MAN - Vaihtoautot

Hallitus on viime syksyn budjettiriihen yhteydessä päättänyt kohdentaa hallitusohjelman investointiliitteessä olevan 80 miljoonan euron määrärahan Kauklahti–Karjaa-rataosuudelle.

Rantaradan osuudelle Kauklahti–Karjaa ja Karjaa–Hanko on Väylävirasto tehnyt hankearvioinnin. Karjaa–Hanko-rataosuudelle on teetetty infraselvitys.

Rantaradalla on keskeinen vaikutus Kirkkonummen, Siuntion, Inkoon, Raaseporin ja Hangon kasvun sekä elinvoiman myönteiseen kehittymiseen.

Nykyinen Rantarata palvelee Suomen kasvukolmion kaukoliikennettä vähintään vuosikymmenien ajan, ja samalla paikallisliikenteellä on tällä rataosuudella voimakas kehittymispotentiaali: alueen omaan maankäyttöarvioon perustuva ennuste näyttää Kirkkonummi–Karjaa-rataosalla tehtävien matkojen määrälle 25 prosentin kasvua nykytilanteesta vuoteen 2050 mennessä. Tämän lisäksi rata liittyy myös Etelä-Suomen huoltovarmuuden ja niin sanotun Military Mobilityn kannalta kriittisiin väyliin.

Tämän vuoksi Rantarata-työryhmä ehdottaa, että hallituskauden määräraha 80 miljoonaa euroa on kohdistettava jo tehtyjen hallituspäätösten mukaisesti Kauklahti–Karjaa-rataosuuden kehittämisvaihtoehdon 2 (K-Ve2) toteuttamiseen.

Rantarata-työryhmän mukaan kehittämisvaihtoehto 2 tarjoaa parhaan mahdollisuuden kauko- ja lähijunaliikenteen kehittämiseksi nykyisellä Rantaradalla, sekä lisää huomattavasti radan häiriösietoisuutta.

 

Väyläviraston taustamateriaalit:

- Rantaradan ja Karjaa–Hanko-radan tarveselvitys: https://www.doria.fi/handle/10024/188534
- Rantaradan ja Karjaa–Hanko-radan infraselvitys: https://www.doria.fi/handle/10024/188533
- Rantaradan hankearviointi Kauklahti-Karjaa-rataosalla: https://www.doria.fi/handle/10024/188535