MAN - Vaihtoautot


Volvo Cars on kriisissä. Uudelleenjärjestelyt on aloitettu, mutta toistaiseksi tulos on syvästi tappiollinen. (Kuva: Volvo)

Autonvalmistaja ei pääse jaloilleen – Volvo Cars raportoi toiselta vuosineljännekseltä mittavaa nettotappiota. Nimestään huolimatta erillinen kuorma-autovalmistaja Volvo Group kärsii niin ikään, erityisesti Yhdysvaltojen markkinakehityksestä.

Kiinalaisomistuksessa oleva Volvo Cars ajautui raskaasti tappiolle toisella vuosineljänneksellä.

Kiinalaisten omistajien hallitsema ruotsalainen autonvalmistaja Volvo Cars kirjasi vuoden toisella neljänneksellä syvän tappion. Huhti–kesäkuussa yhtiö teki 8,1 miljardin Ruotsin kruunun (noin 716 miljoonan euron) nettotappion, kun vuotta aiemmin tulos oli vielä 5,7 miljardin kruunun voitolla, yhtiö kertoi torstaina Göteborgissa.

Volvo Cars oli jo aiemmin ilmoittanut 11,4 miljardin kruunun suuruisista alaskirjauksista, joiden taustalla olivat uusien mallien viivästynyt lanseeraus ja Yhdysvaltojen tullipolitiikka. Autoalan analyytikko Philippe Houchois totesi, että yhtiön toimet kassavirran turvaamiseksi ovat olleet tehokkaita, mutta lisäsi, ettei selkeää näkymää ole vieläkään, vaikka johto uskoo suunnitellun suunnanmuutoksen olevan oikeilla raiteilla.

Toimitukset ja liikevaihto laskivat

Toimitukset loppuasiakkaille olivat vuosineljänneksellä noin 182 000 autoa, mikä on 12 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Liikevaihto laski kahdeksan prosenttia 93,5 miljardiin kruunuun. Ilman kertaluonteisia eriä laskettu liiketulos ennen korkoja ja veroja romahti lähes kahdella kolmanneksella 2,9 miljardiin kruunuun. Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kuitenkin korosti parannusta edelliseen neljännekseen nähden, myös kassavirran osalta.

Yhtiö oli jo aiemmin käynnistänyt säästöohjelman, jonka seurauksena maailmanlaajuisesti lakkautetaan 3 000 hallintotehtävää, mukaan lukien konsulttisopimukset. Tämä vastaa noin 15 prosenttia kaikista hallintotyöpaikoista, ja suuri osa vähennyksistä kohdistuu Ruotsiin. Samuelssonin tavoitteena on säästää kaikkiaan 18 miljardia kruunua, johon kuuluu muitakin toimenpiteitä. Tämän johdosta yhtiö kirjasi vuosineljänneksellä vielä 1,4 miljardin kruunun lisäkuluja. Muutosten on määrä olla valmiita syksyyn mennessä.

Haasteita jo pidempään

Volvon vaikeudet eivät ole uusia. Välillä yhtiötä ovat rasittaneet korkeat akkukustannukset, ja ruotsalaisten kunnianhimoinen siirtymä täyssähköautoihin on takkuillut markkinoilla. Keväällä edellinen toimitusjohtaja Jim Rowan joutui yllättäen väistymään, ja hänen paikkansa otti takaisin entinen toimitusjohtaja Håkan Samuelsson.

Volvo Cars kuuluu kiinalaiselle Geely-autokonsernille, joka omistaa myös sähköautovalmistaja Polestarin sekä osuuden ruotsalaisesta kuorma-autovalmistaja Volvo Groupista.

Myös Volvo Trucks paineessa

Autonvalmistajasta juridisesti erillinen kuorma-autovalmistaja Volvo Group on joutunut myös vaikeuksiin, erityisesti tullien kurittamilla Pohjois-Amerikan markkinoilla. Yhtiön liikevaihto laski toisella neljänneksellä 12 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, 122,9 miljardiin kruunuun (9,98 mrd €), yhtiö kertoi torstaina Göteborgissa. Ilman valuuttavaikutuksia – erityisesti heikon dollarin vuoksi – lasku olisi ollut 5 prosenttia.

Myös liiketulos ilman kertaluonteisia eriä laski lähes 31 prosenttia 13,5 miljardiin kruunuun, mikä oli silti hieman odotettua parempi. Tulosmarginaali supistui lähes kolme prosenttiyksikköä 11 prosenttiin. Nettotulos laski 7,5 miljardiin kruunuun, eli alle puoleen vuoden takaisesta.

Toisella neljänneksellä Volvo toimitti 52 764 kuorma-autoa, mikä on 10 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tilauskanta pysyi vakaana Euroopan nousun ansiosta: tilauksia kertyi yhteensä 47 761 kuorma-autoa. Pohjois-Amerikassa tilaukset laskivat 16 prosenttia, ja Etelä-Amerikassa vielä enemmän.

(kfz-betrieb/Vogel)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!