MAN - Vaihtoautot

Uusi Toyota PROACE MAX, joka on saatavana myös sähköversiona, merkitsee japanilaisen tuotemerkin tuloa Euroopan suurikokoisten pakettiautojen markkinoille. PROACE MAX liittyy laajennettuun PROACE-ajoneuvoperheeseen päivitettyjen PROACE- ja PROACE CITY -ajoneuvojen rinnalla osana kattavaa Toyota Professional -tuotevalikoimaa hyötyajoneuvoista.

Se on tulosta Stellantisin kanssa tehdystä pitkäaikaisesta yhteistyöstä hyötyajoneuvojen, erityisesti sähköautojen, kehittämisessä. Ajoneuvo on saatavilla vuodesta 2024 eteenpäin.

Toyota PROACE MAX: koko- ja painovaihtoehdot

Yhteensä kuusi eri kokoa on saatavana täysikokoisina pakettiautoina, jotka perustuvat kahteen akselivälivaihtoehtoon, 3 450 mm ja 4 035 mm, kolmella eri pituudella (5 413 mm, 5 998 mm ja 6 363 mm) ja kolmella korkeudella (2 254 mm, 2 524 mm ja 2 764 mm) mm). Nämä yhdistelmät tarjoavat tilavan tavaratilan tilavuuden 10 m³ - 17 m³, joka on tarpeeksi suuri viidelle eurolavalle.

Ajoneuvon painon suhteen vaihtoehdot vaihtelevat kokoonpanosta riippuen 3 300–3 500 kg dieselkäyttöisen PROACE MAXin ja 3 500 kg tai 4 250 kg akkusähköisen vaihtoehdon välillä, ja kaikissa versioissa on vaikuttava kuormankanto- ja hinauskapasiteetti. Akkusähköinen PROACE MAX johtaa luokkaansa 1 500 kg:n hyötykuormalla ja 2 400 kg:n vetokyvyllä kokokokoonpanosta riippuen. Dieselajoneuvoissa on mahdollista jopa 1 425 kg:n hyötykuorma ja 3 000 kg:n vetokapasiteetti pituuden ja korkeuden yhdistelmästä riippuen. PROACE MAXin lastaus ja purkaminen on helppoa täyskorkeiden ovien ja käytännöllisen neliömäisen aukon ansiosta, leveys 1 562 mm ja korkeus jopa 2 030 mm, ja matala kynnys helpottaa pääsyä.

PROACE MAX EV:n kantama, teho ja akun suorituskyky

Jopa 420 km:n (WTLP-standardi) ajomatkalla täyssähköisellä PROACE MAXilla on riittävästi kantamaa käytännöllisiin päivittäisiin töihin. Vaivaton ajo ja sähköautoille tyypillinen pehmeä ja mukava ajo saavutetaan 270 hv:n (200 kW) tehon ja 410 Nm:n vääntömomentin ansiosta.

Kun tehokas 110 kWh akku vaatii enemmän energiaa, se voidaan ladata 80 %:iin jopa 55 minuutissa jopa 150 kW:n pikalatausjärjestelmän avulla, mikä minimoi seisonta-ajan pitkillä matkoilla. Mukana on myös 11 kW:n vaihtovirtalaturi kätevää latausta varten.

Uusi PROACE MAX edustaa syvempää yhteistyötä Toyota Motor Europen ja Stellantisin välillä, joka alkoi vuonna 2012 ja antaa molemmille yrityksille mahdollisuuden hyötyä kehitys- ja tuotantokustannusten optimoinnista. Stellantisin tehtaat Gliwicessä Puolassa ja Atessassa Italiassa valmistavat PROACE MAXin.