MAN - Vaihtoautot

Odottamista, teknisiä vaikeuksia, vähemmän miellyttäviä odotuspaikkoja: niihin loppuvat kiinnostus sähköautoihin monelta kokeilijalta.

Sähköautoilun tulevaisuus alkaa Siemensin kehityskeskuksen takapihalta Muenchenissä, jos Siemensiin on uskomista. Siellä Siemens ACS (Autonomous Charging System) on avannut uuden koeasemansa. Siinä testataan ja kehitetään sekä henkilö- että kuorma-autojen pikalatausta ACS-tekniikalla.

Latauspaikalla ei ole pystysuoria lataustolppia vaan vaakaan asennettu latauskisko, josta latausta tarjotaan ranteenpaksuisen kuparikaapelin välityksellä. Kuparikaapeli on liian painava käsin käytettäväksi, vaan robotti kytkee sen ladattavaan ajoneuvoon. Lataustehoa tarjotaan jopa yli Megawatin teholla.

Raskaiden kuorma-autojen vastaavaa pikalatausta on odotettava vielä vuoden tai kaksi.

Siemensin tavoitellessa nyt 300 kW lataustehosta nostoa 1 MW:iin, Sveitsissä ABB on esitellyt 360 kW:n latausaseman, joka pystyy antamaan yhtaikaa 4 ajoneuvolle täyslatauksen 15 minuutissa ja 3 minuutissa latauksen 100 km:lle.

Brittiläinen startup-yritys Voltempo, joka kehittää lataustekniikan rinnalla myös akkutekniikkaa, tavoittelee täyslastausta 6 minuutissa. "Kun lataus käy yhtä nopeasti kuin dieselin tai bensiinin tankkaaminen, suurin este siirtymisessä sähköautoihin on ylitetty", Voltempon toimitusjohtaja Michael Boxwell sanoo.

(Vogel)