MAN - Vaihtoautot

Vesa Nurmi DAF-kuorma-automyyjäksi Vantaalle

 

Vesa Nurmi (44) on nimitetty DAF-kuorma-automyyjäksi Nordic Truckcenter Oy:hyn toimipaikkanaan Vantaan toimisto. Aiemmin Vesa on toiminut autoalan myynnin tehtävissä, ja hänellä on myös pitkä kokemus kuljetusalasta. Vapaa-aikansa Vesa viettää mielellään muun muassa moottoriurheilun toimitsijan tehtävien parissa.

-Kiinnostus DAFia kohtaan on lisääntynyt, ja kasvavan kysynnän vuoksi tarvitsemme lisää myyntivoimaa etenkin tänne pääkaupunkiseudun alueelle, ja olemme erittäin tyytyväisiä saatuamme Vesan osaksi tiimiämme. sanoo Nordic Truckcenter Oy:n maajohtaja Sampsa Rouhiainen.


Volvo esittelee toisen sähkökuorma-automallin

Volvo Trucksin mallisto laajenee jälleen uudella sähkökuorma-autolla. Äskettäin yhtiö esitteli ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-auton, Volvo FL Electricin. FE Electric on suunniteltu raskaampaan kaupunkijakeluun ja jätekuljetuksiin, ja sen kokonaismassa on 27 tonnia. Mallin myynti alkaa Euroopassa vuonna 2019.

Auton voimansiirtolinja koostuu kahdesta enimmäisteholtaan 370 kW sähkömoottorista ja Volvon 2-vaihteisesta vaihteistosta. Sähkömoottorien vääntömomentti on enintään 850 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 28 kNm. Virtalähteinä toimivat 200–300 kW litiumioniakut jotka mahdollistavat jopa 200 km toimintasäteen. Lataukseen on saatavana kaksi erilaista latausjärjestelmää CCS2: suurin latausteho 150 kW (DC) ja pienteholataus, suurin latausteho 22 kW (AC). Latausaika on tyhjästä akusta täyteen varaukseen (300 kWh): CCS2 150 kW, n. 1,5 tuntia, pienteholatauksella n. 10 tuntia.

Ensimmäinen Volvo FE Electric on jäteauto, joka otetaan käyttöön alkuvuodesta 2019 Hampurissa. Siinä on erikoisvalmisteinen päällirakenne, joka on kehitetty yhteistyössä Faunin kanssa.

Uusi Volvo FE Electric tulee saataville useana eri versiona erityyppisiä kuljetustehtäviä varten. Esimerkiksi Volvon matalalattiamalli helpottaa kulkua ohjaamoon ja antaa kuljettajalle avaran näkyvyyden muuhun liikenteeseen. Myös työympäristön laatu paranee, sillä melutaso on alhainen eikä tärinää synny. Akkukapasiteetti voidaan optimoida yksilöllisiin tarpeisiin, ja akut ladataan sähköverkosta tai pikalatauspisteistä.


950 Citaroa Berliiniin

Berliinin julkisen liikenteen operaattori BVG on tehnyt kaikkien aikojen suurimman Citaro-tilauksen. 950 Citaro-kaupunkibussin toimittaminen tulevina vuosina on samalla suurin BVG:n tekemä kalustotilaus. Tilaukseen kuuluu 600 nivelbussia ja maksimissaan 350 normaalia bussia.

Tilaus kasvattaa merkittävästi Mercedes-Benz-bussien määrää Saksan pääkaupungissa. BVG operoi 1 400 linja-autoa 154 reitillä. Tällä hetkellä näistä yli 300 on Mercedes-Benzejä. BVG:n busseissa matkusti viime vuonna 441 miljoonaa matkustajaa.



VDL otti ohjat omiin käsiin Pohjolassa


VDL SLFA electric.

VDL Bus & Coach ilmoitti viime vuoden lopulla ostavansa VDL Bus & Coach Nordic AB:n kaikki osakkeet ruotsalaiselta Björks & Bybergiltä. Kauppasopimus vahvistettiin 4. toukokuuta 2018. Osakkeet siirtyivät VDL Bus & Coachin omistukseen takautuvasti 1.1.2018 lähtien. VDL Bus & Coach Nordic, jolla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa, työllistää noin 60 henkilöä. VDL:n päätös ottaa koko osakepaketti omistukseensa on looginen askel yhtiön strategiassa olla suoraan edustettuna kaikilla Euroopan suurimmilla bussimarkkinoilla.

Lue lisää...


