MAN - Vaihtoautot


Truck of the Year Latin America 2025  palkinnon vastaanottivat Christian Levin (keskellä), Scanian ja TRATON-konsernin (holdingyhtiö, joka yhdistää Scania, Volkswagen Truck & Bus, MAN Truck & Bus, IC Bus, Volkswagen, Traton Chargin Solution ja RIO Logistics Flow -brändit) globaali toimitusjohtaja, Christopher Podgorski (toinen vasemmalta), Scania Latin American toimitusjohtaja ja Simone Montagna (oikealla), Scania Commercial Operations Brazilin toimitusjohtaja. Pokaalin johtajille luovutti Josué Araújolta (toinen oikealta), Noma do Brasilin teknologia- ja innovaatiojohtaja. Kuvan vasemmassa laidassa on Brasiliaa IToY:ssä edustava liitännäisjäsen Marcos Villela.

Scanian ylin johto vastaanotti Fenetran 2024:n ensimmäisenä messupäivänä järjestetyssä seremoniassa Scania R:n voittopalkinnon, jonka kaksikymmentä latinalaisen Amerikan merkittävimpiä markkinoita edustavien hyötyajoneuvolehtien toimittajasta ja päätoimittajasta koostunut tuomaristo oli valinnut "Latinalaisen Amerikan Vuoden Kuorma-autoksi 2025".

Arvostetun palkinnon tilaisuudessa vastaanottivat Christian Levin, Scanian ja TRATON-konsernin (holdingyhtiö, joka yhdistää Scania, Volkswagen Truck & Bus, MAN Truck & Bus, IC Bus, Volkswagen, Traton Chargin Solution ja RIO Logistics Flow -brändit) globaali toimitusjohtaja, Christopher Podgorski, Scania Latin American toimitusjohtaja ja Simone Montagna, Scania Commercial Operations Brazilin toimitusjohtaja. Pokaalin johtajille luovutti Josué Araújolta, Noma do Brasilin teknologia- ja innovaatiojohtaja.


Scania oli edelläkävijä kaasukäyttöisten kuorma-autojen markkinoille lanseerauksessa. Segmentissä, jota sen kilpailijat eivät kuutisen vuotta sitten vielä juurikaan huomioineet. Feneran yhteydessä Scania vahvisti sitoutumisensa 100-prosenttisesti puhtaalla biodieselillä (B100) toimivaan Super-sarjaan. Konfiguraatioita on kaksi: 500 hevosvoimaa 2 650 Nm:llä 6x4-versioissa (suositellaan yhdeksänakselisille yhdistelmille, rodotrem ja bitrem) ja 460 hevosvoimaa 2 500 Nm:llä 6x2-mallistossa. CO2-päästöjen vähennys on jopa 77 prosenttia kaivoksesta pyörään. Fenatranan 2024 -messuilla oli Scanian osastolla  esillä B 100 -malli  500 RH 6x4 Super.

Ehdokkaat

Scania R Euro 6 -kuorma-auto päihitti 17 tuomariäänellä tiukassa mittelössä muut Truck of the Year Latin America-finalistit: Volvo FH, Mercedes-Benz Actros, DAF XF, Iveco S-Way ja Volkswagen Meteor.

Tuomaristo arvioi kuorma-autoissa viimeisen 12 kuukauden aikana markkinoille tuotuja energiatehokkuuteen, turvallisuuteen ja kuljettajan mukavuuteen liittyviä teknologisia innovaatioita. Tittelistä mittelemään kelpasivat vain ajoneuvovalmistajien markkinoilla jo olevat mallit.

Scania R edustaa mallistossa maantiekuorma-autojen perhettä, joka tarjoaa useita moottorivaihtoehtoja liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, kuten Euro 6 -teknologialla varustetut dieselmoottorit, puhdas biodiesel (B100) ja CNG:llä (Compressed Natural Gas), LNG:llä (Liquefied Natural Gas) ja/tai uusiutuvalla biometaanilla toimivat moottorit. Lisäksi R-sarjaan kuuluvat R Super, ainoa Brasiliassa lanseerattu täysin uusi Euro 6 -voimalinja, sekä Plus-sarja (450 ja 540 hevosvoimaa).


