MAN - Vaihtoautot

Ministeri Ranne: Nuorten liikenneturvallisuutta parannetaan ajokorttilain muutoksilla.

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti 12.6.2025 säädöshankkeen ajokorttilain muuttamiseksi. Hankkeen tavoitteena on edistää liikenneturvallisuutta muun muassa parantamalla uusien kuljettajien valmiutta riskitilanteiden tunnistamiseen ja välttämiseen sekä rajoittamalla nuorten ajamista riskialttiiseen aikaan. Säädöshanketta on taustavalmisteltu jo pitkään.

– Nuorten liikenneturvallisuus on koko yhteiskunnan asia. Suomen tavoitteena on nolla liikennekuolemaa ja vakavaa loukkaantumista vuonna 2050. Tähän pääsemiseksi tarvitsemme lakimuutoksia, mutta myös muita toimia kuten vaikuttavaa liikennekasvatusta kotona ja kouluissa, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.
 
Hankkeessa esitettäisiin useita muutoksia ajokorttisääntelyyn. Näistä keskeisimpiä ovat

- B-luokan ajokortin (henkilöautoluokka) suorittajille pakollisen riskientunnistamiskoulutuksen vaatimusten ja koulutuksen määrän lisääminen
- 17-vuotiaiden kuljettajien yöaikaisen ajamisen kieltäminen B-luokan ajokorttia edellyttävällä ajoneuvolla, ja alaikäisen kuljettajan ajoneuvon merkitseminen yöaikaisen kiellon valvomiseksi
- ajokieltoon määrätylle uudelle kuljettajalle pakollisen niin kutsutun ajokieltokoulutuksen suorittamisen laajentaminen moottoripyörä- ja henkilöautoluokista myös mopo-, mopoauto- ja traktoriluokkiin
- seuraamus kuljettajantutkinnon teoriakokeessa vilppiin syyllistyneelle.

Lisäksi hankkeessa luovuttaisiin vanhentuneen ajokortin palauttamisvelvollisuudesta, mikä toisi säästöjä.

Hankkeen yhteydessä laaditaan myös toimeenpanosuunnitelma 17-vuotiaiden poikkeuslupamenettelyn muutoksista ja varmistetaan muutosten mahdollisimman nopea voimaan saattaminen. 
 
Muita nuorten liikenneturvallisuutta parantavia muutostarpeita tarkasteltaisiin EU:n uuden ajokorttidirektiivin täytäntöönpanohankkeessa. Tässä yhteydessä toimeenpannaan poikkeuslupamenettelyn tarvitsemat muutokset ja käynnistetään tarvittavia lisäselvityksiä koskien muun muassa traktorimönkijöiden kuljettamiseen liittyviä vaatimuksia ja sanktioiden riittävyyttä.

– Nuorilla on oikeus turvalliseen liikkumiseen ympäri Suomea. Varmistamme näillä muutoksilla, että nuoret autoilevat jatkossa paremmalla osaamisella ja asenteella varustettuna. Poikkeuslupa tulee myöntää todelliseen tarpeeseen, ja seuraamusten täytyy tukea sääntöjen noudattamista, ministeri Ranne sanoo.

Aiempaa seurantatutkimusta hyödynnetään valmistelun pohjana

Ajokorttilakia uudistettiin merkittävästi 2018. Lakimuutoksen vaikutuksista laadittiin kolmiosainen seurantatutkimus vuosina 2020–2022. Seurantatutkimuksen tuloksia hyödynnetään nyt käynnistyneen hankkeen valmistelussa.

Mitä seuraavaksi?

Lakimuutoksia aletaan valmistella liikenne- ja viestintäministeriössä. Valmistelun aikana kuullaan sidosryhmien näkemyksiä muun muassa lausuntokierroksella. 

Muutokset ajokorttisääntelyyn olisi tarkoitus saada voimaan viimeistään kesällä 2026.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!