MAN - Vaihtoautot

Ford vahvistaa sitoutumistaan Espanjaan

Ford investoi yli 750 miljoonaa euroa voidakseen valmistaa seuraavan sukupolven keskikokoisia Kuga-katumaastureita Valenciassa, Espanjassa.

Uuden investoinnin myötä Fordin kokonaisinvestoinnit Valencian tehtaaseen vuodesta 2011 lähtien lähentelevät kolmea miljardia euroa.

Valencian tehdas työllistää yli 8 000 henkilöä. Uusi investointi auttaa turvaamaan tehtaan työpaikat. Investointi rakentuu johtoryhmän, ammattiliittojen ja työntekijöiden yhteistyössä aikaansaman kustannustehokkuuden ja tuottavuuden parantumiseen.

Nykyään noin 25 % kaikista Euroopassa myydyistä henkilöautoista on SUV-malleja. Kugan tuotanto vastaa lähes puolta koko Valencian tehtaan tuotantokapasiteetista. Euroopassa Kugan myynti on kasvanut viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 22 %, ja niitä on myyty tänä vuonna yhteensä 126 900 kappaletta.

Ford on valmistanut Valenciassa vuodesta 1976 lähtien yli 12 miljoonaa ajoneuvoa ja 16 miljoonaa moottoria ja on näin yksi Espanjan suurimmista autoviejästä.

Kugan lisäksi Valenciassa valmistetaan Tourneo Connect- ja Transit Connect –mallit sekä kaikkia malliversiota Mondeosta, S-MAXista ja Galaxystä.


Teslan sähkökuorma-auto esiteltiin

Tesla on esitellyt Tesla Semi -sähkökuorma-autonsa Hawthornessa Kaliforniassa. Sähkökuorma-autolle luvataan jopa 800 kilometrin toimintamatkaa täydellä akulla. Ajoneuvoa liikuttaa taka-akseleilla olevat neljä itsenäistä sähkömoottoria.

Sähkökuorma-autojen käytännön toimivuus saattaa vielä epäilyttää suurta yleisöä. Teslan perustajalla Elon Muskilla on kuitenkin luottoa uuteen tuotteeseensa, sillä hän lupasi julkistustilaisuudessa sähkökuorma-auton voimalinjan kestävän 1 600 000 kilometrin käytön. Tesla Semin tuotanto aiotaan aloittaa vuonna 2019.


Ruotsi: Ruuhkamaksuista huijausperintää

Ruotsin Transportstyrelsen varoittaa ihmisiä Tukholman alueella huijareista, jotka ovat perimässä maksuja maksamattomista ruuhkamaksuista. Huijauslaskujen lähettäjä on "Scandinavia Inkasso SIA".  Laskulomakkeessa on myös Transportstyrelsenin logo vasemmassa yläkulmassa.

- Kyseessä on huijausyritys. Alleviivaan että me emme ole lähettäneet tällaisia laskuja ja kehotan vastaanottajia jättämään laskussa esitetyn vaatimuksen sikseen, Transportstyrelsenin Ajoneuvotiedotusyksikön johtaja Torbjörn Bülow sanoo.

(Trailer.se)



Ruotsi: Ajo- ja lepoaikojen rikemaksut nousevat

Ruotsin hallitus on päättänyt ajo- ja lepoaika-asetukseen muutoksista. Yläraja toistuvista rikkomuksista nousee nelinkertaiseksi eli 200 000 kruunusta 800 000 kruunuun.

Vähäisinä pidettävistä ajo- ja lepoaikojen ylityksistä määrättävä rikemaksu pienenee 500:aan ja 1000:een kruunuun!

Vakavina pidettävistä rikkeistä joutuu maksamaan nykyistä tuntuvasti enemmän, 2000 - 20 000 kruunua. Rikemaksu kasvaa 20 000 kruunulla joka kerta, kun kuljetusyritys vastustaa tarkastusta. Yläraja on 800 000 kruunua, kuitenkin korkeintaan 1% yrityksen vuotuisesta liikevaihdosta.

Rikemaksut ulkomailla tehdyistä ajo- ja lepoaikarikkomuksista määrätään Ruotsin asetuksen mukaisesti. 