Volvot jakamaan reaaliaikaisia ajoneuvotietoja

Premium-autonvalmistaja Volvo Cars ja kuorma-autonvalmistaja Volvo Trucks aikovat jakaa reaaliaikaisia tietoja laajentaakseen yritysten yhteystoimintoteknologiaa. Eri ajoneuvot voivat pilvipohjaisen järjestelmän avulla viestiä keskenään ja varoittaa kuljettajia lähistöllä olevista vaaratilanteista.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Volvo jakaa turvallisuuteen liittyviä tietoja toisen yhtiön kanssa. Yhteistyö Volvo Trucksin kanssa on ensimmäinen askel kohti riittävän suurta yhdistettyjen ajoneuvojen määrää, jolla olisi huomattava vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Reaaliaikaisia ja nimettömiä tietoja jaetaan vuodesta 2018 lähtien valittujen Volvo-kuorma-autojen kanssa Ruotsissa ja Norjassa. Kuorma-autot käyttävät omia varoitusjärjestelmiään, ja Volvon henkilöautoissa hyödynnetään hätävilkkuvaroitustoimintoa.

Lue lisää...


Uudella 190 kW:n V6-moottorilla varustettu Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarokin Highline- ja Aventura -malliversiot tulevat mallistoon uudella 3,0 TDI V6 -moottorilla, jonka teho on 190 kW – lisäksi moottorissa on 10 kW:n overboost-toiminto – sekä vääntöä jopa 580 Nm. Uusi V6-moottori antaa suurimman väännön jo kierrosnopeudella 1 400–3 000 ja täysi teho saavutetaan kierrosalueella 3 250–4 000. Jatkuva 4MOTION-neliveto ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto ovat vakiona sekä Amarok Highline- että Aventura -malleissa.

Lue lisää...


Käytettyjen kaupan nuolenkärki

Volvo Trucks tuo käytettyjen kuorma-autojen Arrow Truck Sales-myyntikonseptin Eurooppaan. Pohjoisamerikkalaisen Volvo Group Holding North American tytäryhtiö Arrow Truck Sales, Inc. on perustettu vuonna 1950, ja se on kasvanut Pohjois-Amerikan johtavaksi keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen myyntikanavaksi.

Kysyimme Arrowin tulevalta osto- ja myyntijohtaja Mikko Nevalalta, kuinka konkreettisesti tämä muutos tulee Suomen kuorma-autokauppaan vaikuttamaan. Lue koko haastattelu uudesta Auto, tekniikka ja kuljetus lehden numerosta 4/18!


Mitalit ansioituneille moottoriliikenteen vaikuttajille

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on myöntänyt Moottoriliikenteen ansiomitalit. Mitalit jaettiin 4.5.2018.

Ansiomitalin saivat:
Hallituksen puheenjohtaja Turo Tiililä, Test World Oy
Liikennepäällikkö Mikko Saavola, Linja-autoliitto ry
Toiminnanjohtaja Veijo Petrelius, Suomen Taksiliiton Lapin lääninyhdistys ry
Kuljetusyrittäjä Reijo Mecklin, Kuljetus Reijo Mecklin Oy
Liikenneopettaja Heimo Jousenkylä
Kansanedustaja Kalle Jokinen

Mitali myönnetään ansiokkaasta valtakunnallisesta toiminnasta suomalaisen moottoriliikenteen hyväksi. Ansiomitalin voi saada myös henkilö, joka pitkäaikaisella ja tuloksekkaalla työllään on edistänyt tieliikenteen kehittämistä.

Lue lisää...


Rovaniemen paikallisliikenteen nimeksi Linkkari

Linkkari eli Rovaniemen paikallisliikenneRovaniemen paikallisliikenteen uudeksi nimeksi tulee Linkkari ja busseihin tulee poroaiheisista teippaukset, joiden taustalla loimuavat revontulet. Busseja aletaan teipata uuden ilmeen mukaiseksi kesän 2018 aikana. Kaupungin tavoitteena oli, että paikallisbussien visuaalinen ilme sopisi Rovaniemen ympärivuotiseen katukuvaan ja että se miellyttäisi sekä paikallisia että matkailijoita.

Bussien ulkoasun vaihtuminen liittyy muutokseen, jossa Rovaniemen kaupunki ottaa paikallisliikenteen järjestämisvastuun itselleen 4.6.2018 alkaen. Aiemmin paikallisliikenteestä ovat vastanneet yksityiset yrittäjät kaupungin tuella. Uudistuksella tähdätään siihen, että liikenne toimisi nykyistä paremmin ja matkustajia tulisi lisää.


MB:n lava-auto tarjolle HillTip-varusteilla

Veho Hyötyajoneuvot ja Hilltip Oy ovat hiljattain käynnistäneet yhteistyön, joka tuo HillTip-tienhoitovarusteet tarjolle X-sarjaan. Vuonna 2004 perustettu Hilltip on kevyille avolava- ja kuorma-autoille soveltuvien teiden talvikunnossapitolaitteiden valmistaja. Hilltip Oy:n tuoteperheeseen kuuluvat aurauslaitteiden ja hiekoitusjärjestelmien lisäksi erilaiset ajoneuvoon asennettavat nesteiden ja kiinteiden aineiden levittimet, harjakoneet sekä painepesurijärjestelmät. Edellä mainittujen lisäksi Hilltip tunnetaan myös auraus- ja hiekoituskäyttöön kehitetystä HTrack-hiekoituspäiväkirjastaan.

