MAN - Vaihtoautot

Scania kertoi uusista biokaasumoottoreistaan ensimmäisen kerran viime vuoden IAA-messuilla Hannoverissa.

Nyt kun huippumodernit moottorit saapuivat, niillä voidaan saavuttaa vielä parempi tuloksia – ne ovat nyt yhdistetty menestykseksi osoittautuneeseen Super-pohjaiseen voimansiirtoon.

Hyvin koottu ja harmonisoitu kolmikko – uudet biokaasumoottorit sekä dieselversioista tutut G25-vaihteistot ja uudet taka-akselistot – toimivat niin hyvin yhdessä, että kaukoliikenteessä voidaan säästää jopa 5 % polttoainetta.

- Uudet voimalinjat, jotka perustuvat Scanian 13-litraisiin biokaasumoottoreihin, säästävät polttoainetta jopa 5 % ja tarjoavat kaukoliikenteessä tarvittavan toimintasäteen
- Täydellinen yhteensopivuus – Scanian uusiin biokaasumoottoreihin on yhdistetty Super-pohjainen voimansiirto, ja tulokset ovat erinomaisia
- Nesteytetyn tai paineistetun biokaasun käyttö on tehokas tapa saavuttaa merkittäviä CO2-vähennyksiä tässä ja nyt
- 420 hv:n tai 460 hv:n tehon ja jopa 1 800 km:n toimintasäteen ansiosta vaativissakin kaukoliikenteen tehtävissä voidaan hyötyä Scanian vastuullisesta biokaasutarjonnasta

"Kun yhdistimme nämä komponentit, kävi pian selväksi, että meillä oli hittituote käsissämme", sanoo Ola Henriksson, Scanian uusiutuvien polttoaineiden tuotepäällikkö. "Aivan kuten Super-moottori hyötyy G25-vaihteiston laajemmasta välitysalueesta, niin hyötyvät myös biokaasumoottorit. Yhdessä Scania Opticruise -vaihteiston ja uusien taka-akselien kanssa biokaasumoottorit voivat toimia suurimman osan ajasta hyvin lähellä "parasta suorituskykyaluetta". Yhdessä ne säästävät jopa 5 % polttoainetta."

Kiinnostus paikallisesti tuotettuihin biometaanipolttoaineisiin kuorma-autoissa (kuten -LBG tai CBG) kasvaa nopeasti. Monilla yrityksillä ja kuljetusten ostajilla on kunnianhimoinen tavoite vähentää kuljetuksista aiheutuvia päästöjä heti. Biometaanipohjaiset ratkaisut ovat helposti saatavilla laajenevan tankkausverkoston kautta, ja CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 90 % well-to-wheel-näkökulmasta.

"Biometaanipolttoaineet ovat ehdottomasti ratkaisu niille asiakkaille, jotka haluavat aloittaa hiilineutraaliuden viipymättä", Henriksson sanoo. "Biokaasumoottorimme soveltuvat hyvin monenlaisiin kuljetustehtäviin. 40 tonnin vetoauton ja perävaunun yhdistelmällä voidaan saavuttaa jopa 1 800 km:n toimintamatka, kun ajoneuvo on varustettu suurimmilla tarjoamillamme LBG-säiliöillä. Kun yhtälöön lisätään tehokkaimman kaasumoottorimme tarjoamat 460 hv ja 2 300 Nm, tuloksena on täydellinen työkalu kaukoliikenteeseen."

Scanian uusien biokaasumoottoreiden yhdistäminen Super-pohjaiseen voimansiirtoon, kuten G25 vaihteistoon ja uusiin taka-akselistoihin osoittautui menestykseksi. Polttoainesäästöt ovat 5 %, ja LBG:n tai CBG:n avulla CO2-päästöt vähenevät jopa 90 %, mikä on saavutettavissa tässä ja nyt.

Biokaasun tankkausasemaverkostot laajenevat nopeasti ympäri Eurooppaa kasvavan kysynnän ja polttoaineteollisuuden suurten toimijoiden vetämänä. Hiilijalanjäljen pienentäminen ei ole enää asia, jota vain "vihreät" yritykset tekevät saadakseen julkista tunnustusta: se on puhdas välttämättömyys useimmille kuljetusyrityksille, ja kaikkia käytettävissä olevia keinoja on käytettävä.

Scania tarjoaa nyt kaasumoottoreita LBG:lle ja CBG:lle, joiden toimintasäde ja teho riittävät todellisiin kaukokuljetuksiin kestävällä, CO2-päästöjä vähentävällä tavalla. Yhdessä Super-pohjaisen voimansiirron kanssa uusi 13-litrainen 460 hv:n kaasumoottori säästää polttoainetta jopa 5 % edeltäjäänsä verrattuna.

Uudet biokaasumoottorit perustuvat maineikkaaseen 13-litraiseen kaasumoottoriin, jota Scania on tarjonnut jo usean vuoden ajan. Nostamalla moottoritehoaan ja valmistautumalla tuleviin lakisääteisiin vaatimuksiin Scania osoittaa aikomuksensa kasvattaa markkinaosuuttaan hiilestä irtautumisessa.

"Nykyisten CO2-vähennysten, ajettavuuden ja toimintasäteiden ansiosta olen vakuuttunut siitä, että yhä useammat asiakkaat huomaavat, miten hieno ratkaisu tämä on", Henriksson sanoo. "On niin monia ilmeisiä etuja ja käytännössä ei mitään haittoja. Kuljettaja voi myös nauttia huomattavasti alhaisemmasta melutasosta."