MAN - Vaihtoautot

World Shipping Council (WSC) on julkaissut vuosittaisen raportin merellä kadonneista konteista, mikä paljastaa myönteistä kehitystä konttiturvallisuudessa kansainvälisen linjaliikenteen alalla. Raportti kattaa vuoden 2022 ja osoittaa, että 661 konttia katosi mereen vuoden aikana.

"Merellä kadonneiden konttien väheneminen vuonna 2022 on myönteinen uutinen, mutta tyytyväisyyteen ei ole aikaa. Jokainen merellä kadonnut kontti on liikaa ja jatkamme ponnistelujamme, jotta merestä tulisi turvallisempi työpaikka ja suojellaksemme ympäristöä ja lastia vähentämällä merellä menetettyjen konttien määrää”, sanoo John Butler, WSC:n toimitusjohtaja.

Konttien asianmukainen pakkaaminen, varastointi ja kiinnitys sekä oikean painon ilmoittaminen ovat avainasemassa konttialuksen, sen miehistön ja lastin turvallisuudelle, maalla työskenteleville työntekijöille ja ympäristölle.

Vastuu konttiturvallisuudesta on jaettu koko toimitusketjussa ja linjaliikenteen harjoittajat tekevät päivittäin yhteistyötä kumppaneidensa kanssa estääkseen vaaratilanteita ja varmistaakseen turvallisen konttikuljetuksen.

WSC Containers Lost at Sea Report – 2023 Update raportoi, että vuonna 2022 mereen katosi 661 konttia. Tämä on alle prosentin tuhannesosa (0,00026 %) 250 miljoonasta kontista, joita tällä hetkellä kuljetetaan vuosittain. Kuljetetun lastin arvo on yli 7 biljoonaa dollaria. Tarkasteltaessa koko tutkitun viidentoista vuoden ajanjakson (2008-2022) tuloksia, mereen katosi keskimäärin 1 566 konttia vuodessa.

 

Jatkuva panostus turvallisuudeen lisäämiseen

Linjaliikenneteollisuus työskentelee jatkuvasti parantaakseen konttiturvallisuutta entisestään ja tekee yhteistyötä hallitusten ja muiden sidosryhmien kanssa vähentääkseen merellä menetettyjen konttien määrää.

Tätä tarkoitusta varten WSC, useat jäsenlinjat ja joukko merenkulun sidosryhmiä käynnistivät MARIN Top Tier -hankkeen vuonna 2021. Tehdyssä tutkimuksessa on jo saatu konkreettista tietoa konttien putoamisten syistä ja uusien vaaratilanteiden estämisestä. Tämä sisältää koulutusmateriaaleja, jotka lisäävät tietoisuutta erilaisten parametristen rullausten riskeistä, sekä työkaluja, kuten videoita ja laskimia, jotka auttavat ehkäisemään ja tarvittaessa hallitsemaan tällaisia ​​vaaratilanteita.

TopTier-tutkimusta tehdään parhaillaan kontti- ja kiinnityslaitteiden lujuudesta, varastoinnin suunnittelusta ja optimoinnista, alusten toiminnan ohjeista ja matkan suunnittelusta. Lisää tuloksia on luvassa alan parhaiden käytäntöjen, päivitettyjen turvallisuusstandardien ja suositusten muodossa, kun projekti siirtyy kolmannelle ja viimeiselle vuodelleen. TopTier raportoi edelleen edistymisestä ja jakaa näkemyksiään säännöllisesti verkkosivuillaan, IMO:n kautta ja muilla foorumeilla.

Sääntelypuolella on edistytty kahdessa keskeisessä konttiturvallisuutta koskevassa sääntelytoimessa, joihin WSC osallistuu IMO:ssa. Meriturvallisuuskomitea (MSC 105) hyväksyi IMO:n konttien tarkastusohjelmia koskevien ohjeiden tarkistuksen muun muassa selventäen, että se koskee kaikkea lastia, lisäämällä ohjeita CTU-koodista sekä tarkastuksia näkyvän tuholaiskontaminaation varalta.

WSC on myös useiden vuosien ajan kannattanut merellä kadonneiden konttien pakollista ilmoittamista ja osallistunut IMO:n CCC 8:ssa merellä kadonneiden konttien pakollisen ilmoituksen järjestelmän kehittämiseen. MSC 107 käsittelee ehdotusta tämän vuoden touko-kesäkuussa. Jos järjestelmä hyväksytään, se voidaan ottaa käyttöön MSC 108:ssa ensi keväänä, jolloin kansainväliset pakolliset raportointivaatimukset meressä kadonneista konteista tulevat voimaan vuodesta 2026 alkaen.