenlahdella tilanne on päinvastainen eikä toistaiseksi ole tarvetta avustusrajoituksille. Saimaalla liikennettä avustavat tällä hetkellä jäänmurtajat Meteor ja Iso-Pukki. Saimaan kanava on tarkoitus, jäätilanteesta riippuen, pitää avoinna tammikuun loppuun.

Lue lisää...


Hämeenlinnaan kuusi biokaasubussia

Hämeenlinnan kaupungin bussikilpailutuksen voittanut Vekka Group Oy (Hämeenlinnan bussiliikenne) tuo Hämeenlinnan joukkoliikenteeseen kuusi biokaasukäyttöistä linja-autoa. Uudet linja-autot aloittavat liikennöinnin kesän 2020 aikana. Linja-autot toimittaa Scania Suomi.

- Olemme erittäin iloisia, että Vekka Group ja Hämeenlinnan kaupunki haluavat lähteä konkreettisesti vähentämään liikenteen päästöjä. Nyt hankituissa kaasubusseissa on hiljaiset ja nykyaikaiset Euro 6 -päästöluokan moottorit. Uusien kaasubussien toimintasäde on lähes dieselbusseja vastaava. Investoinnilla on myös suuri merkitys kokonaisvaltaisesti kansantalouteemme kotimaisen koriteollisuutemme kautta. Scania Suburban LE on ollut markkinajohtaja omassa segmentissään heti julkaisuvuotensa jälkeen. Suuren kysyntänsä vuoksi kyseistä tuotetta kokoonpannaan nykyisin Scanian Lahden sekä Puolan Slupskin tehtailla. Merkittävä osa auton alihankinnoista tehdään suomalaisilta yrityksiltä, kommentoi Scania Suomen myyntipäällikkö Ilkka Korpela.


Länsi-Suomen soratiet pehmentyneitä

ELY-keskuksen mukaan syksyn runsaat sateet ovat pehmentäneet soratiet joka puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Tienkäyttäjille se tuntuu pinnan epätasaisuutena ja liejuuntumisena. Sorateiden rakenteellinen kunto on monen tekijän summa ja vaikuttaa osaltaan pintakelirikon muodostumiseen. Sorateillä, jotka ovat savisella maalla peltoaukean laidalla, kuivatus on muutoinkin haasteellista ja nämä tiet kärsivät runsaista sateista yleensä eniten.

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen aluevastaavat ja teiden hoitourakoitsijat ovat tietoisia sorateiden huonosta kunnosta. Urakoitsijat levittävät ensiapuna mursketta huonokuntoisimmille tieosuuksille. Alueurakoissa on kuitenkin hyvin rajallinen määrä mursketta käytettäväksi eikä yhä yleistyviä syksyn pintakelirikkoja pystytä riittävässä määrin hoitamaan murskeella.

Lue lisää...


Iiris Pohjanpalo, Chief Financial Officer, talousjohtaja, Nurminen Logistics

KTM Iiris Pohjanpalo on nimitetty 1.1.2020 lukien Nurminen Logistics Oyj:n talousjohtajaksi (CFO).

Pohjanpalon vastuualueelle tulevat kuulumaan yhtiön talousasioiden kokonaisvaltainen hoitaminen pitäen sisällään talous- omaisuus- ja rahoitusasiat. Hän raportoi tehtävässään toimitusjohtaja Tero Vaurasteelle ja kuuluu yhtiön johtoryhmään. Hän on aikaisemmin toiminut yhtiön Group Business Controllerina ja tätä ennen Group Controllerina
Firassa. 

Lue lisää...


Koneyrittäjät: Teiden syyskunnostusten laiminlyönti vaikeuttaa talvikunnossapitoa

Viime talvena nostettiin teiden talvihoitoluokkia ja talvihoitoon panostettiin varsinkin pääteillä. Valitettavasti alempi tieverkko unohdettiin. Sorateiden talvikuntoon voisi vaikuttaa oikea-aikaisilla syyskunnostuksilla.

Tienkäyttäjät kohtaisivat sorateillä huomattavasti vähemmän talven ja kelirikkokauden ongelmia, jos teille olisi tehty oikea-aikainen syyskunnostus, muistuttaa Koneyrittäjien maarakennusvaliokunnan puheenjohtaja Seppo Saarelainen.

Lue lisää...


Helsinki rikkoo Eduskunnan ehtoja Malmin lentokenttäasiassa

Helsingin virkamiesjohto aikoo estää lentotoiminnan Malmin lentokentällä vuodenvaihteessa eduskunnan Lex Malmi -lausuman vastaisesti. Kentälle jää lukuisia lentokoneita ja ilmailun infrastruktuuria joka tapauksessa, mikä saattaa aiheuttaa merkittäviä taloudellisia menetyksiä yrityksille, yhteisöille ja yksityisille, jos lentotoiminta estyy.

Helsingin kaupunginvaltuutetuille on lähetetty tiedoksi heidän vastuunsa ja toimiensa suhde valtion, maakuntien ja kaupungin sitoumuksiin ja sopimuksiin. Helsingin kaupunginvaltuusto kokoontuu vuoden 2019 viimeisen kerran keskiviikkona 11.12.2019.

Lue lisää...


Volvolta raskaat sähkökäyttöiset konseptiautot maansiirto- ja aluekuljetuskäyttöön

Kuinka raskaan tavaraliikenteen ympäristö- ja ilmastovaikutuksia voidaan pienentää, kun kuljetuspalveluiden kysyntä jatkuvasti kasvaa? Kaupunkikuljetuksiin tarkoitettujen sähkökuorma-autojen myynnin hiljattain aloittanut Volvo Trucks uskoo, että sähköistymisestä voi tulla kilpailukykyinen vaihtoehto myös raskaammissa kuorma-autoissa. Volvo Trucks on kehittänyt kaksi maansiirto- ja aluejakelutehtäviin tarkoitettua eurooppalaista sähkökäyttöistä konseptiautoa tarkoituksenaan tutkia ja esitellä sähköistymisen mahdollisuuksia.

Lue lisää...


Tampereella kehitetään päästötöntä kaupunkilogistiikkaa

Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto kehittävät älykästä sähköistä kaupunkilogistiikkaa. SeCLog-hankkeen tavoitteena on luoda Pirkanmaalle ekosysteemi, joka yhdistää sähköisen hyötyliikenteen julkiset ja yksityiset toimijat, operaattorit ja sähköisen kuljetuskaluston.

− Haluamme tehostaa logistiikkaa ja vähentää päästöjä kaupunkialueella hyödyntämällä tietotekniikkaa ja sähköajoneuvoja. Etsimme ja kokeilemme innovatiivisia sähköisiä ratkaisuja, joista pirkanmaalaiset ICT-toimijat voivat kehittää tuotteita ja palveluita, kertoo Tampereen ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Jukka Pellinen.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!