Ruotsi: 780 kg huumeita antoi 7 vuotta `"kakkua"
- Luontiaika
- 08.06.2018 10:53
63-vuotias hollantilainen kuorma-autonkuljettaja napattiin Ruotsin puolella Öresundin siltaa maaliskuussa 2018 kuormassa yhteensä 780 kiloa hashia, amfetamiinia, kannabista, kokaiiniaja MDMA:ta. Huumeiden arvoksi katukaupassa arvioitiin 90 miljoonaa Ruotsin kruunua.
Malmön kihlakunnanoikeudessa kuljettaja sanoi olevansa tietämätön kuormaan ujutetuista huumeista. Oikeus langetti miehelle seitsemän vuoden vankeustuomion ja 15 vuoden maahantulokiellon.
VDL julkisti uuden Futuran
- Luontiaika
- 08.06.2018 10:34
Uusi VDL Futura -mallisto on entistä puhtampi, matalampi ja 100 kg kevyempi, sanoo VDL Bus & Coach. Mallistolla on uusi vetolinja, entistä 6 % alhaisemmat huoltokustannukset ja 3 % alhaisempi polttoaineen kulutus. Vaihteistona ZF Traxon tai valinnaisvarusteena Ecolife. Moottorina DAF E6 MX-11 tai MX-13. Huoltoväli on kasvanut 100 000 km:iin ja suurella vuotuisella ajomäärällä öljynvaihtoväli jopa 200 000 km.
DAF-moottoressa lohko, jäähdytys, ilmaimu, männät ja laakerit ovat uutta rakennetta ja puristusta on kasvatettu. Uusi tehokkaampi turbo antaa 50 - 300 Nm entistä enemmän vääntöä. Moottorit hyväksyvät myös HVO:n polttoaineeksi. Se vähentää CO2-päästöjä jopa 80 %.
VDL: Pitkä kaksiakselinen Futura (2016-05-06)
VDL on esitellyt 13,5 m pitkän turistibussin vain kahdella akselilla. Futura FMD2-135 kuljettaa siten 1+1+63 istumapaikkaa ja peräti 10 m3 tavaratilaa. Akseliväli on 7,43 m ja kääntöympyrän halkaisija 23,5 m.
Pohjolan Liikenteelle ensimmäinen VDL Futura FMD2-135 (2016-01-29)
13,5 m pitkän, 63+1+1 paikkaisen VDL-uutuuden vastaanottivat Pohjolan Liikenteen puolesta tj. Heikki Alanko (vas.), ja huoltopäällikkö Antti-Jaakko Alanko (oik.) Keskellä VDL-Suomen tj. Henrik Mikkola.
Volvo Trucksilta uusia kuljettajaa tukevia järjestelmiä
- Luontiaika
- 08.06.2018 10:25
Liikenneturvallisuuden ja kuljettajan työympäristön parantaminen ovat olleet Volvo Trucksin tavoitteita, kun yhtiö on kehittänyt uusia kuljettajaa tukevia järjestelmiä. Nyt julkistettavat toiminnot perustuvat palkittuun Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmään, joka tehostaa raskaiden kuorma-autojen ohjausta. Integroimalla Volvo Dynamic Steering ‑järjestelmän muihin mukavuutta ja turvallisuutta edistäviin järjestelmiin Volvo Trucks on kehittänyt kaksi uutta kuljettajia tukevaa, onnettomuuksia ehkäisevää järjestelmää: ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering ja kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering.
– Kuvitellaan, että ajat märällä, liukkaalla tiellä ja huomaat äkkiä, että kuorma-auton takaosan pito asfaltilla alkaa pettää. Ennen kuin kuorma-auto alkaa heittelehtiä, teet maltillisen ohjausliikkeen vastakkaiseen suuntaan, kunnes vaara on ohi. Ajonvakautusta edistävä Volvo Dynamic Steering toimii juuri näin. Iso ero vanhaan on kuitenkin siinä, että järjestelmä havaitsee riskin ja auttaa vakauttamaan ajoneuvoa jo ennen kuin huomaat, että jotain on tekeillä, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl Johan Almqvist kertoo.
Toinen turvallisuusinnovaatio eli kaistavahtia tukeva Volvo Dynamic Steering avustaa kuljettajaa, jos järjestelmä havaitsee merkkejä kuorma-auton ajautumisesta kaistamerkintöjä kohti. Järjestelmä kääntää ohjauspyörää aavistuksen oikeaan suuntaan ja tärisyttää ohjauspyörää kevyesti, jolloin kuljettaja saa tiedon asiasta ja ajoneuvo saadaan takaisin oikealle ajolinjalle.
