MAN - Vaihtoautot


Kun etupyörä liikahti, koko auto valui vasemmalle pihan kallistuksen suuntaan. Metrin verran hiekotus etupyörille, ja Yaris kiipesi Continentalin ympärivuotisilla umpijäisen mäen ylös päätielle.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden nelihenkinen testitiimi on testannut neljässä autossa Keski-Euroopan autolehtien ympärivuotisten eli allseason-rengastestien neljää menestyneinta: Goodyear, Continental, Nokian ja Vredestein allseason renkaita.

Koeajot aloitettiin Suomessa marraskuun alussa 2020. Sen jälkeen on koettu kaksi pakkaskautta, jolloin ulkolämpötila on alittanut jopa -24C, kaksi rajua lumentuloa yli 20 sentillä lunta kerralla, viikon mittainen ennätyksellisen paha alijäähtyneen sateen ja veden "sadekausi" huippuliukkailla kaduilla ja teillä ja viimeksi -35C huippupakkasia Pohjois-Suomessa.

Kolmen valmistajan ympärivuotiset ovat osoittautuneet hämmentävän tehokkaiksi kaikissa testiolosuhteissa huippupakkasia myöten - parhaiden perinteisten kitkarenkaiden tasoa. Pitoa on löytynyt jäisellä pinnalla, yön yli sataneella lumisella tiellä, raskaassa loskassa kuin myös auratuilla pääteillä suurimmissakin nopeuksissa.

On käymässä selväksi, että rengas-, pintakuvio- ja kumiseosteknilogia on harpannut viimeksi kuluneina vuosina yhtä suuria askelia eteenpäin kuin autojen digiteknologia. Alkaa olla aika talvisimmassa Pohjolassakin luopua perinteisista kahden kauden renkaista - talvi- ja kesärenkaista. Tilalle on tulossa ympärivuotiset allseason-renkaat.

On samalla käynyt selväksi, että rengasala, asennusala, rengashotelliala, rengasvalmistajat ympärivuotisesti toimivien renkaiden sijaan mieluummin myisivät autoilijoille erikseen sekä kesä- että talvirenkaat, kaksinkertaiset vannesarjat ja kahdet renkaanvahto-operaatiot vuodessa. Se selittää osaltaan rengasalan epäilevät mielipiteet ja epäröinnin kehityksestä. Muutos on dramaattinen - ja sitä voidaan varmaan venyttää samalla tavalla kuin siirtymistä nastarenkaista kitkarenkaisiin Pohjolassa jopa vuosikymmenen mittaiseksi. Se vain ei kykene estämään uusimman renhasteonologian ja ympärivuotisten renkaiden tulo myös Pohjoismaihin..

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden ympärivuotisten renkaiden testin kolmas osio on julkaistu lehden tuoreimmassa numerossa 2/2021.