MAN - Vaihtoautot

Kompakti- ja keskiluokan autojen Wetproof 1:llä sekä UHP-rengas Powerproof 1:llä suomalainen rengasvalmistaja asemoi uudelleen asemaansa sodan aiheuttaman tuotannon laskun jälkeen.

Suomalaiset näkevät itsellään olevan erityinen luonteenpiirre, jota kuvataan sanalla sisu. Tämä tarkoittaa sinnikkyyttä toivottomalta vaikuttavissa tilanteissa. Nokian Renkailla tätä sisua näyttää olevan paljon.

Venäjän Ukrainaan kohdistuneen hyökkäyksen takia Nokian Renkaat joutui kaksi vuotta sitten tilanteeseen, joka uhkasi sen olemassaoloa - 80 prosenttia sen Euroopan tuotantokapasiteetista oli keskitetty Venäjän tehtaalle. Siitä huolimatta suomalaiset eivät epäröineet: he luopuivat tärkeästä tehtaasta ja ovat siitä lähtien tehneet kovasti töitä asettaakseen eurooppalaisen tuotantonsa uudelle pohjalle.

Numerot osoittavat, kuinka suuri haaste on. Kun yritys oli saavuttamassa kahden miljardin euron myyntiä ennen sotaa, vuonna 2023 se oli vain 1,35 miljardia. Samaan aikaan riippumaton rengasvalmistaja investoi 650 miljoonaa euroa uuteen tehtaaseen (toivottavasti) turvallisessa EU- ja NATO-valtiossa Romaniassa, jonka tuotanto on määrä aloittaa vuonna 2025. Ja tämä samalla kun Nokian ensimmäinen Yhdysvaltojen tehdas, joka on myös juuri valmistunut, on vielä ylösajovaiheessa.

Myös Nokian upouusi kesätestirata Espanjassa, joka avattiin virallisesti lehdistötilaisuudella 4. maaliskuuta, maksoi yli 60 miljoonaa euroa.

Investointien perässä pitäisi olla kasvua

Nokian Keski-Euroopan alueen toimitusjohtajan Tommi Alholan mukaan yhtiö on vielä "investointivaiheessa" vuoteen 2025 asti ja tavoitteena on siirtyä "kasvuvaiheeseen" vuonna 2026. Vuodelle 2027 suunnitellaan 15 miljoonan renkaan tuotantoa. Alholan mukaan he haluavat vihdoinkin saavuttaa aiemman kahden miljardin euron myyntitavoitteen. Kilpailluilla rengasmarkkinoilla tämä vaatii myös paljon sisua.

Nokian Renkaat ei voi kaikista haasteista huolimatta sivuuttaa uusien tuotteiden kehittämistä. Kasvumarkkinaksi määritellyn Keski-Euroopan kesäliiketoimintaan (Nokialla tämä tarkoittaa kaikkia Euroopan maita paitsi Suomea, Ruotsia ja Norjaa) suomalaiset ovat kehittäneet kolme uutta tuotetta, jotka esiteltiin Hakka-Ring-testikeskuksessa Madridin eteläpuolella.

Wetproof 1: Luotettava kumppani sateessa

Ykkösenä on Wetproof 1 vuonna 2019 esitellyn Wetproofin seuraajana. Nokian asettaa sen ”sadepäivien ja huonojen tieolosuhteiden kumppaniksi”, mutta lupaa samalla alhaisen vierintävastuksen ja erinomaiset ajo-ominaisuudet erityisesti märillä teillä. Nokian testikuljettajat osoittivat tämän vaikuttavalla tavalla Hakka Ringin märkäkäsittelyradalla. Myös voimansiirto ja ohjattavuus märällä tiellä jarrutettaessa tekivät hyvän vaikutelman, vaikka median koeajoissa ei tehty objektiivisia mittauksia.

Wetproof 1 on aluksi saatavana 45 koossa 15-18 tuumaisena. Renault Scenicissä on myös 20 tuuman erikoiskoko. Voidaan olettaa, että kokovalikoima jatkaa kasvuaan, kun uusi tehdas Oradeassa Romaniassa aloittaa tuotannon.

Powerproof 1: Käytetään maantiellä

Powerproof 1 -kesärengas on kehitetty erityisesti maantiekäyttöön ja tarjoaa Nokian mukaan "korkeimman vakauden, tarkan ajettavuuden suurilla nopeuksilla ja poikkeuksellisen pidon märillä ja kuivilla pinnoilla". Valmistaja lupaa myös lyhyet jarrutusmatkat ja suojan vesiliirtoa vastaan. Powerproof 1 on saatavana 54 koossa 17-20 tuumaisena.

Seasonproof 1: 30 prosenttia enemmän kilometrejä

Suomalainen talvirenkaiden edelläkävijä pitää myös ympärivuotisten renkaiden segmenttiä erittäin tärkeänä ja lanseeraa siksi jo seuraajan vuonna 2020 esitellylle Seasonproofille.

Suorituskykykriteerien parannusten lisäksi erityisesti kulutuskestävyyden kerrotaan parantuneen jopa 30 prosenttia edelliseen malliin verrattuna. Pintakuviota tarkasteltaessa huomaa, että Nokia on yksi harvoista valmistajista, joka ei noudattanut Michelin Crossclimaten kovin "kesämäistä" kulutuspinta-alaa, vaan suosi itsenäistä, enemmän talvirenkaita muistuttavaa muotoilua. Seasonproof 1 on saatavana 63 koossa 15-19 tuumaisena.

Hakka Ring: Yksi nykyaikaisimmista ja kestävimmistä testiradoista Euroopassa

Nokian Renkaat tunnetaan talvirengasasiantuntijana ja sillä on oma iso testauspaikka Ivalon lähellä Pohjois-Suomessa. Viime aikoihin asti yritys joutui vuokraamaan ulkopuolisia testaustiloja testatakseen kesäolosuhteissa.

Se ei ole enää tarpeen: "Hakka Ring", yhtä Euroopan suurimmista ja moderneimmista testiradoista, on rakennettu lähelle Espanjan pääkaupunkia Madridia vuodesta 2018 lähtien. Sitä alettiin testata vuonna 2022, mutta se voitiin esittellä virallisesti lehdistölle vasta nyt pandemian vuoksi.

Espanjan Santa Cruz de la Zarzassa sijaitsevalla 300 hehtaarin testialueella on kymmenen testirataa, mukaan lukien seitsemän kilometrinen, viisikaistainen ovaali rata. Suurinopeuksiset testit ovat mahdollisia täällä jopa 300 km/h nopeuksilla. Märät ja kuivat ajoreitit, epätasaiset tiet ja jarrutusmatkan tai ajomelun mittalaitteet kattavat kaikki rengaskehityksessä esiin tulevat testitehtävät.

Nokian Renkaat on myös ylpeä Hakka Ringin korkeasta ympäristö- ja resurssiensuojelun tasosta. 80 prosenttia testiratojen kasteluun käytetystä vedestä kerätään ja käytetään uudelleen. Aurinkoenergiajärjestelmä tuottaa riittävästi sähköä koekäyttöön. Puunistutus ja luonnonvaraisten eläinten erityissuojelualueet varmistavat luonnonsuojelun.

(kfz-betrieb)