MAN - Vaihtoautot

Testiautoa on käytetty päivittäisessä käytössä ruohon reunustamiseen osassa moottoritietä. Kuva: Frederik Feulner

Mercedes-Benz Special Trucks on testannut vetypolttomoottorilla varustettua Unimogina todellisessa käytössä.

Bayreuthin ja Bambergin välisellä moottoritien osuudella Kaakkois-Saksassa insinöörit keräsivät mittaustietoja, kun Autobahn Gmbh:n työntekijät käyttivät kunnossapitotöissään vetykäyttöistä Unimogia. Tietoja käytetään nyt jatkokehitykseen.

– Olemme erittäin tyytyväisiä. Hieman yli kahden vuoden projektijakson jälkeen meillä on ensimmäinen toimiva Unimog-prototyyppi vetypolttomoottorilla. Testit Oberfrankenin Autobahnin henkilökunnan kanssa ovat meille erityisen arvokkaita, koska täällä voimme kerätä tärkeää palautetta jatkokehitystyötä varten, sanoo Mercedes-Benz Special Trucksin johtaja Franziska Cusumano.

Testiajoneuvo perustuu Unimog U 430:een, jossa on muunnettu kaasumoottori sekä säiliö-, turva- ja valvontajärjestelmät vaihtoehtoiseen vetyteknologiaan.

Vedyn palaminen moottoritilassa tuottaa vettä, joka vapautuu höyrynä pakojärjestelmän kautta. Akseliväli ja pituus on mitoitettu siten, että vetysäiliöt voidaan asentaa ohjaamon taakse.

Neljään TÜV-sertifioituun 700 baarin korkeapainesäiliöön mahtuu yhteensä noin 14 kg vetykaasua. Seuraavassa kehitysvaiheessa insinöörit pyrkivät lisäämään volyymia, jotta pystytään käsittelemään koko työpäivä. Moottori tuottaa noin 290 hv/1000 Nm ja sen sanotaan olevan huomattavasti hiljaisempi kuin dieselmoottori. Prototyyppi oli varustettu etuleikkurilla, kahdella leikkuupäällä.

Daimler Trucks keskittyy uusiutuviin polttoaineisiin akkukäyttöön ja polttokennoteknologiaan. Näiden kahden teknologian lisäksi nähdään, että polttomoottorissa oleva vety voi olla toinen vaihtoehto voimansiirtovalikoimassa.