MAN - Vaihtoautot

Suomen maanteiden tunneleiden toimintavarmuus eri häiriötilanteissa on ottamassa merkittävää kehitysloikkaa. Fintraffic ottaa käyttöön tunneleiden häiriötilanteiden hoidossa kansainvälisestikin edistyksellisen ratkaisun, joka parantaa tunneleiden turvajärjestelmien toimintavarmuutta entisestään. Tällä on merkittävä vaikutus tunneliliikenteen sujuvuuteen teknisissä vika- ja häiriötilanteissa. Fintraffic operoi Suomessa 23 maantietunnelia eri puolilla maata.

Tietunnelit ovat liikenneverkon turvallisuuskriittisiä solmupisteitä, ja tunnelit kätkevät sisäänsä tuhansia teknisiä tunneliturvallisuutta varmentavia järjestelmiä ja laitteita. Fintraffic on kehittänyt viime vuosina verkkosovellusratkaisua, joka mahdollistaa jatkossa tunnelijärjestelmien kokonaistekniikan entistä varmemman toiminnan eri vika- ja häiriötilanteissa.

"Uudella verkkosovelluspohjaisella varakäyttöratkaisulla on haettu tunneleihin teknistä turvallisuustoteutusta, joka takaa tunneleihin jatkossa entistä toimivamman kokonaistekniikan eri häiriötilanteissa. Autoilijalle tämä näkyy siinä, että tunnelin turvallisuus- ja liikenteenohjauksen järjestelmät toimivat entistä paremmin ja liikenne saadaan kulkemaan tunnelin läpi normaalisti myös eri häiriötilanteissa", kertoo ICT- ja teknologiajohtaja Tatu Mikkonen Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.

Suomessa tunneleihin kohdistuu jatkuvasti kasvava korjaus- ja investointivelka. Tunneliturvallisuuden tehostumisen lisäksi yksi merkittävin etu uudessa varakäyttöratkaisussa ovat 80–90 % leikkaus yksittäisen tunnelin varakäyttöratkaisujen investointikustannuksissa, mikä tarkoittaa satojen tuhansien eurojen tunnelikohtaisia säästöjä.

Uusittu varakäyttöratkaisu testikäytössä Rovaniemen Revontulitunnelissa

Viranomaishyväksytty varakäyttöratkaisu on otettu käyttöön kesäkuussa 2023 Rovaniemen Revontulitunnelissa. Kokemukset ovat viimeisen puolen vuoden ajalta olleet erittäin lupaavia, ja uutta järjestelmää kaavaillaan käyttöön jatkossa myös muihin Suomen maantietunneleihin.

"Uuden varakäyttöratkaisun käyttäjäkokemukset ovat olleet positiivisia, ja tekniset ratkaisut ovat toimineet täysin suunnitelmien mukaisesti. Uuden varakäyttöratkaisun laajentaminen muihin Suomen maanteiden tunnelikohteisiin tapahtuu tunnelikohtaisesti tehtävien järjestelmäuusintojen yhteydessä", jatkaa Mikkonen.

Suomen tietunneleissa olevaa tekniikkaa ohjataan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta keskitetyn ohjausjärjestelmän avulla. Uusi varakäyttöratkaisu varmistaa tietunnelin turvallisuuden kannalta välttämättömät toimenpiteet tilanteissa, joissa keskitetty ohjausjärjestelmä on jostain syystä pois käytöstä. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi järjestelmään tehtävät päivitykset sekä erilaiset virhe- ja vikatilanteet.