MAN - Vaihtoautot

RaideJokerin pelkän maapohjan rakentaminen tuotti ympäristölle ja ilmastolle niin paljon pahoja päästöjä, että ne kuittaantuvat asiantuntija-arvioiden mukaan vasta liki 200 vuodessa. Kaikkinensa RaideJokeri tulee myös jatkossa neljä kertaa kalliimmaksi kuin vastaava nykyaikainen BRT-bussijärjestelmä.

Nyt Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki (Vihr.) kiirehtii heti perään ensi vuosikymmenen kalleimman joukkoliikennehankkeen, pikaraitiotie "Viiman", toteutuksella.

Kansainvälisesti tunnettu suomalainen liikennekonsultti, insinööritoimisto Vemosim, varoitti aikanaan sekä RaideJokerin että Länsimetron miljoonakustannusten karkeista aliarvioinneista ja rakenteellisista tuhlauksista. Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2023, joka ilmestyy marraskuussa, julkaisee Vemosim-tiimin vertailun lähiliikennejunan ja johdinbussin hinta-, käyttökustannus- ja päästöeroista samalla reitillä. Se kertoo samaa kuin pikaraitiotien ja johdinbussin eroista.

LUE JUTTU TÄSTÄ!