MAN - Vaihtoautot

Liikenteen verotus on laaja kokonaisuus, johon yhdistyy monta yhteiskunnallista ulottuvuutta. Liikenteen verotuotot ovat merkittäviä valtion talouden kannalta. Liikenteen erillisverot tuottavat valtiolle noin 4,6 miljardia euroa, mikä on seitsemän prosenttia valtion verotuloista ja 1,6 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Liikenteen verotus osaltaan määrittää ihmisten ja tavaroiden liikkumisen kustannuksia Suomessa.

Fiskaalisen tarkoituksen rinnalla liikenteen verotusta on viimeisen kahdenkymmen vuoden aikana muokattu ohjaamaan liikennettä vähäpäästöisempään suuntaan. Lähes kaikissa liikenteen verolajeissa on tänä päivänä vahva päästöohjaus: mitä pienemmät päästöt, sitä alhaisemmat verot. Tämä päästöohjaus johtaa tilanteeseen, jossa liikenteen päästöjen vähentyminen pienentää liikenteen verokertymää. Pienevä liikenteen verokertymä onkin siten hyvä asia. Päästöihin sidottujen verojen kertymän pieneneminen kertoo, että liikenteen päästöt pienenevät.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n Helsingissä 7.6. kokoontuva liittokokous korostaa, että päästötöntä tai vähäpäästöistä liikennettä ei tule verottaa kuten aiemmin päästöjä aiheuttavaa liikennettä on verotettu. Liikenteestä poistuvaa verokertymää ei tule siirtää nestemäisiä polttoaineita pisimpään käyttävälle raskaalle liikenteelle. Päästöjen vähenemisen vuoksi pienenevän verokertymän korvaamista ei tule käsitellä liikennesektorin sisäisenä nollasummapelinä. Veroja tulee kerätä sieltä, missä verotuksen haittavaikutukset ovat vähäisimmät.

Liittokokouksen yhteydessä SKAL julkistaa oman liikenneveropoliittisen ohjelmansa: Liikenteen verotus ja Suomen kilpailukyky - Kuljetus- ja logistiikka-alan näkemyksiä liikenteen verotuksen uudistamiseen. SKALin ohjelma tarjoaa tietoa liikenteen verotuksesta maanteiden tavaraliikenteen näkökulmasta ja antaa päättäjille eväitä tehdä kestäviä ratkaisuja, joilla edistetään Suomen logistista kilpailukykyä.

SKALin arvion mukaan maanteiden tavaraliikenne ja siellä työskentelevät kuljettajat maksavat veroja ja veroluonteisia maksuja noin 2,5 miljardia euroa vuodessa. Tämä on kolmannes alan liikevaihdosta. Liikenteen verotukseen liittyvät päätökset ovatkin erityisen merkittäviä kuljetusyritysten ja sitä kautta koko Suomen kustannuskilpailukyvyn kannalta.

SKAL esittää tuoreessa liikenneveropoliittisessa ohjelmassaan 20 + 1 esitystä liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamiseen. Esitysten periaatteina on turvata Suomen logistista kilpailukykyä ja varmistaa kuljetusmarkkinoiden kilpailuneutraliteettia. Lisäksi esityksessä avataan liikenteen verotuksen uudistamistarpeita suhteessa vuonna 2027 alkavaan polttoainejakelun päästökauppaan, evästetään päättäjiä kestäviin ratkaisuihin polttoaineverotuksessa sekä linjataan kuljetusalan tarpeita EU-tason verosäädösten uudistamiseen.

SKALin liittokokous odottaa, että Suomen hyvinvoinnille ja kilpailukyvylle elintärkeän kuljetusalan viestit huomioidaan maamme hallituksen käynnistämässä liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen selvitystyössä.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!