Kaikki alkoi siitä, kun Vaasa päätti pyrkiä Suomen ensimmäiseksi hiilineutraaliksi kaupungiksi. Yli vuosi sitten 12 Scania Citywide bussia pääsi tien päälle polttoaineenaan Stormossenin jätteenkäsittelylaitoksen tuottamaa biokaasua. Tavoitteena ollut 700 000 ajokilometriä on nyt saavutettu.
-Linja-autojemme käyttämä biokaasu vastaa vuosittain noin 280 000 litraa dieselpolttoainetta. Hiilidioksidipäästöt ovat samalla tasolla kuin sähköauton tuulivoimalla tuotettu energia, sanoo biokaasulaitoshankkeesta vastaava Pertti Hällilä. Scanian lehdistötiedotteen mukaan Vaasan seudun kotitalouksien biologisesta jätteestä ja Stormossenin lietteestä saadaan biokaasua noin 1 000 autolle - ja näille busseille. Hällilän mukaan kulunut vuosi on sujunut hyvin. -Alun perin odotimme vaikeaa alkua, mutta emme ole kokeneet merkittäviä takaiskuja ja kaikki vastaantulleet ongelmat ovat olleet hyvin arkipäiväisiä, hän jatkaa.
Edes talven -23 pakkaset eivät aiheuttaneet vaikeuksia. Hankkeen alussa bussien keskimääräiseksi kulutukseksi arveltiin noin 60 Nm3 / 100 km. Ensimmäisen toimintavuoden aikana Scania-moottorit ovat kuitenkin osoittautuneet paljon energiatehokkaammiksi, Scania korostaa lehdistötiedotteessa. Tämä on antanut kaupungille mahdollisuuden lisätä lauantaisin liikennöitävien linja-autojen määrää ja käyttää kaupunkireittiä 4 kesäkaudella, joka aiemmin oli vain talvisin käytössä. Matkustajamäärä on kasvanut 1,2 miljoonaan, 20 prosentin kasvu muutamassa vuodessa. Biokaasu autojen monipuolisuus auttaa Vaasaa askelen lähemmäksi ympäristötavoitteidensa täyttämistä. Paikallisesti tuotetut biokaasuvarannot olisi normaalisti käytetty lähinnä lämmitykseen tai ne olisivat päätyneet jätteeksi. Nyt kaasu voi toimia liikennepolttoaineena.