MAN - Vaihtoautot

Tallinnan kunta on päättänyt investoida 40 akkukäyttöiseen johdinautoon ja päivittää kontaktiverkostoa. Tämä päätös tehtiin 24 vuoden siirtymisen jälkeen johdinautoista linja-autoihin (sitoumuksella CNG-voimansiirtoihin).

Tallinnassa oli aiemmin yhdeksän johdinlinjaa, mutta nykyään niitä on jäljellä enää neljä. Suunnitelmat johdinautojen käytöstä poistamisesta siirtyivät kustannustehokkuuden vuoksi. Laskelmien mukaan vaunujen säilyttäminen sähköbussien rinnalla helpottaisi siirtymistä päästöttömään liikenteeseen vuoteen 2035 mennessä. Uusien johdinautojen pitäisi saapua Tallinnaan seuraavien 3-5 vuoden kuluessa.

Tallinna investoi johdinautoihin (taas)

Kaupunginvaltuusto valtuutti Tallinn City Transport AS:n hankkimaan 40 uutta akkukäyttöistä vaunua ja uudistamaan johdinautoinfrastruktuurin. Laivastoon tulee 22 pitkää (18 metriä) ja 18 tavallista (12 metriä) johdinautoa. Vaunujen kustannusarvio on noin 30 miljoonaa euroa.

EER.ee kertoo, että ”Johdinbussilinjojen sulkeminen alkoi vuonna 2000, kun Vapauden aukion (Vabaduse Väljak) ja Väike-Õismäe välinen linja 8 poistettiin liikenteestä. Vuonna 2012 linja 2 (Viro-Mustamäe) suljettiin; vuonna 2016 linjat 6 ja 7 (Kaubamaja-Väike-Õismäe ja Balti jaam-Väike-Õismäe); ja vuonna 2017 linja 9 (Mustamäe-Kopli). Linjoilla alkoivat sen sijaan kulkea linja-autot”.

Keskustan ilmajohtojen purkamisesta huolimatta johdinautojen reitit tulevat käyttämään virtalähteenä akkuja, mikä laajentaa ulottuvuuttaan.

Rahoitusta johdinautohankkeelle haetaan Tallinnan budjetista, ja johdinautovarikkoa suunnitellaan siirrettäväksi. Lisäksi nykyaikaisten raitiovaunujen ja sähköbussien odotetaan debytoivan tänä vuonna, mikä edistää Tallinnan sitoutumista kestävään joukkoliikenteeseen.

Tallinnan apulaispormestari Vladimir Svet: ”Sähköbussikaluston ylläpitäminen edellyttää latauskapasiteettia terminaaleissa. Teimme analyysin siitä, kuinka paljon kapasiteettia meillä on nyt ja kuinka paljon voimme lisätä ilman, että verkkoon joutuisi investoimaan useita miljoonia euroja. Nämä laskelmat osoittavat, että nykyisellä kapasiteetillamme pystymme pitämään noin 60 sähköbussia. Jos haluaisimme enemmän, se vaatisi isoja sijoituksia. Ja sähköbussikannan kasvattaminen lähitulevaisuudessa 30 bussistamme vaikkapa 300:aan, olisi valtava investointi, josta erittäin suuri osa menisi sähköön, liikkuvasta kalustosta puhumattakaan. Koska meillä on jo johdinautojen infrastruktuuri ja kokemusta johdinautojen kunnossapidosta, olisi typerää heittää se kaikki pois. Meillä on tämä infrastruktuuri, ja odotamme sen palvelevan meitä vuosikymmeniä. Oikein huollettuna se voi kestää jopa 50 vuotta."