Muutokset astuvat voimaan 1. maaliskuuta 2018.

(Trailer.se)


VW: 40 sähköautomallilla Kiinan markkinoille

VW panostaa 10 miljardia euroa seuraavan seitsemän vuoden aikana Kiinan markkinoille kiinalaisen yhteistyökumppaninsa Anhui Jianghuai Automobile (JAC) kanssa. Ensimmäinen yhteinen auto esitellään 2018 alkuvuonna.

Kiinan sähköautomarkkinat kasvavat nopeammin kuin missään muualla maailmassa. 2016 lopulla Kiinan teillä kulki jo puoli miljoonaa autoa vaihtoehtopolttoaineilla. Monessa miljoonakaupungissa on jo erittäin ankarat rajoitukset polttomoittoriautojen käytölle. Peking on päättänyt täyskiellosta polttomoottoreille. Kiellon voimaanastumisen päivämäärästä käydään vielä vääntöä. VW ja JAC aikovat myydä noin 400 000 sähköautoa vuonna 2020 ja vuoteen 2025 mennessä 1,5 miljoonaa autoa vuodessa.

Vuodesta 2019 alkaen uusien autojen polttoaineen kulutus on oltava alle viisi litraa sadalla kilometrillä, Kiinan hallitus on määrännyt. SUV-tyyppiset autot ovat Kiinassa myyntitilastojen kärjessä. VW on tänä vuonna lokakuuhun mennessä myynyt noin 2,5 miljoonaa autoa Kiinassa.

(Vogel)


Daimler: Täyssähkö-koulubussi USA:ssa

Daimlerin pohjoisamerikkalainen tytäryhtiö Thomas Built Buses on esitellyt ensimmäisen täyssähköisen koulubussin valmiina sarjatuotantoon. Vuoden 2019 alusta "Saf-T-Liner C2 Electric Bus", tai lyhyesti "Jouley" kuljettaa 81 koilulaista koulumatkoilla USA:ssa.

Jouley saavuttaa 160 kWh akkupaketilla 160 km:n toimintamatkan. Lisä-akkumoduleilla toimintamatkaa voidaan pidentää. Daimler on toimittanut Thomas:lle tarvittavan sähkötekniikan.

Thomas Built Buses on perustettu 1916 ja tunnetaan koko USA:ssa keltaisita koulubusseistaan. 38,7% markkinaosuudella Thomas ilmoittaa olevansa johtava koulubussien valmistaja Pohjois-Amerikassa.


Puunkorjuu- ja kuljetusyrittäjät valmistuvat yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon

UPM:n puunhankinnan ja metsätalouden toiminnassa sopimusyrittäjillä on keskeinen rooli puunkorjuussa ja kuljetuksissa metsästä tehtaille. Yrittäjien toiminnan laatu, pitkäjänteisyys ja menestys ovat tärkeitä myös urakanantajalle. UPM käynnisti metsälogistiikan toimittajayrittäjille suunnatun yritysjohtamisen valmennuksen toukokuussa 2016. Yhdessä Työtehoseuran kanssa toteutetun 1,5-vuotisen koulutuksen ensimmäinen osallistujaryhmä valmistuu 23.11.2017 yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon.

Koulutuksen sisällöissä on keskitytty korjuu- ja kuljetusyrityksen johtamiseen, strategiseen ajatteluun, talouden ja toiminnan kehittämiseen sekä johtajuuden vahvistamiseen. Lisäksi on syvennetty osaamista UPM:n sopimusyrittäjyydestä ja laatuvaatimuksista. Koulutuksen lopuksi yrittäjät ovat toteuttaneet ja johtaneet oman yrityksen toimintaan liittyvän kehitysprojektin.

Lue lisää...


Dayton laajentaa kuorma-auton renkaiden valikoimaa

Bridgestonen Euroopassa valmistamat Dayton-renkaat tarjoavat kustannustietoisille kuljetusyrityksille tarvittavan suorituskyvyn. Dayton-renkaiden valmistuksessa hyödynnetään Bridgestonen prosessin- ja laadunvarmistusta.