Daimlerilta kaksi sähkökuorma-autoa USA:n markkinoille
- Luontiaika
- 08.06.2018 08:20
Daimlerin Freightliner luovuttaa 30 täyssähkö-mallia asiakaskäyttöön USA:ssa. Järeän luokan E-Cascadialle luvataan 400 km:n toimintamatka ja kevyemmälle E-M2:lle 370 km. Kyseessä on sarjatuotantoon tähtäävän suunnitelman ensimmäinen kenttäkoevaihe.
Sähkömalliensa sarjatuotantoon Freightlinerilla tähdätään vuoteen 2021 aivan kuten Daimler Euroopassa E-Actros´lla. Daimler on askeleen pitemmällä kevyellä E-Fusolla, jota valmistetaan jo piensarjatuotantona.
Ruotsin jälkeen Norja kokeilee etälennonjohtoa useille kentille
- Luontiaika
- 07.06.2018 16:38
Norjalainen ilmailupalveluja tarjoava Avinor ja espanjalainen lennonjohtovälineistöä tarjoava Indra ovat päättäneet ensimmäisen testivaiheen etälennonjohdolla yhdestä pisteestä useammalle lentokentälle. Ensimmäisessä testiosiossa Indran lennonjohtojärjestemään perustuvaa kolmiulotteista etälennonjohtoa asennettiin simuloidulla liikenteellä Röst´ssä, Haugesund´ssa ja Bodö´ssä.
Avianorin etälennonjohto-ohjelmaan kuuluu etälennonjohdon perustaminen 15 lentokentälle yhdestä lennonjohtotornista ohjattuna.
10-12 hengen Virgin Hyperloop putkikuljetin testivaiheeseen
- Luontiaika
- 07.06.2018 15:44
Virgin Hyperloop putkikuljetin tähtää kilpailuun suihkukoneiden kanssa. Elokuussa 2013 Elon Musk´n ja SpaceX:n esittelemä alipaineella ja magneettinosteella putkessa toimiva kuljetusratkaisu on edennyt vaiheeseen, jossa ensimmäinen 500 metriä pitkä DevLoop testiputki on tekemässä tilaa 10 km pitkälle putkelle. Samalla Virgin Hyperloop on esitellyt 10-12 henkilöä kuljettavan putkikuljettimensa tulevaisuuden matkustusta hahmottamassa Future Travel Experience seminaarissa Irlannin Dublinissa.
Logitri Oy:lle valtava logistiikkakeskus yhteistyössä Toyotan kanssa
- Luontiaika
- 07.06.2018 14:41
Jusslan yritysalueelle Tuusulaan on rakentumassa 30 000 neliömetrin palvelulogistiikkakeskus Logitrin käyttöön. Toyota Material Handling Oy ja Logitri ovat tehneet tiiviistä yhteistyötä rakennuksen tilaratkaisujen ja trukkikaluston optimoinnissa ja suunnittelussa. Toyota toimittaa logistiikkakeskukseen yli 80 000 lavapaikan hyllyjärjestelmän ja kaiken trukkikaluston.
Jatke Oy:n rakentama logistiikkakeskus on Suomen mittakaavassa valtava; sen pituus on 454 metriä ja ympärysmitta on yli kilometrin. Rakennus koostuu neljästä osasta. Elintarvikkeiden varastointiin sopivaa tilaa on 30 000 neliömetriä, josta lämpötilakontrolloitua 20 000. Ensimmäinen osa rakennuksesta otettiin käyttöön toukokuussa 2018 ja koko rakennus valmistuu vuoden 2018 aikana.
Logitri on erikoistunut varastopalveluiden ulkoistukseen, jolloin uudessa rakennuksessa tullaan varastoimaan Logitrin asiakkaiden tuotteita. Logitri analysoi Toyotan asiantuntijoiden kanssa varaston layoutia ja hyllystöratkaisujen eri vaihtoehtoja. Lähtökohtana oli Logitrin toimintapa ja sen asiakkaiden tarpeet ja tuotteet. Päätavoite oli alusta alkaen se, että hyllystö mahdollistaa joustavat ja muunneltavat palvelut. Tässä yhteydessä valittiin myös trukkiratkaisut. Valinta kohdistui innovatiivisiin Toyotan trukkeihin uudella litiumioni-teknologialla. Li-ion –akkujen ansiosta logistiikkakeskuksessa ei ole lainkaan perinteistä vuorotyössä tarvittavaa akkujen lataus- ja vaihtohuonetta. Tämä perustuu siihen, että Li-Ion akuilla voidaan operoida 24/7 lyhyiden taukolatauksien avulla.
