Stellantis pyrkii mukauttamaan pakettiautot paremmin kaupallisten asiakkaiden erityistarpeisiin. Tätä varten se on perustanut oman osaston, jolla on erikoistehtäviä.
”Jos kysyntää tulee, olemme valmiita.” Stellantisin Pro One -hyötyajoneuvoyksikön johtaja Anne Aboud hymyilee hieman happamasti, kun häneltä kysytään sähköpakettiautojen hitaasta myynnistä. ”Pystymme varmasti toimittamaan lupauksemme.”
Stellantis-yhtiöllä "me" tarkoittaa Euroopassa Citroënia, Fiatia, Opelia, Peugeotia ja Vauxhallia. Suurten pakettiautojen segmentissä ranskalainen konserni on markkinajohtaja 30 prosentin markkinaosuudellaan, kun kaikki Stellantis-merkit lasketaan yhteen. Tämä on oikeutettua, sillä Ducato, Boxer ja Jumper eroavat toisistaan vain vähän tekniikan suhteen. Kaikki mallit ovat saatavilla myös sähkökäyttöisinä, mutta sähkökäyttöisten osuus 3,5 tonnin luokassa on tällä hetkellä neljä prosenttia. Kilpailijatkaan eivät kuitenkaan myy juurikaan enempää.
Stellantis on kuitenkin nyt käynnistämässä niin kutsutun Cargo Box EV:n tuotannon. Kyseessä on sähkökäyttöinen tilavuuskuljetusauto, jonka tavaratila on jopa 20,3 kuutiometriä, suurella fanfaarilla. Sähkökäyttöinen tilavuuskuljetusauto valmistetaan samalta tuotantolinjalta Atessassa, Keski-Italiassa, kuin Ducaton ja muiden mallien dieselversiot. Se perustuu 200 kW/270 hv:n alusta-ohjaamoversioon, jossa on 110 kWh:n akku, joka mahdollistaa jopa 323 km:n toimintamatkan. Uutta on paitsi latausboksi, myös mahdollisuus ladata akkua 22 kW:n vaihtovirralla, mikä on kaksi kertaa nopeampaa kuin ennen.
Vierailumme aikana Euroopan suurimmalla hyötyajoneuvotehtaalla ei kuitenkaan 15 kilometriä pitkältä kokoonpanolinjalta lähtenyt yhtäkään sähköpakettiautoa. Vallitsi hiljainen hetki, ja tuotanto oli vain tilauksesta.
Räätälöidyt muunnokset pian kaikissa tehtaissa
Stellantisin äskettäin perustettu Custom Fit -osasto, jossa se räätälöi pakettiautoja yksittäisten asiakkaiden vaatimusten mukaisesti, työskentelee myös tilausten perusteella. Yritysasiakkailla on usein vaatimuksia, jotka ylittävät vakiovarusteiden rajat. Tämä dynaaminen muuntamis- ja räätälöintiohjelma otetaan käyttöön kaikissa hyötyajoneuvotehtaissa, ja siinä yhdistetään perusajoneuvot räätälöityihin muutoksiin.
Atessassa seisoo brittiläisen Royal Mailin punaisia Vauxhall Movanoita rinnakkain ranskalaisen SNCF:n valkoisten Citroën Jumpereiden kanssa. Kippiautot sekoittuvat matkailuautoihin. Esimerkiksi punaisten postiautojen takaovien pysäytyskulmia on suurennettu ja takaosaan on asennettu astinlaudat helpottamaan kulkua. SNCF-pakettiautot toimivat myös työtiloina – ilmanvaihto on pakollinen.
Myös Amazon on yksi Custom Fitin asiakkaista. Logistiikkayritys tilaa ajoneuvoja, joissa on liukuovet ilman pikalukkoja, jotka avautuvat ja sulkeutuvat nopeammin. Tämä säästää noin 12 sekuntia toimitusta kohden. Aika on rahaa, ja yli 100 toimituksen päivässä laskettuna sen pitäisi olla huomattava summa.
Osasto on täysin integroitu digitaaliseen tuotantoprosessiin. Jokainen vaihe, jokainen lisäys, tallennetaan järjestelmään. Ennen muuntamista jokainen ajoneuvo käy läpi säännöllisen testausmenettelyn.
Ohjelmassa on toistaiseksi vain pieniä muutoksia
Vaihtoehdot ovat kuitenkin edelleen rajalliset. Tähän mennessä Custom Fit on keskittynyt pieniin muutoksiin tekemättä suuria muutoksia ajoneuvon rakenteeseen. Monimutkaiset, täydelliset muutokset jätetään edelleen noin 500 eurooppalaisen kumppanin, kuten Bottin ja Sortimon, tehtäväksi. Nämä asentavat järjestelmänsä eri paikkoihin, mikä on logistisesti monimutkaista: Ajoneuvot on kuljetettava tehtaalta jälleenmyyjän kautta muutosyritykselle.
Tavoitteena on kuitenkin koota toimialakohtaisia moduuleja ja hyllyjärjestelmiä, kuten leipomoajoneuvoihin, kylmäkuljetusautoihin tai nuohousajoneuvoihin tarkoitettuja, suoraan hyötyajoneuvotehtaissa, mikä lyhentää kuljetusreittejä.
Myös asiakkaat hyötyvät tästä, selittää Jean-François Bloch, Saksan toimialaratkaisujen ja matkailuautojen myyntipäällikkö. Ihannetapauksessa he tekevät kaupat yhdellä laskulla: perusajoneuvo ja räätälöidyt asennukset käsitellään yhdellä laskulla sen sijaan, että valmistaja ja muutosyritys käsittelisivät ne erikseen. Tämä yksinkertaistaa ostamista, rahoitusta ja takuuta, koska se kattaa sitten koko ajoneuvon, mukaan lukien muutokset.