MAN - Vaihtoautot

Vuoden Auto Suomessa valittiin nyt kunnioitettavasti jo kymmenennen kerran. Juhlavuoden voittajaksi nousi Hyundai Kona, joka jätti Mercedes-Benz E-sarjan seitsemän pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Kia EV9, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -tittelistä pääsi kilpailemaan 32 uutuutta, joista jo yli puolet oli sähköautoja. Lisäksi kaikkiin paitsi yhteen ehdokkaaseen oli tänä vuonna saatavissa ainakin jonkinasteinen sähköistys voimalinjaan. Merkittävä muutos ja osoitus odotettavasta oli myös se, että kolmasosa ehdokkaista tuli Kiinasta. Tosin ainakaan vielä ne eivät yltäneet finaaliin.

Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekivät myös tänä vuonna päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustavan Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n jäsenet. Osa AuLin yli sadasta jäsenestä kirjoittaa vain raskaammasta kalustosta tai moottoripyöristä, joten he eivät pitäneet itseään sopiviksi äänestämään. Samaan tulokseen päätyi suuri osa yhdistyksen seniorijäsenistä.

Ensimmäisellä kierroksella äänesti 57 yhdistyksen jäsentä, jotka antoivat äänensä myös ratkaisevalla toisella kierroksella. Määrä on kansainvälisestikin kunnioitettava, sillä eurooppalaisen Car of the Year -valinnan tekee 59 tuomaria, ja Vuoden Auto Japanissa -äänestäjiä on kolme enemmän.

Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2022 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2023 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Ne kaikki olivat tuomareiden koeajettavina 15.11. Järvenpäässä Aino Areenan ympäristössä. Sen jälkeen jokainen tuomari teki listan kuudesta mielestään tärkeimmästä uutuudesta. Äänet laskettiin yhteen, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.

Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko: Kia EV9 ja Volkswagen ID.7 ovat sähköautoja, Hyundai Konan saa hybridinä tai sähköautona, Mercedes-Benzin E-sarjassa vaihtoehtoina ovat kevyt- ja lataushybridi, Peugeot 408:n keulalle voi valita bensiinimoottorin tai lataushybridin, ja Toyota Priuksen saa vain lataushybridinä.

Järvenpäässä 28.11. järjestetyn toisen koeajopäivän jälkeen kukin ensimmäisellä kierroksella äänestänyt tuomariston jäsen jakoi ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.

Finaaliäänestys oli tasainen, mutta voitot jakautuivat varsin epätasaisesti. Peugeot 408 oli vain yhden tuomarin mielestä paras. Toyota Prius sai kuusi ykkössijaa. Sekä Kia EV9 että Volkswagen ID.7 olivat kymmenen tuomarin suosikkeja. Myös suurin voittomäärä jaettiin, sillä koko äänestyksen voittanut Hyundai Kona sekä Mercedes-Benzin E-sarja olivat kärjessä 15 tuomarin äänestystuloksessa. Mercedes-Benzin kohtaloksi jäi jo toisena peräkkäisenä vuonna jäädä toiseksi seitsemän äänen erolla.

Vuoden Auto Suomessa 2024 -lopputulokset:

1. Hyundai Kona (174 p.)
2. Mercedes-Benz E-sarja (167 p.)
3. Volkswagen ID.7 (153 p.)
4. Toyota Prius (141 p.)
5. Kia EV9 (128 p.)
6. Peugeot 408 (92 p.)

Hyundai Kona jatkaa korealaiskonsernin voittokulkua Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä, sillä viime vuonna voittajana palkittiin Kia Niro. Kaiken lisäksi tämä oli ensimmäinen kerta, kun Hyundain malli eteni toiselle kierrokselle – ja heti voittoon.

Tuomariston jäsenet arvioivat voittajaa muun muassa seuraavasti:

- ”Valttina monipuoliset voimalinjat.”
- ”Erittäin hyvä hinta-ominaisuus-suhde.”
- ”Oivalliset sähköauto-ominaisuudet ja tilaakin edeltäjää enemmän.”