Uusi HCT-rekka aloittaa puutavaran ajon Stora Enson Itä-Suomen tehtaille
- Luontiaika
- 07.06.2018 09:28
Stora Enson puutoimituksiin tulee käyttöön ensimmäinen normaalia pidempi sekä raskaampi puutavarayhdistelmä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt Kari Malmstedt Oy:n 92-tonniselle HCT-ajoneuvoyhdistelmälle raakapuun liikennöintiin poikkeusluvan Stora Enson Itä-Suomen tehtaille kahdella reitillä: Savonlinna – Imatra – Joutseno – Kouvola – Mikkeli – Juva – Varkaus sekä Savonlinna – Kitee – Värtsilä – Uimaharju.
- Uusi ajoneuvoyhdistelmä pyritään saamaan liikenteeseen mahdollisimman nopeasti. Tavoitteena on, että pääsemme ajamaan puita HCT-yhdistelmällä jo syksyn aikana. Olemme pyrkineet miettimään operatiivisen toiminnan kannalta parasta yhdistelmätyyppiä sekä toisaalta hakemaan erityyppistä yhdistelmää kuin jo ajossa olevat HCT-yhdistelmät, yrittäjä Kari Malmstedt sanoo.
Poliisi valvoo Euroopan laajuisesti kuskien ajokuntoa
- Luontiaika
- 06.06.2018 15:27
Poliisi valvoo tehostetusti rattijuopumuksia liikenneraittiuspäivänä keskiviikkona 6.6.18 sekä tulevana viikonloppuna 8.-10. kesäkuuta. Valvonta on osa Euroopan liikennepoliisiverkoston TISPOL in Alcohol & Drugs -päihdevalvontajaksoa ja siihen osallistuvat kaikki poliisilaitokset.
– Kesä on aikaa, jolloin käytetään enemmän alkoholia ja muita päihteitä. Valitettavasti ei kuitenkaan muisteta, että päihteet ja autoilu eivät sovi yhteen. Seurauksena saattaa olla kuolemia ja loukkaantumisia, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta sanoo.
Kallion mukaan kuolemaan johtaneet rattijuopumusonnettomuudet keskittyvät kesäkuukausiin ja perjantain ja sunnuntain väliseen aikaan kello 20-06. Tästä syystä poliisi kohdentaakin valvontaa erityisesti näihin ajankohtiin.
Rattijuopumus on ilmiönä edelleen yksi keskeisimmistä liikenneturvallisuuden uhista. Vuonna 2017 Suomessa jäi kiinni 17 646 rattijuoppoa, mikä on kasvanut 2,5 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.
Suomen Tieyhdistys palkitsi ansioituneita tie- ja liikennealan toimijoita
- Luontiaika
- 06.06.2018 14:48
Suomen Tieyhdistys palkitsi 6.6. pidetyn vuosikokouksensa yhteydessä yhteensä 18 ansioitunutta tie- ja liikennealan ihmistä. Kunniamerkit on myöntänyt Suomen Tieyhdistyksen hallitus.
Yhdistyksen kultainen ansiomerkki edellyttää erityisiä henkilökohtaisia ansioita, joilla henkilö on edesauttanut tieliikenteen asemaa Suomessa tai kansainvälisesti. Ansiomerkki myönnettiin kahdelle henkilölle: ylijohtaja Matti Räinä, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus; johtaja Mikko Leppänen, Ramboll.
Yhdistyksen hopeinen ansiomerkki kultalehvin edellyttää merkittäviä ja pitkäaikaisia ansioita tieliikennealalla. Hopeinen ansiomerkki kultalehvin myönnettiin seuraaville henkilöille: elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen, SAK; logistiikkapäällikkö Outi Nietola, Metsäteollisuus ry; lehtori Pirjo Oksanen, Turun AMK; tiesuunnittelun kehittämispäällikkö Matti Ryynänen, Liikennevirasto; liikennetekniikan asiantuntija Ari Liimatainen, Liikennevirasto; hankepäällikkö Mika Stenmark, Liikennevirasto; ylitarkastaja Jarmo Koistinen, Liikennevirasto; erityisasiantuntija Arto Tevajärvi, Liikennevirasto; yksikön päällikkö Risto Leppänen, POP ELY; yksikön päällikkö Sirkka Lahtinen, Pirkanmaan ELY;
Yhdistyksen hopeinen ansiomerkki myönnettiin puolestaan seuraaville henkilöille: aluevastaava Sakari Häyhä, KAS-ELY; tienpidon asiantuntija Jouko Sivula, Pirkanmaan ELY; liikennejärjestelmävastaava Heino Heikkinen, POP ELY; yksityistiesihteeri Annele Pesonen, Kuopion kaupunki; myyntijohtaja Ronnie Karlsson, Tetra Chemicals; Ilkka Pietiäinen, TIKO tieisännöitsijä.
