Kiinalaisten autonvalmistajien kerrotaan raporttien mukaan myyneen uusia autoja käytettyinä ulkomaille. Uutistoimisto Reutersin mukaan, joka perustaa tietonsa valtion asiakirjoihin sekä keskusteluihin jälleenmyyjien ja viejien kanssa, uusia autoja on jo vuosien ajan myyty suoraan tehtaalta, rekisteröity ja sen jälkeen lähetetty ulkomaille käytettyinä ajoneuvoina.
Päämarkkinoina näille niin sanotuille "nolla-kilometrin ajoneuvoille" ovat raportin mukaan Venäjä, Keski-Aasia ja Lähi-itä. Kiinalaisen autokauppiaiden järjestön CADA:n neuvonantajan arvion mukaan jopa 90 prosenttia viime vuonna vietyjen 436 000 käytetyn auton määrästä oli tällaisia nolla-kilometrin ajoneuvoja.
Taustalla on se, että kiinalaiset tehtaat valmistavat enemmän autoja kuin ne pystyvät myymään. Raportin mukaan valmistajat ovat ylläpitäneet kasvuaan juuri tämän toimintatavan avulla. Viennissä on kyse pääasiassa polttomoottoriautoista, joita on kotimarkkinoilla yhä vaikeampi myydä.
Reuters siteerasi Tu Leä, joka johtaa konsulttiyritys Sino Auto Insightsia: "Kyse on lähes neljä vuotta kestäneestä hintasodasta, joka pakottaa yritykset epätoivoisesti kirjaamaan ylös jokaisen mahdollisen myynnin."
Raportin mukaan asiakirjat viittaavat siihen, että paikallishallinnot tukevat tätä käytäntöä, koska ne ovat paineen alla saavuttaa Pekingin hallituksen kunnianhimoiset kasvutavoitteet. Reutersin mukaan sekä aluehallinnot että Pekingin hallinto eivät olleet tavoitettavissa kommentteja varten. Hallituksen lähellä olevat mediat ovat kuitenkin kritisoineet käytäntöä.
(kfz-betrieb/Vogel)