Uudet keskikokoiset D550S- ja D650D-renkaat on suunnattu kevyisiin (3,5–7 t) ja keskiraskaisiin (7,5–16 t) kuorma-autoihin, joita käytetään yleisesti alueellisessa jakelutoiminnassa, vuokrakalustossa, muuttoautoissa ja rakennusteollisuudessa.

Näitä ajoneuvoja käytetään pääasiassa kaupunki- ja paikallisajossa, jossa vietetään vähemmän aikaa maantiellä. Uudet Dayton-renkaat onkin suunniteltu vastaamaan jakelutoiminnan haasteisiin, kuten reunakiveyksiin hankautuminen, toistuvat pysähdykset ja kiihdytykset sekä toistuvien lyhyiden ajojen rasitukset erilaisilla tienpinnoilla.

Vankka ohjaavan akselin rengas D550S yhdistää epätasaisen kulumisen eston ja luotettavan käsiteltävyyden niin märällä kuin kuivalla ajoalustalla. Urien kivenpoistajat auttavat pitämään arvokkaan rengasrungon kunnossa pinnoitusta varten.

Vetävän akselin D650D takaa hyvän veto- ja jarrutuspidon, ja sen palakuvio auttaa ehkäisemään kuviopalojen epätasaista kulumista.

Kummankin mallin hoikka jalkaosa keventää renkaan painoa ja vähentää polttoaineen kulutusta kestävyydestä tinkimättä. Renkaissa on myös M+S- ja vuorisymbolimerkinnät eli niitä voi käyttää huoletta vuoden ympäri.


Amazon: Pakettijakelua linjabusseilla

Verkkokauppajättiläinen Amazon ja kuljetusyritys Go-Ahead ovat yhdessä lontoolaisten logistiikkayhtiöiden kanssa kehittämässä suunnitelmaa pakettiboksien sijoittamista bussipysäkeille Lontoossa. Suunnitelmalla halutaan antaa lisätyötä päiväsaikaan vähemmän käytetyille bussilinjoille.

Lontoon liikenne on kärsinyt uusista ruuhkista, jotka ovat johtuneet verkkokaupan kasvusta ja pakettien jakeluliikenteen lisääntymisestä. Go-Aheadin ajatuksena on parantaa pakettien jakelua pakettiboksiasemilla. Lontoon bussien hyödyntämissuunnitelma iskee bussimatkojen vähenemiseen Lontoossa. Viime vuonna Lontoon 2,3 miljardia bussimatkaa oli 2% edellisvuotta vähemmän.

(Transportnet.se)


Ranska: Dronevalvonta paljastaa satoja vaarallisia ohituksia

Amazon-yhtiön ehdottaessa olalla kannettavaa dronea jokaiselle liikennettä valvovalle poliisille Ranskan poliisi ei ole hukannut aikaa etäohjattujen dronejen käytössä päivittäisessä työssä. Bordeaux'ssa Lounais-Ranskassa poliisi käyttää droneja liikennevalvonnassa. Tuloksena on ollut satojen autoilijoiden sakotus vaarallisesta ohituksesta.

Kameralla varusteut dronet välittävät yläilmoista maahan laaja-alaista kuvaa liikennevirrasta. Kun dronekuva paljastaa vaarallisen ohituksen, drone seuraa ohittajaa, tarkentaa kuvaa liikennettä valvovalle polisille, joka pysäyttää ohittajan. Dronen ottama videokuva toimii todistusaineistona.

Poliisikapteeni Pascal Gensous kertoo jopa 15-20 autoilijaa pysäytetyn tunneittain liikennerikkomuksesta. Selvitys paljastaa, että samalla kun dronen avulla voidaan pysäyttää vaaralliseksi katsottuja kuljettajia liikennevirrassa, dronekuva ei paljasta ylinopeuksia.

Autoilijoiden oikeuksia ajavan järjestön "Neljäkymmentä miljoonaa autoilijaa" edustaja Pierre Chasseray vastustaa rajoittamatonta dronekäyttöä liikennevalvonnassa peläten ajoneuvojen kuljettajien yrittävän havaita yläilmoissa toimivat dronet ajon aikana.