Nissan Navaran Arctic Trucks -erikoismalli maastoon
- Luontiaika
- 06.06.2018 14:36
OFF-ROADER AT32 on ensimmäinen Navarasta euroopanlaajuiseen levitykseen kehitetty yhteistyömalli. Sen vakiovarusteluun kuuluu mittatilaustyönä tehty jousitus, jonka avulla auton maavaraa on kohotettu 20 mm, pohjan tärkeimpiä osia suojaava 3 mm:n ruostesuojattua suurlujuusterästä oleva pohjapanssari sekä normaalia suuremmat renkaat. Äärimmäisen suorituskyvyn hakijoille tarjolla on lisäksi kahluusyvyyttä parantava snorkkeli ja tasauspyörästön lukko edessä. Navara OFF-ROADER AT32 -varustelun arvonlisäveroton hinta on 7900 euroa.
Auton rakentamisesta vastaa tunnettu islantilainen korinrakentaja Arctic Trucks. Yhtiö on erikoistunut nelivetoisten ajoneuvojen muuntamiseen maailman vaativimmille maastoille sopiviksi. Erikoismallissa AT viittaa Arctic Trucksiin ja 32 puolestaan auton renkaiden halkaisijaan. Navara OFF-ROADER AT32 -varustelu on saatavilla kaikkiin Navara Double Cab -malliversioihin.
Huomattavin ulkoinen muutos on auton korotettu jousitus. Parantuneen suorituskyvyn lisäksi korotettu jousitus antaa autolle aiempaa suuremman maavaran - 243 mm verrattuna perusvarustellun Navaran 223 mm:iin. Lähetysmiskulma on nyt suurimmillaan 35 astetta (perusmallissa 30,4 astetta). Ylityskulma puolestaan on nyt 24 astetta (normaalisti 22 astetta).
Uusi 13-litrainen bioetanolimoottori Scanialta
- Luontiaika
- 05.06.2018 14:18
Scania tuo markkinoille uuden moottorin, joka käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita. Scanian bioetanolimoottori käyttää ED95:ttä, jossa etanolin osuus on 95 % ja loput 5 % on syttyvyyttä parantavia lisäaineita ja voiteluaineita. Lisäaineiden ansiosta moottorissa voidaan käyttää puristussytytystekniikkaa dieselmoottorien tapaan. Bioetanolipolttoaineilla voidaan vähentää uuden sukupolven kuorma-autojen Euro 6 -moottoreiden CO2 -päästöjä jopa 90 %. Myös NOx-hiukkaspäästöjä voidaan vähentää.
Scanian 13-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori on perustana myös uudelle ED95-moottorille. Merkittävimmät moottoriin (DC13 157) tehdyt muutokset liittyvät polttoaineen ruiskutusjärjestelmään ja sylintereiden muutoksiin paremman puristuksen saavuttamiseksi. Jälkikäsittely perustuu samaan SCR-järjestelmään, jota Scania käyttää lähes kaikissa Euro 6 -moottoreissaan.
410 hevosvoiman moottorissa on suorituskykyä kaukoliikenteen tarpeisiin ja 2150 Nm:n vääntö on sama kuin vastaavassa dieselmoottorissa. Uuden ED95-moottorin öljynvaihtoväli (normaaliolosuhteissa) on 45 000 km ja ruiskusuuttimet kaipaavat huoltoa 90 000 km:n välein.
K-ryhmä rakentaa 2019 mennessä lähes 400 latauspisteen verkoston
- Luontiaika
- 05.06.2018 14:12
K-ryhmä rakentaa tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen koko maan kattavan sähköautojen latauspisteverkoston. Uuden K-Lataus-verkoston myötä julkisten pikalatauspisteiden määrä Suomessa kasvaa K-ryhmän tiedotteen mukaan yli 50 prosenttia ja latausverkosto merkittävästi. Samalla K-ryhmä aloittaa uudenlaisten liikkumisen palveluiden pilotoinnin käynnistämällä yhteiskäyttöautokokeilun.
