MAN - Vaihtoautot

Uudelleenpinnoitetut kuorma-autonrenkaat ovat Pohjoismaissa suosittuja, sillä ne säästävät rahaa ja ympäristöä. Kotimaiseen tuotantotyöhön perustuva toimitusvarmuus sekä tutkitut, turvalliset raaka-aineet kuuluvat pinnoitettujen renkaiden vahvuuksiin ekologisuuden lisäksi, todetaan Vianorin tiedotteessa.

Kuorma-autonrenkaita pinnoitettaessa renkaan pintakuvio voidaan valita käyttötarpeen mukaan. Pinnoituksen korkean laadun ja erinomaisen kulumiskeston takaa renkaiden testaus samoilla menetelmillä, joilla uudetkin renkaat testataan. Pinnoitettuihin renkaisiin on saatavilla sama pinnoitevalikoima kuin uusiinkin renkaisiin – premium-luokan tuotteista edullisempiin vaihtoehtoihin.

Kotimainen tuotantotyö takaa toimitusvarmuuden ja hyvän saatavuuden.

Vianorilla on Pohjoismaissa viisi pinnoittamoa: kaksi Suomessa, yksi Ruotsissa ja kaksi Norjassa. Pinnoittamoissa käytetään ainoastaan turvallisia ja tarkastettuja pinnoitusmateriaaleja. Pinnoitustyö tehdään aina asiakkaan kotimaassa ja pinnoitusmateriaalit tuotetaan Suomessa, minkä vuoksi kuljetusmatkat ovat lyhyitä.

– Meidän pinnoittamissamme renkaissa käytetään Noktop-pinnoitetta. Pinnoitusmateriaalit ovat laadukkaita ja siksi annamme niille kolmen vuoden takuun. Pinnoitukset on suunniteltu moniin erilaisiin käyttötarkoituksiin ja eri vuodenaikoihin. Sen lisäksi pinnoitettujen renkaiden kestävyys ja pito ovat hyvällä tasolla. Koska tuotantotyö tehdään kotimaassa, toimituksissa ei ole viiveitä. Omat renkaat saa pinnoitettua meillä kahdessa viikossa ja varastotuotteet voi napata heti mukaan, rengas- ja autohuoltoketju Vianorin pinnoituksen tuotepäällikkö Jukka Kaven toteaa.

Pinnoittaminen tuottaa 75 prosenttia vähemmän hiilidioksidia kuin uuden renkaan tuotanto

Ero pinnoitetun renkaan ja uuden renkaan hiilijalanjäljessä on merkittävä. Pinnoitettujen renkaiden hiilidioksidipäästöt ovat 75 prosenttia matalammat uusiin renkaisiin verrattuna.
Suurin ero päästöissä muodostuu raaka-aineista, koska niitä tarvitaan pinnoittamiseen huomattavasti vähemmän kuin uuden renkaan tekemiseen. Valmistuksella ja logistiikalla on myös keskeinen rooli päästöjen syntymisessä.

– Pinnoitetut kuorma-autonrenkaat ovat hyvä esimerkki vihreästä ajattelusta rengasalalla. Hankkimalla uudelleenpinnoitetun renkaan valitset ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon. Jos esimerkiksi yhden kuorma-auton vetorenkaiksi laittaa pinnoitetut renkaat uusien sijaan, hiilidioksidipäästöt ovat lähes 460 kg pienemmät. Tämä määrä vastaa päästöjä, jotka syntyvät ajettaessa henkilöautolla lähes 2300 kilometrin matka, Kaven selventää.

Tutkimus kuorma-autonrenkaiden CO2-päästöistä