Lue lisää...


Optimoitua aerodynamiikkaa

Renault Trucks T-440 tehtaan press test -demoauto oli Suomessa huhtikuun alussa. Ohjaamon aerodynaaminen muotoilu, ajovalojen ilmanohjaimet, sekä spoilerit erosivat normaalista. Myös peräkärry hurjine spoilereineen, tai ennemminkin optimoituine ilmakanavineen oli selkeästi muotoiltu ilmanvastuksen minimoimiseksi ja polttoaineensäästön maksimoimiseksi.

Auto, tekniikka ja kuljetus testasi tuulitunnelin tulosta maantieajossa. Lue uudesta 16.5 ilmestyvästä numerosta 4/18 mallin tarkemmat tiedot, aerodynamiikan vaikutukset sekä maistiaiset koeajosta!


Rantaradan ratatöiden kiivain vaihe kesällä

Rantaradan (Helsinki–Turku) viime vuonna aloitettuja ratatöitä jatketaan vielä tämän ja ensi vuoden ajan. Kolmivuotisen projektin yksi kiivaimmista työvaiheista ajoittuu kesä–elokuulle, jolloin kaukojunien matka-ajat pitenevät nopeusrajoitusten vuoksi. Radan toimivuuden varmistamiseksi Liikennevirasto tekee merkittäviä korjaustoimenpiteitä radan päällysrakenteeseen, siltoihin, kuivatukseen ja vakavuuteen.

Kesällä Rantaradan työt hidastuttavat matkantekoa erityisesti Kirkkonummen ja Karjaan välillä. Nopeusrajoituksia on syksyyn saakka jonkin verran myös Karjaan ja Salon välillä.

Hanke on aloitettu jo vuonna 2017. Tämän hetken kokonaisrahoitus on 37 miljoonaa euroa, joista perusväylänpidon rahoitusta on 20,4 miljoonaa. Loput rahat tulevat korjausvelka- ja 364 -rahoituksista.


Jungheinrichille kaksi IFOY-palkintoa

Jungheinrichille jaettiin viime viikolla Hannoverissa kaksi IFOY-palkintoa. easyPILOT Follow -hallintalaitteella varustettu matalakeräilytrukki ECE 225 voitti vuoden 2018 ”International Intralogistics and Forklift Truck of the Year“ (IFOY) -kilpailun ”Warehouse Truck” -kategorian, ja akunvarausjärjestelmä SLH 300 päihitti vastustajat ”Special of the Year” -luokassa. IFOY on sisälogistiikan merkittävin innovaatiopalkinto.

Lue lisää...


Posti tuo Suomeen uudet kevytkulkuneuvot

Postinjakelussa eri puolilla Suomea otetaan vaiheittain käyttöön kevään ja kesän aikana kaikkiaan 200 sähkörahtiskootteria ja 250 sähköavusteista jakelukärryä. Vaasassa ryhdytään tosi toimiin heti toukokuun alussa, kun sähkörahtiskoottereilla jaetaan kaksi varhaisjakelureittiä ja pian katukuvaan tulevat myös uudet jakelukärryt.

Myöhemmin keväällä ja kesällä uusia kevytkulkuneuvoja alkaa näkyä myös pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla, Lahden, Turun ja Tampereen talousalueella, Jyväskylässä, Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla, Kuopiossa, Porissa, Salossa ja Raumalla.

- Postinjakelussa pakettien ja muiden verkkokauppaostosten määrä kasvaa. Uusiin työvälineisiin mahtuu kerralla mukaan jopa koko reitin postit, myös verkkokaupan pienlähetykset. Skootteriin mahtuu postia 270 kg, Postin kalustosta vastaava Kari Tuomola kertoo.

Lue lisää...


Kovanen-Yhtiöille kymmenen uutta Mercedes-Benz -tilataksia

Kovaselle toimitetut kymmenen uutta mustaa tila-autoa ovat Mercedes-Benz Vito 1+8-hengen tilatakseja, joita vauhdittaa 2,1 litran, 163-hevosvoimainen dieselmoottori. Tilaajan ja asiakkaiden toiveet ja laatuvaatimukset täyttävä verhoilutyö sekä varustelu ovat Mercedes-Benzin ja ylöjärveläisen Carsportin käsialaa. Kovanen ja Carsport ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 1994 alkaen.

Autojen tärkeimmät tehdasvarusteet ovat led-ajovalot ja sähkötoiminen sivuovi. Carsportin toimesta auton sisätiloihin eteen ja taakse on rakennettu vartaloa hyvin tukevat ja aidolla nahalla verhoillut erikoisistuimet. Kovasen Mercedes-Benz-tilataksien 3+3+3-istuinjärjestys palvelee etenkin lentokenttä- ja hotelliajoja.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!