Myös Isobritanniassa Kaakkois-Englannin poliisi on tuoreeltaan perustanut ensimmäisen 24-tunnin drone-yksikön. Käyttöön on otettu DJI Inspire droneja vahvalla kuva- ja zoom-tekniikalla. Droneja on tarkoitus käyttää paitsi liikenne- myös rikos-, etsintä-, tulipalo- ymv. onnettomuusvalvontaan aina salametsästyksen paljastukseen saakka.

Intiassa Lucknow'n kaupungissa poliisi käytti jo pari vuotta sitten dronea ruiskuttamaan pippurisumutetta mellakoivaa kansanjoukkoa vastaan.

(Rotor Daily)


Konecranes ja Symbio toivat robotit ja tekoälyn varastoon

Konecranes ja ohjelmistoyhtiö Symbio ovat sopineet yhteistyöstä, jonka avulla he yhdistävät Symbion teknologiaosaamisen Konecranesin varastonhallintaosaamiseen ja -järjestelmään. Yhteistyön ansiosta yritykset pystyvät tarjoamaan teollisuuden asiakkaille älykkäitä automatisoituja varastoja, jotka oppivat käyttäjien tarpeet.

Symbio ja Konecranes tarjoavat ratkaisua erityisesti paperi-, metalli-, kemian- ja autoteollisuuden asiakkaille. Tehtaille esimerkiksi kunnossapitovarastojen hallinta on kriittistä liiketoiminnan kannalta. 

Varaosien äkillinen ja ennakoimaton loppuminen on prosessiteollisuudessa yleinen ongelma. Yritykset pyrkivät sisäisesti jakamaan tietoa siitä, mitä varaosia milläkin tuotantolaitoksella on, mutta ne eivät aina pysty siirtämään osia paikasta toiseen riittävän nopeasti. Perinteinen tapa ratkaista ongelmaa on ollut ylimitoittaa varastotasot. Tämä taas sitoo kallista käyttöpääomaa ja usein johtaa vanhentuneisiin varaosiin.

Symbion ja Konecranesin mukaan he ovat edelläkävijöitä älykkään varaston kehittämisessä. Vastaavaa järjestelmää ei ole vielä saatavilla muilta toimijoilta.

Konecranesin Agilon sekä automatisoi varaston että tarjoaa läpinäkyvyyden kaikkeen siihen, mitä varastossa tapahtuu. Kaikki tämä tieto kootaan pilvipalveluun, jonka äly kykenee oppimaan käyttöprofiileja, ennakoimaan varastotasojen kehityksiä ja tarjoamaan näkyvyyden eri tuotantolaitoksiin.  Älykäs varasto siis tietää tarkasti jokaisen varastokappaleen, tuntee käyttäjiensä tarpeet, muistaa täydennysajat ja oppii mitoittamaan varastotasot todellisten tarpeiden mukaisiksi. 


Euroopan parlamentilta korkeampia turvallisuusvaatimuksia autoihin

Euroopan parlamentti vaatii parannuksia uusien autojen, pakettiautojen ja kuorma-autojen vakio turvallisuusvarusteisiin. Uusiin vaatimuksiin kuuluu automaattinen hätäjarrutus, älykäs nopeusrajotin ja turvavyömuistuttimet kaikissa penkeissä.

Turvallisuusaktivistit sanovat, että uusilla varusteilla voisi olla yhtä suuri vaikutus kuin turvavyöpakolla aikoinaan. Nyt tulisi kuitenkin toimia, koska tulee silti kestämään vuosia, ennenkuin suurimmassa osassa autoista on uudet tekniikat.

Noin 26000 ihmistä kuoli EU:n teillä viime vuonna, luku joka ei juuri ole muuttunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Euroopan markkinoiden autoja koskevia pakollisia turvallisuusnormeja ei ole päivitetty sitten vuoden 2009.

Euroopan parlamentin raportissa tuodaan lisäksi esille lukuisia uusia turvallisuusmääräyksiä kuorma-autoille kuten kameroiden ja konenäön käyttö jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi.

Lue lisää...


