MAN - Vaihtoautot

Amsterdamin uusi M52-metrolinja on 9,7 km pitkä, josta 7,1 km kulkee maan alla. Huoltotehtäviä varten GVB Amsterdam on hommannut toisen Mercedes-Benz Unimog -raideauton, vuonna 2017 hommatun pariksi. Yhdessä työskennellessäään Unimogit ovat riittävän tehokkaita vetämään jopa raskaimmat, 200 tonnin metrot neljän prosentin nousua tunnelista pois.

Tandemoperaatio on ollut mahdollinen siitä lähtien, kun GVB Amsterdam sai toisen Unimogin. Aiemmin hankitun tapaan nykyinen Unimog-kuorma-auto on myös U 423 -malli, jonka moottori pystyy tuottamaan 170 kW (231 hv) ja 900 Nm. Jotta voimaa voidaan käyttää tehokkaasti kiskoihin, ajoneuvot on varustettu vääntömomentinmuutoskytkimellä. Zagro on valmistanut rautatiekuljetuksiin tarvittava raideohjainjärjestelmän ja tandem-toiminnan ohjauksen.

Unimogeja käytetään Amsterdamin metrojärjestelmässä monenlaisiin huoltotöihin.