Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry toteutti laajan kyselyn vastuullisuusteemasta jäsenyrityksilleen. Kyselyn tuloksista käy hyvin ilmi vastuullisuusteeman ajankohtaisuus ja merkityksen kasvu kuljetusalalla.
Myös tarve vastuullisuuteen liittyville koulutuksille ja työkaluille on ilmeinen.
Vastuullisuus on ollut nouseva trendi sekä yritysmaailmassa että tavallisessa arjessa. SKAL haluaa kuitenkin muistuttaa, että yhteiskuntavastuulliseen yritystoimintaan kuuluvat ympäristövastuun lisäksi myös taloudellinen sekä sosiaalinen ulottuvuus.
Vastuullisuusteema pysyy ajankohtaisena myös kuljetusalalla
- Kesällä 2024 hyväksytyn SKALin strategian yksi keskeinen tavoite on ‘Teemme vastuullisuudesta alan kilpailuedun’. Toteutimme keväällä 2025 kyselyn, jossa selvitettiin jäsenyritysten näkemyksiä liittyen vastuullisuusteemaan. Samalla kartoitettiin jäsenyritysten odotuksia koskien SKALin vastuullisuuteen liittyvään palvelutarjontaa, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kyselyyn vastasi lähes 400 eri kokoluokkaa edustavaa ja eri toimialoille kuljetuspalveluja tarjoavaa yritystä eri puolilla Suomea.
- Vastaukset antavat kattavan kuvan vastuullisuusteeman merkityksestä ja siihen panostamisesta kuljetusalalla. Lähes 60 prosenttia vastaajista koki vastuullisuusasioihin panostamisen hyödylliseksi yritykselleen, ja sen merkitys on kasvussa, toteaa SKALin logistiikkajohtaja Outi Nietola.
Hallinnollinen taakka ja kustannukset huolettavat
Yritysten näkemykset vaihtelevat, ja vastauksissa on myös paljon hajontaa. Vaikka vastuullisuusteemaa pidetään tärkeänä, niissä nousi esiin myös huoli vastuullisuuteen liittyvästä hallinnollisesta taakasta. Tutuimmaksi teemaksi koettiin ympäristövastuullisuus, mutta myös sosiaalisen ja taloudellisen vastuullisuuden merkitys kävivät ilmi vastauksista.
- Vastuullisuusteemaan liittyen SKAL on ollut aktiivisesti miettimässä keinoja ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Samalla kannamme suurta huolta ilmastotoimien vaikutuksesta alan kustannuksiin. Toinen tärkeä vastuullisuuteen liittyvä kysymys on harmaan talouden torjunta, johon liittyy esimerkiksi SKALissa käynnissä oleva Reilu kuljetus -kampanja, toteaa Kujala.
SKAL jatkaa vastuullisuusteemaan panostamista osana strategiansa toteutusta
- Lähes 80 prosenttia vastaajista kokee SKALilta vastuullisuusteemaan saatavat palvelut ja vastuullisuustyökalut jäsenyyden lisäarvona. Kyselyn tulokset antavat hyvää evästystä SKALin vastuullisuuteen liittyvän palvelutarjonnan kehittämiseen, Nietola päättää.
SKAL kehittää jäsentensä tueksi jatkuvasti myös konkreettisia työkaluja, jotka helpottavat yrittäjiin kohdistuvia erityisosaamisen paineita. Tällä hetkellä työn alla on päästölaskentakonfiguraattori, jonka avulla sujuvoitetaan muun muassa päästöraportointia.