MAN - Vaihtoautot

 

Euroopan lainsäätäjät tunnustavat vihdoin linja-automatkailun. Neuvoston puheenjohtajavaltio ja Euroopan parlamentti ovat päässeet väliaikaiseen sopimukseen, joka antaa linja-automatkailun kuljettajille heidän ammattiinsa tarkoitetut säännöt.

Vuoden 2020 Mobility Package 1 -neuvottelut johtivat lainsäätäjien viime hetken sopimukseen, joka keskittyi pääasiassa tavaraliikenteeseen. Tämä jätti linja-automatkailun kuljettajille työhönsä sopimattomat ajo- ja lepoaikasäännöt. Näin ei enää ole.

Neuvoston puheenjohtajavaltio ja Euroopan parlamentin neuvottelijat ovat sopineet erityisistä linja-automatkailun kuljettajien ajo- ja lepoaikasäännöistä, joiden avulla linja-autonkuljettajat voivat:

  • Jakaa heidän 45 minuutin tauot kahdeksi vähintään 15 minuutin tauoksi.
  • Siirtää vuorokautista lepoaikaa yhdellä tunnilla kerran matkaa kohden edellyttäen, että kyseisen päivän yhteenlaskettu ajoaika ei ole ylittänyt seitsemää tuntia.
  • Ajaa pidempiä, jopa 12 päivän kansallisia matkoja. Aiemmin mahdollista vain kansainvälisten matkojen aikana.

IRU:n EU Advocacyn johtaja Raluca Marian sanoi: "Olemme tehneet sen! Vuosien vaikuttamisen jälkeen olemme saavuttaneet yhden linja-automatkailualan tärkeimmistä voitoista: EU on vihdoin tunnustanut matkustajaliikenteen erityispiirteet. Turistibussikuljettajat toimivat nyt ammattilleen tarkoitettujen sääntöjen mukaan, eivät kuorma-autonkuljettajakollegoitaan."

”Uudet linja-automatkailun ajo- ja lepoaikasäännöt eivät ainoastaan ​​paranna kuljettajien työoloja, vaan myös liikenneturvallisuutta. Kohdennetut ja täsmälliset ajo- ja lepoaikasäännökset antavat linja-automatkailun kuljettajille mahdollisuuden reagoida paremmin matkustajiensa aikatauluihin ja samalla vähentää merkittävästi matkailuun sopimattomien sääntöjen aiheuttamaa stressiä”, hän lisäsi.

Lisäksi matkalomake korvataan digitaalisella lomakkeella sen jälkeen, kun Euroopan komission tutkimus on saatu päätökseen, minkä pitäisi olla ensimmäinen askel kohti toimivan IMI-pohjaisen alustan luomista digitaalisten valvontaasiakirjojen lataamiseen.

Tätä tervetullutta askelta kohti digitalisaatiota tukee myös tarve muuttaa ajopiirturin eritelmiä viimeistään 18 kuukauden kuluttua asetuksen voimaantulosta, jotta säännölliset ja satunnaiset palvelut voidaan erottaa toisistaan.

"Kuljettajat räätälöivät matkansa matkustajiensa tahdin mukaan, uudet säännöt vapauttavat tämän ympäristöystävällisen liikennemuodon täyden potentiaalin. Odotamme innolla, että neuvosto ja parlamentin täysistunto hyväksyvät sopimuksen virallisesti, sillä meillä on hyviä toiveita siitä, ettei se aiheuta haasteita. Nyt on aika siirtyä uusien sääntöjen täytäntöönpanoon ja toimeenpanoon", Raluca Marian sanoi.

Viime viikolla ennen kolmikantaneuvotteluja julkaistussa yhteisessä lausunnossa IRU ja Euroopan kuljetustyöntekijöiden liitto vahvistivat sitoutumisensa työskennellä yhdessä ja myötävaikuttaa uusien sääntöjen täytäntöönpanoon.