MAN - Vaihtoautot

Scanian täyssähköinen 25P jakeluauto yllättää hiljaisuudellaan. Espoolaisen kuljetusliike Rane Logisticsin ensimmäinen täyssähköinen Scania on yllättänyt sekä yrittäjän, että kuljettajan äänettömällä tehokkuudellaan. Ensimmäisen kahden viikon käyttökokemusten jälkeen yrittäjä Rauno Sapelson on yllättynyt pelkästään positiivisella tavalla. 

Talven jäljiltä purkupaikalle vielä jäänyt hiekoitushiekka rapisee renkaiden alla, kun Rane Logistics Oy:n ensimmäinen täyssähköinen Scania 25P saapuu purkupaikalle Pitäjänmäelle. Peruutussummerin piipitys varoittaa kun ajoneuvo peruuttaa purkupaikalle, mutta muuta ei sitten kuulukaan. Suomen ensimmäinen täyssähköinen Scania 25P työskentelee jo täydellä tohinalla Pääkaupunkiseudulla panimotuotteiden jakelutehtävissä.

Rauno Sapelson suunnitteli ensimmäisen täyssähköauton hankintaa huolella. Yhdessä Scanian kanssa tehdyt käyttöanalyysit osoittivat, että heillä panimotuotteiden ajoon riittää Scanian viisi akkuinen versio, jonka toimintamatka täydellä latauksella on noin 150 kilometriä. Scania Suomi toimitti Rane Logisticsille auton lisäksi myös heidän käyttöön soveltuvan latauslaitteen.

-Meidän ajoreiteillä akkujen lataus on riittänyt hyvin. Tämä on täysikokoinen 18-tonninen kuorma-auto ja auton hyötykuorma on yli 8 tonnia. Kyytiin saadaan isompi kuorma kuin aiemmin pienemmän kokonaispainon autolla ajettaessa. kertoo yrittäjä Rauno Sapelson.

Sähköistymisessä tärkeää on suunnitella akuston käyttö ja lataus oikein. Rane Logisticsin Scanian akut ladataan aina yön aikana hidaslatauksella täyteen. Ensimmäisten reittien jälkeen akustossa on vielä reilusti varausta jäljellä. Palautustuotteiden purkamisen ja uuden kuorman lastaamisen yhteydessä ajoneuvoa ladataan isommalla teholla ja sen jälkeen akussa on taas latausta riittävästi seuraavalle jakelulenkille.

Rane Logistics vaikuttui täyssähköisen auton hiljaisuudesta jo ensimmäisten koeajojen aikaan ennen auton hankintaa. Käytännön työssä hiljaisuus ja tehokkuus hämmästytti vielä enemmän.

-Auton teho on käytännön työssä hyvinkin riittävä isoillakin kuormilla. Ajaminen on miellyttävää ja esimerkiksi kun purimme kuormaa laivalle, vastaanottaja ihasteli hiljaisuutta. kertoo Sapelson.

Matkustajalautoille panimotuotteiden kuormat puretaan autokannen kautta ja metallisessa ympäristössä normaali moottorin ääni tehostuu. Lisäksi täyssähköauto on tietysti lähipäästötön, eikä pakokaasua tule autokannelle lainkaan.