Ilmastonmuutoksen hillintä korostuu Liikenneviraston ympäristöohjelmassa

Liikennevirasto on päivittänyt ympäristöohjelmaansa vuosille 2017-2020. Päivitetyn ohjelman tavoitteissa ja toimenpiteissä korostuvat ilmastonmuutoksen hillintä ja liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Viime vuonna julkaistun kansallisen ilmasto- ja energiastrategian myötä linjauksena on tehdä koko liikennejärjestelmästä pitkällä aikavälillä erittäin vähäpäästöinen.

Liikenneviraston ympäristöohjelman tavoitteissa korostuu liikenteen kasvun ohjaaminen ympäristön kannalta edullisempiin kulkumuotoihin, erityisesti kaupunkiseuduilla. Tällä vähennetään liikenteen hiilidioksidipäästöjä sekä ilman laatua heikentäviä päästöjä ja vähennetään liikenteen muita ympäristöhaittoja. Tavoitteena on myös vähentää laajaa keinovalikoimaa käyttäen maanteiden pohjavesiriskejä sekä maanteiden ja rautateiden meluhaittoja. Itämeren suojelemiseksi tavoitteena on estää meri-kuljetusten vakavat ympäristöonnettomuudet.

Liikenneviraston ympäristöohjelman 2017-2020 voi lukea täältä.


Arocs-mallistoon uusia vaihtoehtoja

Mercedes-Benz Arocs -mallisto laajentuu. Uusia vaihtoehtoja ovat aikaisempaa 100 milliä matalakattoisemmat, 2300 milliä leveät ClassicSpace M- ja L-ohjaamot. Ne soveltuvat käyttökohteisiin, joissa auton korkeus on rajoitettu tai kun päällirakenteet ulottuvat osin ohjaamon päälle. Kattokorkeus on jopa 280 milliä aikaisempaa pienempi autoissa, joissa käytetään OM 470 -moottoria, 320 milliä korkeaa moottoritunnelia sekä ClassicSpace-matalakatto-ohjaamoa. Arocseihin, joissa on 2500 milliä leveä ohjaamo, on nyt saatavana Home Line ja Style Line -tyylinen muotoilu ja varustetasot. Kaikkiaan Arocsiin on tarjolla kaksi ohjaamoleveyttä (2300 ja 2500 mm), kolme ohjaamopituutta (S eli 1700, M eli 2000 ja L eli 2300 mm) sekä kaksi moottoritunnelin korkeutta 2300 milliä leveissä ohjaamoissa (170 ja 320 mm).

Arocs tarjoaa myös uusia vaihtoehtoja jousitukseen ja voimansiirtoon. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköinen Sertotwin-ohjaus sekä HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) eli hydraulinen etuveto. Kun auto lähtee liikkeelle, HAD välittää etuakselin pyöränapamoottoreille jopa 450 baarin hydraulipaineen ja siten kaivattua lisäpitoa. Auton käsittelyssä pienillä nopeuksilla auttaa turbohidastinkytkin (TRC). Huhtikuusta 2018 alkaen kaksiakselisiin Arocs 4x2- ja 4x4-malleihin on saatavana myös uusi tehdasasenteinen hydraulinen kippijärjestelmä.

Lue lisää...


Ruotsi: Ajallisesti rajaton auton lukitseminen mahdolliseksi!

Sveriges Åkeriföretag, Ruotsin Kuljetusyritykset, kannattaa elinkeinoviraston esitystä ajoneuvon lukitsemiseksi 36 tunniksi.

- Meidän mielestä ei pitäisi olla mitään aikarajaa lukitsemiselle. Tämä pidennysehdotus on askel oikeaan suuntaan, puheenjohtaja Mikael Nilsson sanoo.

Ruotsin elinkeinovirasto (näringsdepartementet) esitti lain salliman lukitusajan, 24 tuntia, pidennystä 36 tuntiin. Perusteluissa viitataan lukitsemisen tarpeeseen esimerkiksi kabotaasirikkomuksissa.

Sveriges Åkeriföretag haluaa lukitsemisajan rajattomaksi siihen saakka, että syntyy peruspäätös ajon jatkumisen ehdoiksi.

Elinkeinoviraston ehdotukseen sisältyy myös esitys, jonka mukaan tullivirkailija voisi päättää kabotaasisääntöjen rikkomuksesta langetettavan rangaistusmaksun takuumaksusta (etukäteismaksusta).


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!