MAN - Vaihtoautot

Euroopan e-bussien rekisteröinnit kasvoivat viime vuonna 53 %: vuonna 2023 peräti 6 354 rekisteröintiä EU27:ssä + Norjassa, Islannissa ja Sveitsissä. Yli 42 % kaupunkiliikenteen linja-autoista oli päästöttömiä (BEV ja vety), mikä kasvoi nopeasti 15 %:sta vuonna 2020 (kolminkertaistui kolmessa vuodessa).

Kaiken kaikkiaan rekisteröitiin 13 466 vaihtoehtoisella voimansiirrolla varustettua linja-autoa, mikä vastaa 41 % kasvua edellisvuodesta Chatrou CME Solutionsin lukujen mukaan.

MAN, Solaris, Yutong ja Wrightbus kärjessä

MAN, kuten konserni on jo ilmoittanut viime viikkoina, nousi sähköbussien markkinajohtajaksi, jota seurasivat Solaris, Yutong (joka oli ollut kärjessä vuonna 2022) ja Wrightbus. Jälkimmäinen kasvoi merkittävästi, 320 % enemmän kuin vuonna 2022. Ainoa tuotemerkki, jonka volyymit laskivat vuonna 2023, on Alexander Dennisin – BYD:n yhteisyritys.

Solaris johtaa myös nollapäästöisissä linja-autoissa (silloin myös polttokennolinja-autot mukaan luettuina), 802 ajoneuvoa rekisteröitiin 2023. Viimeisten 12 vuoden aikana on rekisteröity 19 000 sähköbussia, joista Solaris (taas!) on ykkönen 2 188 yksiköllä.

Sähköbussimarkkinat 2023, Iso-Britannia johtaa

Vuonna 2023 rekisteröityjä 6 354 yli 8 tonnin e-bussia edustaa, kuten avauksessa mainittiin, 53 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna, joka päättyi 4 152 yksikköön (vuonna 2021 se oli 3 282, kasvua 48 % vuoteen 2020 verrattuna).

Yhdistynyt kuningaskunta johtaa sähköbussien käyttöönotossa 1 206 yksiköllä vuonna 2023, ja seuraavina ovat Saksa, Norja ja Espanja, 260 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022 rekisteröidyt 136 yksikköä. Kasvavin maa on Portugali, jossa rekisteröitiin 364 e-bussia vs. 52 vuonna 2022. Myös Belgia kasvoi paljon, 42:sta 172:een (+309 %).

Hybridibussien rekisteröinnit lisääntyivät merkittävästi: ”Hybridibussien absoluuttinen määrä kaksinkertaistui 2 018:sta vuonna 2022 4 022:een vuonna 2023; plus 99,3%! Tämä johtuu noin 1000 linja-auton kasvusta sekä kaupunkibussissa että kaukoliikenteen segmentissä”, Chatrou CME Solutions toteaa. Tällainen kasvu johtuu suurelta osin lievien hybridiautojen käyttöönotosta.

Toisaalta kaasukäyttöiset linja-autot kohtasivat laskua kaupunkisegmentissä. Konsulttiyhtiö korostaa, että "CNG/LNG-bussien absoluuttinen määrä laski hieman vuoden 2022 3 274:stä 2 883:een vuonna 2023 (-11,9 %). CNG-osuus kaupunkien välisessä segmentissä kasvaa edelleen 978:sta vuonna 2022 1,187:ään vuonna 2023".

Sillä välin vetykäyttöisten linja-autojen määrä kasvoi merkittävästi, ja Solaris oli johtavassa asemassa 77 rekisteröinnillä vuonna 2023 ja yhteensä 181 linja-autokannassa, ohittaen Van Hoolin ja Wrightbusin. Ennätyksellisen kokonaismäärän 207 määrä oli yli kaksinkertainen 99 vuoteen 2022 verrattuna ja myös suurempi kuin edellisenä ennätysvuonna 2021 (158).