Euroopassa Scania on palkittu vajaan 50 vuoden aikana korkealle ajoneuvoteollisuudessa ja kuljetusalalla korkealle arvostetulla International Truck of the Year-arvolla IToY:n viisi kertaa: 2017 (New Generation Scania), 2010 (Scania R), 2005 (Scania R Series), 1996 (Scania 4 Series) ja 1989 (Scania 3 Series).

Ympäristöjalanjälki ja kustannukset

Latinalaisen Amerikan Truck of the Year (ToYLA) sääntöjen mukaan vuosipalkinnon saa viimeisen 12 kuukauden aikana lanseerattu kuorma-auto, joka on vaikuttanut eniten maantieliikenteen tehokkuuteen. Arviointi perustuu useisiin kriittisiin kriteereihin, mukaan lukien teknologiset innovaatiot, mukavuus, turvallisuus, ajettavuus, energiatehokkuus, ympäristöjalanjälki ja kokonaiskustannukset (TCO).

Tämä on toinen kerta, kun Scania R voitti Latinalaisen Amerikan Truck of the Year -palkinnon, joka on Latinalaisen Amerikan versio tunnetusta kansainvälisestä vuodesta 1977 alkaen vuosittain jaettavasta International Truck of the Year (IToY) -arvosta ja - palkinnosta. Kaikki viisi Truck of the Year Latin America-ehdokasta oli Premium -kuorma-autoja, joihin on tehty merkittäviä Proconven P8-ympäristölainsäädännön (vastaa Euro 6:ta) edellyttämiä muutoksia.


Fenatran on yksi kuljetusalan tärkeimmistä messuista maailmassa. Messuilla esitellään viiden tapahtumapäivän aikana markkinoille uusimmat tuotteet, palvelut ja trendit. Näyttelyvieraille pyritään antamaan riittävät valmiudet tehdä päätöksiä kuorma-autokaluston, tienrakennus- ja tienhoitokoneiden ja laitteiden uusimista sekä lisävarusteiden, autonosien ja palveluiden hankintaa, seurantaa ja ylläpitoa silmällä pitäen.

Mistä kaikki alkoi?

"Tämä on Latinalaisen Amerikan versio vuosittaisesta International Truck of the Year (IToY)-äänestyksestä ja kruunauksesta. Käynnistin Latinalaisen Amerikan version koordinoimisen vuonna 2018 kansainvälisen IToY-raadin puheenjohtajan, Gianenrico Griffinin ehdottamana ja kutsumana", kertoo Brasiliaa IToY:ssä edustava liitännäisjäsen Marcos Villela.

ToYLA perustettiin Brasiliaan vuonna 2019 IToY:n jatkeeksi, jonka tavoitteet ovat paljon kunnianhimoisemmat kuin International Truck of the Year-arvon maineen ja tunnettuuden edistäminen. Yhtenä merkittävänä tavoitteen on edistää hyötyajoneuvoihin erikoistuneen lehdistön tiedonvaihtoa ja yhteistyötä.

IToY syntyi Isossa-Britanniassa vuonna 1976, kun Truck Magazinen päätoimittaja, brittiläinen toimittaja Pat Kennett (in memoriam) testasi tuolloin uutta Seddon Atkinson SA200:aa Pohjois-Britanniassa. Hän piti sitä erittäin innovatiivisena ja kilpailijoitaan edellä olevana ajokkina mukavuuden ja turvallisuuden suhteen. Ja niin syntyi ajatus luoda palkinto, joka tunnustaisi uusimman hyötyajoneuvojen suunnittelun ja kuorma-autotekniikan tuoreimman teknisen kehityksen. Erityisesti mitä tulee etuihin, joita ne tarjoavat niin kuljetusyrittäjille kuin kuljettajille. Truckin toimittaja Andrew Frankl tuki Patin ideaa innokkaasti, ja yhdessä he päättivät luoda "Truck of the Year" -palkinnon. IToY (International Truck of the Year) perustettiin vuonna 1976 voittoa tavoittelemattomaksi maakuljetusalan ammattitoimittajien järjestöksi, ja se on siitä lähtien ollut Euroopan arvostetuin palkinto. Euroopan yhteisön ulkopuolisista maista tulevien liitännäisjäsenten kanssa sillä on jo paikallisia versioita muun muassa Kiinassa (Aasia), Australiassa ja Latinalaisessa Amerikassa, ja sitä koordinoi toimittaja Marcos Villela, Brasilian edustaja organisaatiossa. liitännäisjäsen.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!