– Liikkumisen murros luo uusia, toimialarajat ylittäviä mahdollisuuksia K-ryhmälle. Meillä on muutokseen poikkeuksellisen hyvät lähtökohdat: maan kattavin kauppaverkostomme tavoittaa joka viikko lähes kaikki suomalaiset, ja autoalan markkinajohtajana meillä on jo ennestään vankka kokemus liikkumisen palveluista. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen ja perinteisten raja-aitojen kaataminen on kaupan alalla tulevaisuudessa entistä tärkeämpää, sanoo Keskon ja K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander.
Vuoden 2019 lopussa K:n latausverkosto kattaa lähes 400 latauspistettä yli 70 kohteessa ja muodostaa merkittävän osan koko Suomen latauspisteverkostosta, joka kattaa tällä hetkellä 1300 latauspistettä noin 500 kohteessa. K:n latausverkoston pisteet avataan etupäässä isoihin kaupunkeihin K-Citymarketien, K-Supermarketien ja K-Rautojen yhteyteen. Tarkempi latauspisteverkosto ja kohteet julkistetaan myöhemmin. Latauspisteistä 100 on pikalatauspisteitä
Kalmarilta ja Yaralta digitaalinen ja päästötön lastinkäsittelyjärjestelmä
- Luontiaika
- 01.06.2018 12:38
Cargoteciin kuuluva Kalmar toimittaa Yaralle Norjan Porsgrunnissa sijaitsevaan laitokseen maailman ensimmäisen digitaalisen lastinkäsittelyratkaisun, joka käsittää automaattiset laitteet, ohjelmiston ja palvelut. Toteutus mahdollistaa Yara Birkeland -konttilaivan autonomisen, kustannustehokkaan ja päästöttömän toiminnan. Tilaus on kirjattu Cargotecin 2018 toisen neljänneksen tilauskantaan ja toimituksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 toisella neljänneksellä.
Kalmar toimittaa autonomisen lastaus- ja purkuratkaisun Yara Birkelandiin sekä kuljetusjärjestelmän lannoitetehtaalta laiturialueelle. Kalmarin ratkaisu koostuu automaattisesta kiskoilla liikkuvasta mobiilipukkinosturista (AutoRMG), kolmesta pikalatausteknologiaa hyödyntävästä Kalmar FastCharge(TM) AutoStrad-konttilukista, FastCharge-latausasemasta sekä niihin kuuluvista automaatio- ja turvallisuusratkaisuista. Ratkaisu otetaan käyttöön vaiheittain automaatiota lisäämällä. Lopputuloksena on täysin autonominen, päästötön sekaliikenneratkaisu teolliseen ympäristöön. Kalmar tukee Yaraa myös kattavalla huoltosopimuksella. Kalmar Care -huoltosopimukseen kuuluvat konttilukkien kokonaishuolto varaosineen käyttöaikatakuulla sekä kiskoilla kulkevan automaattisen mobiilipukkinosturin ennakoiva huolto. Lisäksi Kalmarin asiantuntijat vastaavat koko ratkaisun toiminnan, automaation ja ohjelmiston tuesta.
Lion Electric esitteli sähköbussinsa
- Luontiaika
- 01.06.2018 11:35
Amerikkalaisvalmistajan bussi eLionM on nyt tilattavissa ja sen hinta riippuu siitä, minkälaisen toimintamatkan siihen valitsee. Lion tarjoaa kahta akkuvaihtoehtoa käyttämällä joko yhtä tai kahta 80 kWh-akkupakettia, jotka antavat joko noin 120 tai 250 kilometrin toimintamatkat.
Kahden akkupaketin versio maksaa noin 250 000 dollaria, kun taas yrityksen isompi koulubussi, joka kuljettaa jopa 70 henkilöä, maksaa 350 000. Uusi pikkubussi kuljettaa 24 tai 30 ihmistä riippuen kokoonpanosta. eLionM käyttää 149 kW: n (200 HP) sähkömoottoria.
Ottaen huomioon, että yritys valmistaa omat alustansa, korinsa ja akkunsa, on se edennyt nopeasti. Toim.huom. Vähän ihmetyttää eikö MAN:illa ole mitään yrityksen nimipolitiikkaa vastaan.